Inderst inde er der kun ubetydelig forskel på en 50 år gammel bil og en ny. Derfor er der nok at lave for et firma, der renoverer gamle motorer.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Når bilerne i Bella Center om få dage byder sig til i al deres højteknologiske og blankpolerede vælde, tænker de færreste på, at der sidder en forgængelig motor bag den flotte facade.

Den holder måske nok lidt længere end i gamle dage, men når bilerne har kørt et tilstrækkeligt antal hundrede tusinde kilometer, er selv den bedste maskine slidt op.

Hvis ejeren ikke ønsker at kassere bilen, har han/hun to valg. Den dyre: at købe en fabriksny motor. Den billige: at renovere den gamle maskine. Mellemløsningen - en ombytter-motor - er også en renoveret motor.

Motoren hives ud og sendes komplet eller i adskilt form til et af Danmarks ca. 20-25 større motor-renoveringsfirmaer med cylinderservice og maskinværksted.

Trods al elektronikken og de mange elektroniske dimser på moderne maskiner, er der inderst inde kun ubetydelig forskel på en 50 år gammel motor og en splinterny ditto.

Begge dele består af stempler, foringer, krumtaphuse, topstykker, ventiler o.s.v. Alt sammen noget der skal fornyes eller renoveres, når slidtagen for alvor begynder at gå ud over driftsøkonomi, forurening o.s.v.

Der findes omkring en snes større danske cylinder- og maskinværksteder med speciale i motor-renovering. Et af de største er Slagelse Cylinder & Diesel Service, som vi af aflagt besøg midt i den hyggelige provinsby.

Virksomheden med en halv snes ansatte har været i samme familes eje, siden Helge Olsen startede op for 60 år siden. I dag sidder Lars Olsen bag skrivebordet som tredie generation. Men anden generation repræsenteret ved Jørgen Olsen har stadig sin daglige gang i virksomheden.

»Vi er et udpræget familiefirma, og de fleste af vore medarbejdere har været her i mange år. Vor topstykke-mand, Hans Jørgen Mortensen, har som den eneste af de nuværende ansatte arbejdet under både mig, min far og min bedstefar i løbet af de 35 år, han har været i virksomheden,« siger Lars Olsen, der pudsigt nok er uddannet speditør.

Han smiler på spørgsmålet, om firmaet tilhører en uddøende branche.

- Tværtimod. Tidligere lavede bilværkstederne mange flere motor-opgaver, end de gør i dag, hvor de stort set indskrænker sig til at udskifte reservedele. De mange nye bilmodeller og motorvarianter betyder, at det er meget omfattende at have styr på renovering af alle motorer inden for et mærke.

Dertil kommer, at de nye motorer kræver så nøjagtige tolerencer, at man meget hurtigt kan ødelægge mere, end man gavner hjemme ved filebænken. De højere ydelser og den blyfri benzin har ført hårdere materialer med sig. Det stiller krav til specialværktøj, siger Lars Olsen.

Endelig er der jo tiden. Selv om firmaet påtager sig stort set alle typer opgaver inden for motor- og industri-emner, er de enkelte medarbejdere i vid udstrækning specialiserede.

En er topstykkemand, en anden ekspert i at hone cylinderforinger og flugtbore krumtaphuse, en trediede betjener hyppigst afbalancerings-maskinerne. Mens en fjerde er til de mere mekaniker-betonede opaver, når firmaerne kommer med biler, de er kørt fast i. F.eks. i tilfælde af, at de ikke kan få et gløderør ud af en dieselmotor.

En broget kundekreds
Kunderne er en broget skare. Olie-selskaber, landmænd, mejerier, fødevarevirksomheder og som sagt mekanikerværksteder og bilfirmaer.

En ny og voksende type opgaver er tuning af bilmotorer og renovering af veteransbils-maskiner. Eller måske begge dele på en gang. F.eks. har firmaet har haft fingre i den Lotus-motor, hvormed prins Jochim vandt DM i sin klasse sidste år.

Firmaet totalrenoverer motorer op til 60 ltr. Sådanne kæmper arbejder bl.a. i visse entreprenørmaskiner og stationære generatorer.

Der hersker en rar gammeldag stemning i firmaet. Og uha, uha: Der er kalenderpiger på væggene. Nærmest som om man lader sig påvirke af de historiske industribygninger, hvor det hele foregår.

Mange medarbejdere kommer også ind på fridage. De har lidt privat at lave, eller de vil genoverveje en opgave, der driller. Måske vil de bare sludre med kollegerne og drikke en kop kaffe, mens lillemor er på indkøb. Der er meget langt fra denne cylinderservice til den moderne strømlinede industrivirksomhed.

Vi går rundt sammen med Lars Olsen og kigger lidt på faciliteterne. Her ligger en Lamborghini-motor. Den skal have flere kubik. Der ligger en gammel Triumph-motor. Den skal bare være mindst lige så god som ved fødslen for 50 år siden. Og der ligger en hel masse ubestemmelige dele, som skal afbalanceres i firmaets avancerede statiske CNT-styrede maskine.

Er man som denne artikels forfatter motor-interesseret, er det svært at løsrive sig fra denne rejse i motorernes indre univers.

Personligt synes jeg også, at sådanne byindustrier giver loklasamfundene kolorit. Planlæggerne vil selvfølgelig helst flytte alting ud i et indstrikvarter. men planlæggerne har jo lavet mange fejl i deres iver efter ensretning ennem tiderne.