Køb din ny bil i sort, det gør den nemmere at komme af med igen. Det har du sikkert hørt, når du stod foran at skulle skifte bilen ud. Og det er måske derfor danskerne i høj grad vælger farven sort, når der skal købes ny bil.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Bildesignerne er ikke glade for sorte biler, da karrosseridetaljerne drukner, når der sprøjtes sort maling på pladerne. Lyse farver derimod fremhæver bilens design. Det er således i høj grad et spørgsmål om prisen på gensalg, der får mange bilkøbere til at vælge farven sort. Ved leasing er køberne derimod mere dristige. Her skal de ikke tage hensyn til bilen værdi ved salg, og vælger derfor den farve, de bedst kan lide. Derfor ses mange både røde, gule, hvide og lyseblå biler i bybilledet.

Data fra Ford Europa afslører ikke blot, at 37 pct. af alle solgte Ford-modeller i Danmark er sorte, men også at farve-præference i høj grad er et spørgsmål om nationalitet.

Det er måske ikke overraskende, at italienere og franskmænd foretrækker creme-farvede biler med tanke på deres berømte café-kultur. Men hvorfor er tjekkerne så meget gladere for farven blå end alle andre europæere, og hvorfor er sølv og ikke grønt førstevalget for irerne? Svenskerne har en lidt bizar forkærlighed for orange og måske er det heden på den anatolske højslette, der gør hvid til den absolutte favorit blandt tyrkiske bilister.

Hos Ford erkender man, at farven betyder rigtig meget i bilvalget. Men deres analyser af præferencer rummer samtidig en fare for at satse for ensidigt på det sikre. Et godt eksempel er Hot Magenta og Squeeze – klar pink og lysende grøn – som fabrikken introducerede med den ny Ford Fiesta. De har begge solgt fantastisk godt, hvilket vidner om, at kunderne også efterspørger et mere individuelt farveudtryk. Derfor vil Ford også tilbyde helt nye og mere utraditionelle farver i fremtiden.

Den ny Ford Focus, som kommer til Danmark om få uger, kommer i en række opsigtsvækkende farver som for eksempel Mustard Olive, Mars Red og den mere markante Tangerine Scream, og så bliver det interessant at se, hvor modige bil-køberne er i en tid, hvor der moden dikterer mere farvestrålende kreationer.