Dieselskandalen i Volkswagen-koncernen sætter med rette sit præg på samfundet. Politikker ændres, regler strammes, udviklingskroner omdirigeres.

Bilers udledning af partikler og giftige stoffer er et mere end almindeligt omdiskuteret emne, og især efter dieselskandalen er løsninger på problemet efterspurgte.

Senest er den franske regering gået til angreb på bilindustrien med et løfte om, at Frankrig fra 2040 ikke længere vil tillade salget af biler med forbrændingsmotor. Storbyer som Paris kæmper med voldsom forurening, som stammer fra både benzin- og dieselbiler, så det er nemt at se, hvorfor den franske regering vil slå hårdt i bordet. Men det er også billige point for en regering, som kigger så langt ud i fremtiden, at ansvaret kommer til at hvile på helt andre mennesker. Tanken er prisværdig, men den er næppe tænkt til ende.

Dieselbilernes udledning af NOx-partikler er et stort problem, men som en test hos den tyske teknologileverandør Bosch viser, så er det et problem, som har en løsning.

Overskrides 10 gange

Mange dieselbiler kører med ineffektiv partikelfiltrering, som gør, at grænseværdien for den gældende EU-norm, 0,08 gram/km, i realiteten overskrides fem eller 10 gange.

Et forsøg med en Volkswagen Golf GTD med dieselmotor, som BT selv deltager i under overvågning af en Bosch-ingeniør, viser, at bilen på en testrute på 42 km med blandede vej- og trafikforhold fra motoren udleder omkring 0,75 gram per kørt km, altså cirka 10 gange mere end det tilladte.

Det er normalt i mange dieselbiler med almindeligt partikelfilter, forsikrer ingeniøren. Denne Golf er en del af en testflåde, som er monteret med følsomt og bekosteligt måleudstyr, som kalibreres før hver testkørsel, men bilen har også eftermonteret SCR-katalysator, som bruger additivet AdBlue til at rense udstødningen. En skærm viser motorens NOx-udledning, men også at SCR-katalysatoren reducerer udledningen ved udstødningsrøret til langt under grænseværdien. Vi udleder cirka 0,035 gram/km på ruten uden at køre konservativt.

SCR-katalysatoren er imidlertid ikke en fremtidsvision, men en teknologi, som er tilgængelig og allerede i brug hos en del bilproducenter. Med teknologien som standard på alle biler ville man kunne tage hul på en mere jævnbyrdig diskussion vedrørende fremtidens forbrændingsmotorer. BEK