Danmarks mest populære dieselbil Peugeot 208 går i ringen med sin franske konkurrent fra Renault i kampen om hovedrollen som kongerigets mest økonomiske pendlerbil.

Det er tyndet gevaldigt ud blandt små dieselbiler i de senere år. For få år siden kunne selv markedets mindste mikrobil Smart ForTwo fås i en dieselversion. Og hvem husker ikke de ikoniske treliterbiler Audi A2 TDi og VW Lupo 3L, der begge klarede 100 km på tre liter diesel svarende til 33,3 km/l.

Koreanerne gik mikro-diesel-vejen med bl.a. Kia Picanto generation 1. Chevrolet Sparks selvtænder var på blot 936 cm3, og blandt de sidste i mikroklassen til at skrotte diesel var Fiat Panda, der med de forbrugsbevidste i sigtekornet i stedet lancerede små benzinmotorer med kun to cylindre. I dag er der ikke en eneste diesel-mikro tilbage på det danske marked.

Som Sports Tourer er Renault Clio ekstrem rummelig, praktisk og stadig en af de flotteste små stationcars på markedet. Priserne med 90 dieselheste starter for ZEN-modellen ved 165.000 kr. Suveræn til de lange ture.
Som Sports Tourer er Renault Clio ekstrem rummelig, praktisk og stadig en af de flotteste små stationcars på markedet. Priserne med 90 dieselheste starter for ZEN-modellen ved 165.000 kr. Suveræn til de lange ture.
Vis mere

Blandt de lidt større minibiler er dieselversioner også på retræte. Men der er dog stadig en del tilbage, De kan måske give os et fingerpeg om, hvorfor lille bil ikke rimer på dieselbil.

Diesel for dyr at producere

Det handler om økonomi. En dieselmotor er dyrere at lave. Og især dyrere at gøre »renlig«. Dieselbilernes store problem er de kræftfremkaldende kvælstofoxider - NOXerne. Udledningen kan reduceres effektivt med filtre, men disse filtre øger yderligere den prismæssige afstand til benzinmotorerne.

Dertil kommer, at udviklingen inden for benzinmotorer er løbet stærkere end inden for dieseldittoer. Prisforskellen er så at sige blevet for stor i forhold til besparelsen på brændstof. Forskel er der dog stadig i diesels favør. Især hvis man kører meget og langt.

Peugeot vinder duellen

Denne uges forbrugs-duellanter - Renault Clio 1,5 DCi 90 hk Sport Tourer og Peugeot 1,6 BlueHDi 100 hk - er dieseludgaver fra miniklassen. I vor test klarer de sig noget dårligere end deres officielle opgivelser. Den dieseldrevne Peugeot er dog stadig den hidtil mest brændstoføkonomiske testbil vi har målt over vor faste testrute.

Måske har de to diesel-minier svært ved at leve op til forventningerne på grund af rutens karakter. Knap 100 lyssignaler og fire rundkørsler fordelt på 170,7 km med en trediedel by, en trediedel landevej og en trediedel motorvej. Ikke ligefrem dieselbilens foretrukne revir. De foretrækker lange lige stræk med 80 km/t.

Den mest økonomiske af de to, Peugeot 208 diesel, er opgivet 33,3 km/l. Vi kunne ikke klemme mere end 26,0 km/l ud af den. Endda uden koldkørsel og med lidt ekstra luft i fælgene. Vi gjorde hvad vi kunne, men trafikken gav masser af stop. Den latinske diesel-konkurrent fra Renault er opgivet til 31,1 km/l. I vor test præsterede den 24,3 km/l. Kun marginalt bedre end de mest nøjsomme af vore benzin-minier over samme rute.

Med billedet hører dog, at diesel i Danmark er billigere end benzin. Til gengæld er ejerafgiften højere for de knap så økonomiske dieselmodeller. Med disse forhold i erindring drager vi den ikke særligt overraskende konklusion, at man skal køre rigtig meget og rigtigt langt for at få økonomisk fordel af at købe en dieselmini i stedet for en benzinmini, og kilometerne

Fordelen høstes snarere på områder så som køreglæde og komfort. Dieselbilernes fornemme drejningsmoment gør kørslen afslappende med få gearskift. Dieselbilerne er højt gearede, og jeg elsker deres lavfrekevnte lydbillede. Ikke mindst på langture.

Vor testtbil fra Renault havde kørt godt 26.000 km. mod kun godt 2.000 km. for Peugeoten. Om det er årsagen til, at motorlyden virkede mere afdæmpet i bilen med løvelogoet end i bilen med det rhombusformede logo, vil jeg overlade til andre at skønne.

Begge biler kører aldeles fremragende. Man sidder godt i dem, de er sublimt godt affjedret og retningsstabile uden at være tungt styrende. Men Renaulten virker en smule forældet i forhold til den latinske udfordrer fra PSA-koncernen.

Alt i alt en behagelig, men brændstoføkonomisk lidt skuffende test af de to fine dieselbiler. Næste gang går vi endnu en klasse op til kompaktbilerne med dieselmotor. Det skal blive spændende at se, om der også her er en betydelig forskel mellem opgivne og realiserede forbrugstal.

Peugeot 208 modellen er næsten dugfrisk, og det mærkes på dens afdæmpede støjniveau og høje komfort. Dieselmotoren klæder den, og lige nu fås kampagnemodellen 208 Envy med 100 hk dieselpowet til kun 140.000 kr.
Peugeot 208 modellen er næsten dugfrisk, og det mærkes på dens afdæmpede støjniveau og høje komfort. Dieselmotoren klæder den, og lige nu fås kampagnemodellen 208 Envy med 100 hk dieselpowet til kun 140.000 kr.
Vis mere