BT Biler har testet forskellene på sommerdæk og vinterdæk i praksis - hvis man kører på snedækkede veje, som der har været i store dele af landet i denne uge, så er forskellen ganske markant.

Det er virkelig skræmmende.

Lige så stille fornemmer man, at bilen begynder at miste vejgrebet og skride sidelæns. Så tager instinktet over. Man forsøger at rette op, dreje kontra, den ene vej, den anden vej, men der sker ingenting. Der er ikke noget at gøre, ingen vej tilbage. Og pludselig går det stærkt.

Egenligt er der traditionelt ikke mange dage med decideret snevjr i Danmark. I gennemsnit er der kun sne i en dag ud af fem over en gennemsnitlig vinter. Men kan det så svare sig at skifte til vinterdæk?

LOG IND PÅ BT PLUS og læs meget mere om BTs test af vinterdæk kontra sommerdæk i praksis.


BT Biler har testet forskellene på sommerdæk og vinterdæk i praksis - hvis man kører på snedækkede veje, som der har været i store dele af landet i denne uge, så er forskellen ganske markant.

Det er virkelig skræmmende.

Lige så stille fornemmer man, at bilen begynder at miste vejgrebet og skride sidelæns. Så tager instinktet over. Man forsøger at rette op, dreje kontra, den ene vej, den anden vej, men der sker ingenting. Der er ikke noget at gøre, ingen vej tilbage. Og pludselig går det stærkt.

Bilen snurrer og drejer, så man mister orientereringen. Man registrerer lydene af dæk, som skrider, som med en hvinen forsøger at få fat i underlaget. Men det er for sent. Al kontrollen er væk. Så venter kun braget.

Heldigvis er ovenstående en øvelse, som finder sted på FDM Sjællandsringen, hvor BT Biler tester forskellen på vejgrebet ved sommerdæk og vinterdæk, så braget kommer aldrig. Vores imiterede uheld ender ikke i en grøft, i en vejbane med modkørende biler eller opad et træ eller lygtepæl. Blot på et stykke tør asfalt.

Her tager de to biler en kurve med godt 60 km/t. Sommerbilen til venstre kan slet ikke få vejgreb, og er på vej ud i »grøften«, mens vinterbilen ingen problemer har med at komme rundt.
Her tager de to biler en kurve med godt 60 km/t. Sommerbilen til venstre kan slet ikke få vejgreb, og er på vej ud i »grøften«, mens vinterbilen ingen problemer har med at komme rundt.
Vis mere

Men for mange har den samme oplevelse endt med både fysiske og psykiske skader, og mange af uheldene er sket i de foregående dage, hvor vejret er begyndt at slå om, og vinterdækkene for alvor viser deres værd.

Vi har da også alle fået tudet ørene fulde af, hvor vigtigt det er at skifte mellem sommer- og vinterdæk. Alligvel er der ifølge brancheforeningen Dækbranchen Danmark lige under 300.000 biler, der hvert år fortsætter færden ud på vejene uden at skifte dæk efter årstiden. På FDM Sjællandsringen fik BT Biler imidlertid mulighed for at teste forskellene i praksis.

Kender advarsler

I april 2014 offentliggjorde FDM en større rapport om ’Vinterdæk på personbiler i Danmark’. I den foretager FDM 127 bremsetest på offentlige veje og Sjællandsringen med to parvis ens biler, hvor der både var monteret sommerdæk og vinterdæk gennem 10 uger. Konklusionen er ikke overraskende:

»Resultaterne viser, at vinterdæk generelt sikrer kortere bremselængder, jo mindre friktion, der er til rådighed, hvilket passer ved kørsel i vinterføre med fugt og sjap. På egentligt snedækkede veje sikrer vinterdæk markant kortere bremselængder end sommerdæk.«

Her bliver  forskellen virkelig tydelig. De to biler har fulgtes ad ved 70 km/t, og mens den bagerste bil allerede holder stille, er sommerbilen på vej ud ad billedet, og den standser først flere sekunder senere. De standser hhv. ved 40 meter og 110 meter i dette tilfælde.
Her bliver forskellen virkelig tydelig. De to biler har fulgtes ad ved 70 km/t, og mens den bagerste bil allerede holder stille, er sommerbilen på vej ud ad billedet, og den standser først flere sekunder senere. De standser hhv. ved 40 meter og 110 meter i dette tilfælde.
Vis mere

Men alt det ved vi alle. Det gjaldt også vores to testere 25-årige Jeppe Aamand Øvig og 38-årige Martin Voola, som var taget med til Sjællandsringen for at prøve den reelle forskel på sommer- og vinterdæk i praksis i to biler, som ellers er helt ens.

»Jeg har måske aldrig været helt klar over, hvad de her dæktyper egenlig gør. Jeg ved ikke, hvor stor forskel, der er på de to. Jeg har aldrig kørt galt men har da prøvet nogle gange, hvor min bremselængde var lidt længere, end den burde have været i noget sne og sjap. Der kørte jeg med sommerdæk, selv om det var blevet vinter. Nu vil jeg gerne prøve det af her i sikkerhed og på en lukket bane,« forklarer Martin Voola, som er fra København.

