Den ligner et ægte Autobahnflagskib, men i virkeligheden gemmer den på et sparehjerte, der kan få smilet til at brede sig omkring Joachim Von Ands næb…

Navnet er Ultra. Audi A6 Avant Ultra. Med 190 hk og et monumentalt moment på 400 Nm, kunne man fristes til at tro, at Ultra stod for Ultra kraftfuld. Men det gør det ikke. Det står for Ultra effektiv.

Testbilen er opgivet til 22,7 km/l. Det er imponerende. Det er én km/l mere end en BMW 520d der også har 190 hk og en Mercedes E-Klasse 220T med 170 hk triller 21,3 km/l. Alle sammen flotte præstationer, men Audi tager øko-øse-stikket i denne sammenligning. Og det uden at være bovlam. Topfarten er 226 km/t og 0-100 km/t er ekspederet på 8,5 sekunder.

For at sætte præstationen lidt i relief, så præsterede en Audi A6 2,0 TDI for ti år siden at kører 16,7 km/l. Motoren er i princippet den samme 1.968 cm3 turbodiesel, men løbende opdateret. Dengang have bilen blot 140 hk og et moment på 320 Nm, og så vejede den i øvrigt omtrent 300 kg mindre end den nye.

På ti år har bilerne altså fået markant mere udstyr (deraf vægtforøgelsen), markant flere kræfter og alligevel kører den over 30 pct. længere på literen. Her må der gerne klappes af bilbranchens formåen, for det er vitterligt flot. Og det vildeste er, at de efter eget udsagn ikke er færdige med at få kilometer ud af de store dieselbiler.

Men hvordan så i virkeligheden? Vi har taget den Ultraøkonomiske Audi en tur med ud i en omgang regn og slud, for at se om den kommer i nærheden af at holde hvad den lover i vores videoindslag her.


FAKTA: Audi A6 Avant 2,0TDI Ultra
Pris: 721.095 kr. (Beskatningsgrundlag fra ca. 550.000 kr.)
Sikkerhed EuroNCAP: 5 stjerner (2011)
Motor: R4, turbodiesel på 1.968 cm3
Ydelse: 190 hk
Moment: 400 Nm v. 1.750 o/min
0-100 km/t: 8,5 sekunder
Topfart: 226 km/t
Transmission: 7-trins S-Tronic aut.
Forbrug: 22,7 km/l
CO2 udledning: 114 g/km
Mål (L/H/B): 494/146/187 cm
Bagagerum: 525 liter
Årlig ejerafgift: 2.880 kr.