Danmarks mest populære biler, Citroën C1, Peugeot 107 og Toyota Aygo klarer sig mildt sagt ringe i en ny sikkerhedstest.

De tre biler opnår nemlig kun tre ud af fem stjerner i ny crashtest, og derfor fraråder motorejernes forening FDM nu, at du køber en af de tre biler fra ny.

Det er kun blevet til tre ud af fem stjerner til trillingebilerne, Citroën C1, Peugeot 107 og Toyota Aygo i en ny crashtest fra Euro NCAP. Den syv år gamle model, der er Danmarks mest solgte de seneste år og i dag sælges i en faceliftet udgave, fik ellers fire stjerner, da den blev testet i 2005.

- Resultatet af den nye test er skuffende, og selv om trillingebilerne har mange tilfredse ejere, kan vi ikke længere anbefale, at man køber en af disse biler fra ny. Vi anbefaler generelt, at man investerer i nye biler, der har opnået fire eller fem stjerner i crashtesten fra Euro NCAP. Det er i dag muligt at købe nye biler, der er markant mere sikre end de tre minibiler, siger Søren W. Rasmussen, FDMs repræsentant i det europæiske crashtestsamarbejde Euro NCAP.

Problemet er ikke, at bilerne er blevet dårligere – tværtimod. Men kravene til nye biler er løbende blevet strammet, og set i dét lys er resultatet ikke godt for de små trillingebiler.

Bilerne har tidligere opnået fire stjerner, men da testen er foretaget for syv år siden, kan resultatet i følge nye regler fra Euro NCAP ikke længere benyttes i forbindelse med markedsføring af bilerne. Selv om de i mellemtiden både har fået airbaggardiner, en mere fodgængervenlig front samt antiudskridningssystemet ESC, er det ikke nok til at bevare de fire stjerner, da karrosseriet ikke er bygget solidt nok.

- Skærpede krav til bilernes sikkerhed i forbindelse med crashtestresultaterne har fået fabrikkerne til at bygge meget sikrere biler, og det udstiller i stigende grad de lidt ældre bilers mangler på sikkerhedsområdet, siger Søren W. Rasmussen.

FDM forventer derfor, at flere biler vil stå i samme situation, når deres test udløber efter seks år. Hvis der ikke er sket større sikkerhedsopjusteringer, vil det blive svært at opnå gode resultater i en ny test. Det er derfor lige så vigtigt at se på årstallet for testen, som på selve antallet af stjerner, når man køber bil, understreger FDM.

Siden 2005 er der i alt solgt 73.000 Toyota Aygo, Citroën C1 og Peugeot 107 i Danmark, og det gør dem samlet til den mest solgte bil.

I de seneste måneder er de tre biler dog blevet overhalet af de femstjernede, økonomisk attraktive identiske biler i form af Seat Mii, Skoda Citigo og VW Up. De fik de maksimale fem stjerner, da de blev crashtestet i 2011, men ville sandsynligvis også få et ringere resultat, hvis de skulle udsættes for Euro NCAPs skærpede test.