Opel lancerer nu stationcar-udgaven af den prisvindende Astra, og vi har testet den i de portugisiske bjerge før den danske premiere. Se med her.

Efter flere års nær-ved-og-næsten automobiler var sidste års introduktion af Opel Astra en kæmpe sejr for Opel. Her var en bil, der sad i skabet på alle parametre. Prisen var rigtig, motorerne nye, teknologien førsteklasses, designet besnærende, kabinen et ergonomisk mesterværk og konstruktionen langt om længe ikke for tung.

Blæst bagover

Jeg var blæst bagover efter præsentationen i Slovakiet, og efterfølgende testkørsler i Danmark har kun hævet min respekt for den mellemstore tysker. Den nye Astra var en klassevinder. En holdning, jeg deler med resten af motorpressen, hvor Astra er lige så populær, som Justin Bieber på en katolsk pigeskole. Nu lanceres den som stationcar, og da tre ud af fire nye Opel Astra i Danmark traditionelt set har været stationcars, er den ekstra spændede.

En af de ting, Astra virkelig har høstet ros for, er sit vægttab, og Sports Tourer har også tabt op til 190 kg i forhold til forgængeren. Det er både godt for forbruget, for køredynamikken og for komforten. Mindre vægt betyder, at det er lettere at sætte en affjedring op, som både holder bilen stabil i de hurtige s-kurver og ikke straffer dine nyrer, når underlaget er som på de patinerede, portugisiske provinsveje.

Let på tå

Om Astra er helt så underholdende som klassens køredynamiske titelindehaver, Ford Focus, er svært at sige uden at have bilerne side om side. Men Astra er langt mere let på tå end forgængeren, og det gør den underholdende i et omfang, som kun få Opel-familiebiler har været før den.

Men det er ikke kun på vægten Astra har løftet sit niveau. Den er tæt på frustrerende perfekt. For det første fordi den får mig til nærmest at virke utroværdigt lalleglad, og for det andet betyder det, at alle de klassiske Opel-jokes om mænd med bløde hatte og trafikskilte-broderede puder i bagruden må blive på udskiftningsbænken. Med en merpris på 12.000 kr. i forhold til den 5-dørs hatchback, og 17.000 kr. for versioner med elektrisk bagklap, er Sports Tourer oven i købet prissat knivskarpt.