Ford C-Max er presset af konkurrenterne. Så den nye face-liftede model lander på et tørt sted

Ford har haft solid succes med den velkørende C-Max, som har været en af de mest populære biler på gule plader de seneste år. Men nu er Ford presset af Seat, som i øjeblikket er den mest solgte bil af sin type på gule plader.

Derfor er den nye og face-liftede C-Max godt nyt for Ford. En nyvasket udgave af C-Max kan måske få Ford tilbage i front. Ford kalder selv den nye C-Max for væsentligt forbedret, og dermed signalerer Ford, at den næste C-Max er andet og mere end lidt andre krøller i metallet.

Der skal være en god portion S-Max i den nye C-Max, og her hentyder Ford sikkert til afstemning af undervognen. Men der er også brugt en del mere elektronik i bilen, som også skulle være mere rummelig end den nuværende model.

Den private C-Max-køber ser på de mindre benzinmotorer. Her er der valgmuligheder fra 1,6 til 2,0 liter med mellem 100 og 145 HK. Men som varebil er det den store dieseludgave der trækker de store salgstal.

Når afgiften er nede på 30 pct. går køberne efter den største motor og massevis af udstyr, så det er den 2-liters diesel med 140 HK som endnu engang kommer til at sælge. Men den nye C-Max med flexifuel motor er også interessant. Motoren er en helt traditionel benzinmotor, der er forberedt på at køre på E85 brændstof, som er benzin, hvor der er tilsat 15 pct. sprit.

Denne type brændstof er ikke ude på de danske tankstationer. Men kører man meget i Sverige er C-Max flexifuel interessant. Motoren i C-Max flexifuel er en 1,8 liters med 125 HK. Det er samme motor, som benyttes i Volvos E85 biler. Den nye Ford C-Max kan være i Danmark i løbet af foråret, og priserne forventes at være nogenlunde uændrede.