Køber du brugt lige nu, så tjek din bil her

Mellemklassen udgør rygraden i brugtmarkedet, fordi firmabilerne hører hjemme her, og fordi mellemklassen, for ikke særligt mange år siden, solgte som varmt brød til danske familier.

Rigtigt mange mennesker, med brug for mere plads end puslinge-bilerne kan tilbyde, klarer sig med en brugt mellemklassebil i stedet for en ny mini.

Men som alle ved, kan det blive dyrt at købe brugt, når garantien er udløbet. Typisk efter to - tre år. Derfor bør mellemklasse-køberen være på vagt over for de bilmodeller, der med størst sandsynlighed er behæftet med fejl.

Fejlprocenten i mellemklassen varierer voldsomt fra bilmodel til bilmodel, viser den tyske storundersøgelse 'The DEKRA Used Car Report 2012'. F.eks. har knap 47 pct. af alle Fiat Stilo´er med mellem 50.000 og 100.000 kilometer på tælleren mere eller mindre alvorlige defekter.

Er kilometertallet mellem 100.000 og 150.000 km stiger andelen af fejlplagede Stilo´er til 58,5 pct. Alfa Romeo 147 fra samme koncern er endnu mere fejlbefængt som ældre. Selv om den ikke når op på samme katastrofale niveau som Alfa Romeo 156. Denne smukke og velkørende bil er alene i analysen om at komme ud med en fejlprocent på over 60 %.

Nu er det måske lidt unfair at lægge antallet af små defekter sammen med antallet af alvorlige. En enkelt af sidstnævnte kategori vil ofte være betydeligt dyrere at udbedre end en håndfuld af de mindre alvorlige.

Bilmodellen med flest alvorlige defekter af alle er Rover 75. Har modellen kørt mellem 100.000 og 150.000 km, er der alvorlige fejl på 30,3 pct. af eksemplarerne. Det er ca. fem gange flere end aldersklassens vinder, Audi A4, hvor kun 6,2 pct. af de besigtigede godt brugte eksemplarer er behæftet med alvorlige fejl.

I stedet for at være på vagt over for de værste fejlfælder kan man selvfølgelig hæve ambitionsniveauet og gå efter de mindst fejlbehæftede mellemklassebiler.

Her ligner Toyota Prius en overlegen vinder med 90 pct. fejlfrie eksemplarer blandt bilerne med de knap så høje kilometertal. Prius har også suverænt færrest alvorlige fejl, men modellen er så ny, at den endu ikke har bevist sit værd ved de højere kilometertal. Det har til gengæld Mercedes C-klasse. 78,9 pct. af bilerne med de høje kilometertal er fejlfrie. En imponerende præstation. For overskuelighedens skyld har vi delt analysen op i små og store mellemklassebiler.

Prisforskellen er betragtelig. En køber til Audi A5 eller Mercedes C-klasse vil næppe interessere sig meget for en Toyota Corolla eller en Kia Ceed.

I skemaet kan du se, hvor mange fejl DEKRA har fundet på bilerne i de to to aldersgrupper og størrelser. Rød markering indikerer dårligste præstation. Grøn bedste.

Med BT PLUS får du:

Se fejlene på over 40 biler i lille- og stor mellemklasse

BT PLUS anbefaler også:


Mellemklassen udgør rygraden i brugtmarkedet, fordi firmabilerne hører hjemme her, og fordi mellemklassen, for ikke særligt mange år siden, solgte som varmt brød til danske familier.

Rigtigt mange mennesker, med brug for mere plads end puslinge-bilerne kan tilbyde, klarer sig med en brugt mellemklassebil i stedet for en ny mini.

Men som alle ved, kan det blive dyrt at købe brugt, når garantien er udløbet. Typisk efter to - tre år. Derfor bør mellemklasse-køberen være på vagt over for de bilmodeller, der med størst sandsynlighed er behæftet med fejl.

Fejlprocenten i mellemklassen varierer voldsomt fra bilmodel til bilmodel, viser den tyske storundersøgelse 'The DEKRA Used Car Report 2012'. F.eks. har knap 47 pct. af alle Fiat Stilo´er med mellem 50.000 og 100.000 kilometer på tælleren mere eller mindre alvorlige defekter.

Er kilometertallet mellem 100.000 og 150.000 km stiger andelen af fejlplagede Stilo´er til 58,5 pct. Alfa Romeo 147 fra samme koncern er endnu mere fejlbefængt som ældre. Selv om den ikke når op på samme katastrofale niveau som Alfa Romeo 156. Denne smukke og velkørende bil er alene i analysen om at komme ud med en fejlprocent på over 60 %.

Nu er det måske lidt unfair at lægge antallet af små defekter sammen med antallet af alvorlige. En enkelt af sidstnævnte kategori vil ofte være betydeligt dyrere at udbedre end en håndfuld af de mindre alvorlige.

Bilmodellen med flest alvorlige defekter af alle er Rover 75. Har modellen kørt mellem 100.000 og 150.000 km, er der alvorlige fejl på 30,3 pct. af eksemplarerne. Det er ca. fem gange flere end aldersklassens vinder, Audi A4, hvor kun 6,2 pct. af de besigtigede godt brugte eksemplarer er behæftet med alvorlige fejl.

I stedet for at være på vagt over for de værste fejlfælder kan man selvfølgelig hæve ambitionsniveauet og gå efter de mindst fejlbehæftede mellemklassebiler.

Her ligner Toyota Prius en overlegen vinder med 90 pct. fejlfrie eksemplarer blandt bilerne med de knap så høje kilometertal. Prius har også suverænt færrest alvorlige fejl, men modellen er så ny, at den endu ikke har bevist sit værd ved de højere kilometertal. Det har til gengæld Mercedes C-klasse. 78,9 pct. af bilerne med de høje kilometertal er fejlfrie. En imponerende præstation. For overskuelighedens skyld har vi delt analysen op i små og store mellemklassebiler.

Prisforskellen er betragtelig. En køber til Audi A5 eller Mercedes C-klasse vil næppe interessere sig meget for en Toyota Corolla eller en Kia Ceed.

I skemaet kan du se, hvor mange fejl DEKRA har fundet på bilerne i de to to aldersgrupper og størrelser. Rød markering indikerer dårligste præstation. Grøn bedste.

SE HVILKE MODELLER, DER HAR FLEST OG FÆRREST FEJL PÅ PDF'EN NEDENFOR