Chevrolet Bolt får formentlig en betalelig europæisk Opel-tvilling


Mens plug-in-hybriden Opel Ampera ikke har været noget stor succes i Europa - mest fordi prisen er temmelig høj - er der bedre udsigter for General Motors nye plug-in-hybrid i miniklassen kaldet Bolt. Indtil videre dog stadig med status af konceptbil.


Den højtydende elbil med en estimeret rækkevidde på hele 320 km er netop præsenteret på biludstillingen i Detroit. Her har interessen været så stor, at kredse hos Opel i Tyskland i følge de hjemlige medier er meget tæt på at give grønt lys for implementering af en Europa-udgave.
Navnet er i sagens natur ikke fastlagt, men prissætningen ser ud til at blive således, at Opel burde kunne tage en stor bid af det voksende elbilsmarked i Europa. I USA skal Bolt blot koste 30.000 dollar svarende til under 200.000 danske kroner. Hvis den altså kommer i produktion.

El er fremtiden


I Tyskland ventes prisen under de samme forudsætninger at lande lidt højere, på knap 220.000 kr. Hvilket med den højere danske moms kunne munde ud i en pris i omregnen af 250.000 kr. Billigere end f.eks. BMW i3 eller Mercedes B-klasse i elektrisk version. Hvortil kommer, at Bolt kører betydeligt længere på en opladning.
På biludstillingen i Detroit lagde GM ikke skjul på, at koncernen forventer en betydelig fremtid for el-biler. Og at GM vil spille en aktiv rolle i denne udvikling.
»Teknologien inden for elbiler er i dag så højtudviklet og prismæssigt overkommelig, at den er inden for rækkevidde for mange mennesker med almindelige indkomster. Bolt EV Concept demonstrerer vor engagement og vore fremskridt inden for avanceret EV-teknologi. Særlig når det gælder om at kombinere høj ydeevne/lang rækkevidde med overkommelig pris,« sagde GMs adm. direktør Mary Barra under introduktionen.
Bolt er forsynet med forprogrammerede køreindstillinger til bykørsel, landevejskørsel, sportslig kørsel samt kørsel på mark og småveje. Disse modes regulerer speederrespons, kørehøjde, affjedringens hårdhed og selvfølgelig strømforbruget til det optimale. Batterierne er designet med ekstrem hurtigladning for øje. Netop det at kunne lade en elbil hurtigt anser GM, for en væsentlig del af elbilers succes.

Kulfiber


I modsætning til mange andre elbiler har GM bestræbt sig på at lave et køretøj, der ser godt ud på traditionel vis. Den har meget lille udhæng hverken for eller bag. Den store akselafstand i forhold til bilen størrelse giver sammen med det fraværet af en stor forbrændingsmotor fornemme indre pladsporhold de ydre mål taget i betragtning. Og trods den lave estimerede pris er vægten, der jo altid er en af elbilernes svage punkter, holdt nede ved udstrakt brug af letvægtsmaterialer som magnesium, kulfiber og højstyrkealuminium. Også bilens aerodynamik har fået stor opmærksomhed og sammen med det højeffektive batteri, har det æren for den betydelige rækkevidde.
Glas er tungt, og derfor er bilen designet med høj hoftelinje, der minimerer vinduernes højde.
Lyssystemerne er strømbesparende LED, og for at spare vægt fremtræder alukomnponenterne mange steder i kabinen uden beklædning af tæppestof. Selvlysende materialer er anvendt i instrumentering for yderligere at minimere behovet for instrumentlys om natten. Hver eneste lille strømbesparelse er taget med. I øvrigt er bilen langt hen ad vejen forberedt for brug af smartphone til mange funktioner. Herunder nøglefunktionerne.
Automatisk parkering er bragt til nye højder,. Føreren kan stå ud af bilen og via smartphonen og den automatiske p-funktion sørge for, at bilen parkeres førerfrit. Lige som den kan forlade p-pladsen førerfrit.
Stærkt medvirkende årsag til, at Opel pønser på en europæisk version er, at den tyske regering med nye tiltag bakker op om elbilismen. Bl.a. med en storstilet plan for flere reserverede p-pladser til elbiler og mange nye ladestationer.

Store dele af bagpartiet er fremstillet af kulfiber og letmetal.
Store dele af bagpartiet er fremstillet af kulfiber og letmetal.
Vis mere