LUKSUS: Ford er kendt som bilmærket for alle. Med en Ford Ka til under 70.000 kr. og en Ford Mustang med +400 hk til langt over en halv million kr., så disker den blå oval op med godter til enhver pengepung. Men Ford har haft et problem i Europa og Danmark. De har manglet noget til den mere kræsne køber, som allerede har haft en Ford Mondeo Titanium læsset med udstyr, og som nu er fristet til at hoppe over i en tysk prestigebil. Hvordan holder man på ham?

Man kigger i arkiverne, finder et italiensk designvaremærke fra 50erne man tilfældigvis ejer retten til, støver det af, og klasker det på nye topversioner af Ford Mondeo, Ford S-Max og den kommende luksus-SUV Ford Edge. Navnet er Vignale, og de nye Vignale-modeller, der er svøbt i dyr læder og andre udstyrslækkerier, skal holde Fords kræsne kunder væk fra de djævlsk fristende tyske premiummærker Audi, BMW og Mercedes.

Perspektivet for Vignale er spændende, og det samme er Fords ambition om at holde på glade kunder, der ønsker mere luksus. Mondeo-udgaven vi tester er en fin start, men først med S-Max og Edge er Ford klar med et regulært og flyvefærdigt luksusprogram, og så kan det være, at de endda kan erobre kunder den anden vej, så også de tyske prestigebilskøbere måske lader sig friste.