Ford C-Max blev Årets Bil tilbage i 2011, og nu vinder den titlen som Årets Brugtbil 2017 for sine gode køreegenskaber og praktiske anvendelighed

Det kan være mere end almindeligt svært at købe bil, især hvis bilen er brugt. For det er en ting at finde ud af, om bilen helt lavpraktisk lever op til ens forventninger om plads, power og praktisk anvendelighed. Men lægger man dertil usikkerheden ved at købe noget, som allerede har trillet 100.000 km under en ukendt forrige ejers speederfor, så bliver listen med ubekendte endnu længere.

De fem finalister i Årets Brugtbil 2017 fra venstre: Ford C-Max, Nissan Qashqai, Renault Captur, Skoda Octavia og Toyota Avensis: Foto: Karsten Lemche.
De fem finalister i Årets Brugtbil 2017 fra venstre: Ford C-Max, Nissan Qashqai, Renault Captur, Skoda Octavia og Toyota Avensis: Foto: Karsten Lemche.
Vis mere

Suveræn vinder

Der er dog en smule trøst at finde i en kåring som Årets Brugtbil, der blandt andet er arrangeret af brugtbilsportalen Bilbasen, der ligger inde med et hav af data om brugtvognsmarkedet. Til Årets Brugtbil går 17 brugtbilseksperter og motorjournalister (herunder en repræsentant fra Berlingske og BT) sammen og kårer en nyere brugt bilmodel, som de mener er et godt brugtbilskøb. Bruttofeltet består af over 100 forskellige modeller. Ud af bruttofeltet udvælges fem biler til en finale, og i år bestod finalefeltet af Skoda Octavia, Nissan Qashqai, Toyota Avensis, Renault Captur og Ford C-Max. Efter finalen gav hvert jurymedlem 15 point til favoritten, 10 til vedkommende nummer to og fem point til den tredjebedste af de fem finalebiler.

Da støvet havde lagt sig stod Ford C-Max (årgang 2010 til 2015) som en suveræn vinder med 240 point, mens Skoda Octavia (2009-2013) halsede langt efter på andenpladsen med 115 point. Nissan Qashqai (2010 til 2014) blev nummer tre med 100 point, Toyota Avensis (2012-2015) landede fjerdepladsen med 95 point mens Renault Captur (2013-2014) blev nummer fire med 20 point.

Vinderen passer til efterspørgslen

»Ford C-Max er det p.t. mest interessante brugtbilskøb. Du får en fleksibelt indrettet familiebil, der har god plads til hele familien til en meget attraktiv pris. Samtidig har C-Max vist sig at have meget få fejl i FDM’s brugtbilstests. Velkørende, veludstyret og med et bredt udvalg af velfungerende benzin- og dieselmotorer,« lyder vurderingen fra Karsten Lemche, journalist fra FDM’s medlemsblad Motor. Karsten Lemche havde som 10 ud af 17 jurymedlemmer Ford C-Max på førstepladsen.

Den høje siddeposition giver god plads på bagsædet. Foto: Ebbe Sommerlund
Den høje siddeposition giver god plads på bagsædet. Foto: Ebbe Sommerlund
Vis mere

Juryen kigger på, om bilen er teknisk godt skruet sammen, hvordan service- og reservedelspriserne er og om bilen er et godt køb, samt hvor store omkostningerne er ved at eje bilen over en årrække.

Jørgen Jørgensen, seniortekniker hos FDM, var også en af de mange jurymedlemmer, som havde Ford C-Max som vinder. Han siger om vinderen:

»I FDMs rådgivning oplever vi en stigende interesse for brugte familiebiler i den lidt større klasse, hvor der er behov for god plads både på bagsædet og i bagagerummet. Her rammer årets bil fra 2011 rigtig, med et koncept der stadig holder. En rigtig folkeflytter som FDM kaldte bilen dengang. Teknisk har bilen ikke budt de store udfordringer hos FDMs teknikkere, og der er motorvarianter for enhver smag. Det var også hos Ford at man begynde at vise nye veje med små 3 cylindrede motorer på 1,0 liter til store biler, til manges forundring og bekymring. En kombination som har vist sig absolut brugbar.«

Vinderbilen

Ford C-Max vinder titlen som Årets Bedste Brugtbil 2017 på gode priser og praktisk anvendelighed. Foto: Ebbe Sommerlund
Ford C-Max vinder titlen som Årets Bedste Brugtbil 2017 på gode priser og praktisk anvendelighed. Foto: Ebbe Sommerlund
Vis mere

Ford C-Max startede sin modeltilværelse tilbage i 00erne som Ford Focus C-Max. Men det er anden generation af Ford’s MPV C-Max og Grand C-Max, der vinder titlen som Årets Brugtbil. Den kom i 2010 og fik en afløser i 2015. Fra ny er der solgt godt 9.000 modeller af Ford C-max og Grand C-max, oplyser Ford Danmark.

Et hurtigt trawl online viser, at den billigste model til salg lige nu er en 1,6 TDCI Trend Collection 5d til 72.900 kr. for en bil, der har kørt 156.000 km (det er faktisk et godt køb). Dyreste model står til 239.800 kr. for en Grand C-Max 2,0 TDCI 163 med Titantium udstyr, syv sæder og 79.000 kilometers kørsel bag sig.

C-Max fås med både fem og syv sæder, og er i det hele taget uhyre praktisk. Foto: Ebbe Sommerlund
C-Max fås med både fem og syv sæder, og er i det hele taget uhyre praktisk. Foto: Ebbe Sommerlund
Vis mere

Omkring 20 procent af modellerne er udstyret med benzinmotor, og de er mere efterspurgte og søgte end dieselmodellerne. Fra Bilbasens brugere er der anmærkninger på de tidlige udgaver af modelgenerationens dieselmotorer, men ellers får C-MAX fine brugerkommentarer generelt, især i forhold til service og driftsøkonomi.