Mazda holder fast i en god gammeldags opskrift på 4-hjulstræk.

Alt det traditionelle i Mazda MT-50 ligger gemt inde under bilen. Mazda holder fast i en god gammeldags opskrift på 4-hjulstræk, det er ikke her man skal finde nyhederne, og man kommer heller ikke til at opleve de store nyheder, hvis vi taler ren kørekomfort med den nye pick-up.

Mazda er stolte af bilens nyttelast, som er på hele 1.171 kg. Normalt kalder man en pick-up af denne type for en et-tons pick-up, men Mazda lægger sig i front med knap og nap 1200 kg. Det kan mærkes, når man møder et par huller eller bump i vejbanen.

Den helt traditionelle bagaksel med bladfjedre reagerer råt og noget brutalt, når den kører uden læs, og forhjulene glider let over et vejbump. Men når det er baghjulenes tur, bliver man påmindet om den solide konstruktion, som sikkert bliver noget blidere og mere medgørlig, så snart der ligger et par hundrede kilo på ladet. Det glæder vi os til at afprøve, når bilen kommer til Danmark.

Den store lasteevne suppleres med en maksimal trailervægt på 3000 kg. Så Mazdas nye pick-up er født til at køre med en god gang grus og cement på ladet, mens gravemaskinen er hægtet på anhængertrækket.

Moderne kabine
Men den nye Mazda BT-50 er mere end høj nyttelast og god trailervægt.

Kabinen ligner meget dét, man finder i en personbil. Nydelige tæpper på gulvet, god finish og en pæn mængde luksus. Ikke det mest oplagte til en godt opkørt byggeplads, men sådan er livet i en moderne pick-up, der mere og mere skal ligne en personbil i kabinen.

Men Mazda har også bibeholdt den gamle type håndbremse, paraplytypen, der er gemt væk under instrumentpanelet, og det er længe siden, vi har set sådan en håndbremse i en helt ny bil. Men selv om det er en smule gammeldags, er der alligevel en smule fornuft i systemet. Håndbremsen fylder ikke ret meget, den ødelægger ikke aflæggeplads og opbevaring i midterkonsollen.

Og så til det bedste i Mazda BT-50. Den nye 2,5 liters dieselmotor, der er en ægte Mazda maskine med 143 HK, der udmærker sig ved at være ganske støjsvag. Den er en uventet positiv oplevelse, den lægger sig langt fremme i feltet af nye motorer i pick-up klassen, det er kun Nissan Navara og Toyotas nye 3-liters, der stikker Mazda nye motor målt i rene heste.

Mazda får endnu et plus, når man studerer priserne. Mazda BT-50 kommer med tre typer karrosseri - en almindelig, traditionel pick-up med plads til to og 4-hjulstræk til 128.729 kr. før moms, en såkaldt Freestyle, som i virkeligheden er en 4-dørs, hvor de to mindre bagdøre åbner modsat, så man let kan lægge varer eller værktøj bag i bilen til 157.110 kr. før moms, og den store 4-dørs Double Cab til 172.000 kr.

Bladfjedre
Men der er også en smule snyd med priserne, for det koster lidt mere end 3.000 kr. før moms for metallak, og da det kun er den hvide pick-up, der ikke er metallak, er alle priserne i praksis 3.000 kr højere end den officielle startpris.

Med en rigtig lækker motor, et solidt, men traditionelt 4-hjulstræk er Mazda BT-50 den fødte pick-up til det sure slid på landets byggepladser. Den læsser og trækker det hele, men denne type bil er også ved at blive den alternative smarte bil til mere privat anvendelse, og hvis det er dét, bilen skal bruges til, kan vi godt anbefale, at man ser nærmere på de bagerste bladfjedre. Hvis ikke man har krav om maksimal udnyttelse af bilens lasteevne, kan man godt eksperimentere med at fjerne et lag i fjedrene. Det vil gøre underværker for bilens kørekomfort.