Gå en bilklasse ned og spar mange penge.

Der er store summer årligt at spare ved at gå en bilklasse ned. Selv blandt de mest økonomiske biler sparer ejeren mellem 10.000 og 16.000 kr. om året ved at gå en klasse ned. I nogle tilfælde uden at afgive nævneværdig plads og komfort.

Det viser en dugfrisk analyse, Bilpriser.dk har foretaget for B.T.

SE LISTEN: HER ER DE 30 BILLIGSTE BILER I TRE KATEGORIER PER KØRT KILOMETER

For at få et reelt billede har vi fokuseret på de 10 mest værdistabile biler i tre storsælgende klasser: mikro-, mini- og lille mellemklasse.

Smart CDI er Danmarks billigste i drift. Ved 20.000 km årligt er den mest økonomiske minibil, Skoda Fabia 1,2, 12.000 kr. eller 50 pct. dyrere end Smart.

Kun to sæder

Men Smart har kun to sæder. Mikrobilen Toyota Aygo er derfor et mere realistisk alternativ til Fabia. Aygo er 45 øre billigere pr. kilometer svarende til 9.000 kr. årligt ved 20.000 km.

Billigste bud i den lille mellemklasse, Hyundai i30, er 49 øre pr. km. svarende til 9.800 kr. årligt dyrere end Fabia. Og hele 96 øre dyrere end Aygo svarende til 19.200 kr. årligt. Der er altså 1.600 kr. om måneden at hente skattefrit.

SE LISTEN: HER ER DE 30 BILLIGSTE BILER I TRE KATEGORIER PER KØRT KILOMETER

Fra Punto til Panda

Klassekampen udkæmpes også internt. F.eks. koster en firedørs Fiat Panda (ikke på top 10) 1,45 pr. km. Storebror Punto koster fra 1,91 kr. Altså 9.600 kr. mere. Pladsforskellen er ikke stor.

Omvendt betyder størrelsen ikke alt. F.eks. koster den storsælgende Peugeot 207 Comfort 75 hk næsten på kroner og øre det samme som Hyundai i30 i klassen over. Uden for top 10 er forskellene langt større.

Her på siderne ser du kilometerprisen for klassernes topscorere. Hele oversigten findes på Bilpriser.dk

SE LISTEN: HER ER DE 30 BILLIGSTE BILER I TRE KATEGORIER PER KØRT KILOMETER