De to kører i hver sin helt ens Kia Rio, som hver især er installeret med sommerdæk og vinterdæk, så det er muligt at se en direkte sammenligning i bremselængde ved varierende hastigheder. Jeppe Øvig har allerede gjort sig erfaringer med dårligt vejgreb.

»Det var begyndt at sne, og jeg havde lidt travlt på vej hjem. Jeg skred ud og mistede vejgrebet, så bilen endte i en spiral og stoppede i autoværnet. Det var heldigvis kun min stolthed, som kom til skade, og jeg ramte heldigvis ingen andre,« forklarer han.

Manglende kontrol

I de første øvelser skal bilerne bremse på tørt underlag. Her er der ikke de helt store forskelle på bremselængden.

Til gengæld sker der noget i samme sekund, bilerne kommer over på vådt underlag, som svarer til at køre i to eller tre cm tilkørt sne/sjap.

De to bilister prøver at se, hvordan det føles at vende på hovedet i en bil.
De to bilister prøver at se, hvordan det føles at vende på hovedet i en bil.
Vis mere

I første øvelse kører bilerne 50 km/t. Her stopper bilen med vinterdæk efter 15 meter. Sommerdækket tager 50 meter om samme opgave. Med 60 km7t bliver de to længder forøget til 25 og 60 meter. Med 70 km/t tager vinterbilen 40 om at standse, mens sommerbilen først standser efter godt 115 meter, som svarer til hele langsiden på en atletikbane. Det er som om bilen aldrig vil standse, som om bremsen er trådt 100 pct. i bund.

»Det er en vild nok forskel på de to dæk, hvor man virkelig kan mærke, hvor meget man glider. Det er helt åndssvagt. Jeg var lidt chokeret, for jeg gik fra vinterdæk til sommerdæk på samme stykke og med samme hastighed, og så tænkt jeg, bliver den bare ved med at køre? Det tog næsten 70 meter for den at stoppe ved 60 km/t. Første gang stoppede bilen efter 30 meter. Håber ikke det er en mur næste gang«, siger Martin Voola

Nogenlunde samme fornemmelse får Jeppe Aamand Øvig:

»Det er en kæmpe forskel. I det sekund, man hugger bremsen i, så skøjter man bare. Det har været sådan ved alle hastigheder. Nu kørte jeg 70 km/t, og jeg kunne sagtens have kørt 80 eller 90 km/t ude i virkeligheden, og med den remselængde kommer det til nærmest at virke ligegyldigt, om du bremser eller ej så sommerdæk. Hvis der dukker noget pludseligt foran mig, så kan jeg ikke nå at bremse. Selv om jeg nærmest står på bremsen, så fortsætter bilen bare. Virkeligheden svarer ikke til hvad jeg forventede.«

BT Biler har lavet sin egen dæktest på FDM Sjællandsringen. Den viser de forventelige væsentlige forskelle mellem sommer- og vinterdæk, men vores testpersoner var overraskede over, helt hvor stor forskellene reelt var. Fotos: Vincent Byakika
BT Biler har lavet sin egen dæktest på FDM Sjællandsringen. Den viser de forventelige væsentlige forskelle mellem sommer- og vinterdæk, men vores testpersoner var overraskede over, helt hvor stor forskellene reelt var. Fotos: Vincent Byakika
Vis mere

Konklusionerne fra de to gentog sig, da de biler skulle rundt i et sving. Her var der voldsomt stor forskel på, hvad de to biler kunne holde til. Hvis sommerbilen kørte meget mere end 45 km/t kunne hjulene ikke følge med, og og bilen endte med at køre af banen lige meget hvor meget der blev drejet på rattet. Imens stod vinterbilen helt fast selv ved højere hastigheder.

Kan det betale sig?

Egenligt er der traditionelt ikke mange dage med decideret snevjr i Danmark. I gennemsnit er der kun sne i en dag ud af fem over en gennemsnitlig vinter. Men kan det så svare sig at skifte til vinterdæk? Ja. FDMs rapport undestreger, at vinterdæk ikke har dårlige egenskaber, selv om der ikke er sne, og der er under fem grader varmt, men at dækkene netop på de dage, hvor der er sne, er markant mere effektive, og bremselængden er op til 44 procent bedre.

»Man har i denne uge kunnet høre på trafikmeldingerne, at der er en del, der i dag fortryder, at de ikke har fået vinterdæk på. For det første skal man vænne sig til underlaget, og der er for mange, som ikke kører efter forholdene, fordi de endnu ikke har fået skiftet til vinterdæk. Man kan undre sig over, at det kommer som en overaskelse for nogle, når den første sne falder, siger Volker Nitz, der er direktør i Dækbranchen Danmark.

Dækskift koster som standard mellem 400 og 900 kr., hvis du i forvejen har begge sæt dæk.

Oversigt over hvor lidt kontakt der rent faktisk er ved forskellige hastigheder.
Oversigt over hvor lidt kontakt der rent faktisk er ved forskellige hastigheder.
Vis mere