Forestil dig, at du holder ude på en mørk vej med en ødelagt pære i bilens ene forlygte. Det er livsfarligt at køre videre, og den skal skiftes. Det burde være pærelet, men sådan forholder virkeligheden sig ikke.

KLIK VIDERE OG SE OM DU SELV KAN SKIFTE PÆREN - ELLER OM DU MÅ PÅ VÆRKSTED

Det svenske bilblad, 'Vi Bilägere', har testet 41 nye biler for at se, hvor let, eller svært, det er at montere en ny forlygtepære, og B.T. har været ude for at kontrollere resultatet.

Det svenske blad lavede en lignende test for tre år siden, den gang på 20 biler, og da var det kompliceret at skifte forlygtepære i halvdelen af tilfældene, specielt hvis pæren skulle skiftes ude på landevejen.

Det går fremad

I den nyeste test er kun hver fjerde bil mere eller mindre håbløs, så fremskridt er det sket.
Det optimale ville være, at lette på motorhjelmen, klikke bagsiden af lygtehuset af og sætte en ny pære i. Eller tage hele lygtehuset ud og skifte pæren ud inde i bilen eller i garagen. Hvor der er lys.
Men det kan du glemme alt om.

Volvo topscorer

De dage, hvor man kunne se asfalten ned gennem to store huller ved siden af motoren er for længst fortid, i dag er rummet totalt fyldt op med alverdens mekaniske og elektroniske komponenter.
Topscorer i lygtetesten er Volvo, alle modeller, her kan du nøjes med at løsne to bolte, tage lygtehuset ud og let og smertefri skifte pæren ud.

Ford har samme fornuftige løsning som Volvo, men forskellen er, at der skal bruges værktøj i Ford’en for at komme til pæren.

Skoda har også tænkt på deres kunder, i de fleste af deres modeller, mens VW har gjort pæreskifte til et job for mekanikeren. I den ny Golf er specielt pæreskifte i venstre side en opgave for eksperten.

Hos FDM opfordrer man bilfabrikanterne til at sørge for, at pæreskifte er så let, at det er gør-det-selv-opgave.

Skal være idiotsikret

- Det er acceptabelt, at bilen skal på værksted for at få skiftet pære, hvis den er med de lysstærke og langtidsholdbare zenon-lygter, men når det gælder udskiftning af halogenpærer, skal det kunne gøres af enhver med lidt fingersnilde, siger teknisk redaktør hos FDM, Søren W. Rasmussen.

Han peger også på, at isætningen af pæren skal være idiotsikret, så den ikke monteres forkert og giver en forkert lyskegle.

- Det kan give farlige situationer, når der køres i mørke.

FDM anbefaler også, at skifte begge pærer samtidigt, altså brænder den ene i stykker, så i med to nye.

- Forlygtepærerne mister styrken hen ad vejen, og med en ny og en brugt pære samtidig, vil der blive et uensartet lys på bilen, siger Søren W. Rasmussen.