Vi er taget til Sydafrika for at blive skræmt fra vid og sans af den nye Porsche 911 Turbo, der imponerer på den legendariske Kyalami racerbane udenfor Johannesburg.

Porsche har opdateret deres 911 Turbo-model med flere hestekræfter, mere vejgreb og et 6 pct. lavere brændstofforbrug. Det sidste er vi ligeglade med, da den nye Turbo luftes på Kylami racerbanen mellem Johannesburg og Pretoria i Sydafrika. Her handler det kun om fart. Og fart er 911 Turbos S mellemnavn. 0-100 km/t er ekspederet på 2,9 sekunder, 0-200 km/t på 9,9 sekunder og topfarten er 330 km/t.

Med en instruktør som hare, får bilen lov til at strække sig helt ud på Kylami racerbanen. En bane som legender som Nigel Mansell og Alain Prost har kørt Formel 1 biler på i 1980'erne. Bilen er så afsindigt hurtig, at selv en erfaren superbilschauffør som mig, har svært ved at finde en grimasse der kan passe (hvilket tydeligt fremgår af videoen).

911 Turbo blev introduceret i 1973. Dengang med 260 hk og baghjulstræk. Turboteknologien var dengang relativ primitiv, og det gjorde bilens køreegenskaber deciderede livsfarlige. Derfor blev den døbt playboykisten. Den nyes køreegenskaber er blevet langt bedre og mere forudsigelige, til gengæld er den skræmmende meget hurtigere, så navnet kan den ikke helt kaste af sig. Svedskjoldet på ryggen af min blå skjorte efter testturen vidner om bilens skræmmepotentiale. Men lige så hurtigt den er lige så vanedannende er den. Jeg vil have mere, selvom den er farlig. Og det er netop 911 Turbos stærkeste kort. Dens måde at tryllebinde enhver chauffør på...

Bilen introduceres i Danmark om et øjeblik. Basisudgaven 911 Turbo (540 hk) koster 3,4 mio. kr., mens Turbo S (580 hk) koster 3,9 mio. kr.