Golfklassen er navnet, og med en ny Golf i butikkerne har den oddsene på sin side i kampen om laurbærrene. Men årets felt er skræmmende godt.

Danskerne har igen taget Golfklassen til sig. Den æder markedsandele på bekostning af de mindre biler, som forbrugerne har gennemskuet er en anelse klejne til rollen som familiebil. Bilerne i den lille mellemklasse er nemlig bilindustriens allrounder.

Det er dem, der fra begyndelsen af er udtænkt til at løse flest mulige opgaver. De kan både være firmabiler, luksusbiler, pendlerbiler og familiebiler. Det handler bare om at vælge den rette motor og det rette udstyrsniveau til opgaven.

Årets felt og præmissen

Det er derfor uhyre svært at udnævne en vinder i netop denne klasse. At være den bedste generalist er en titel, der indeholder så mange enkeltpræmisser, at det er svært at pege på en vinder. For nogle købere er pris en afgørende faktor, for nogle betyder pladsen mest, og for andre er køreoplevelsen alfa og omega. Dommerpanelet består som altid af lige så mange dommere, som der er biler i finalen. Denne gang vil det sige fire fagdommere og en læserdommer. De dømmer ud fra deres personlige smag, da vi hylder subjektiviteten hos den enkelte dommer og forventer at lande et objektivt resultat qua antallet af dommere.

Feltet består af den netop ansigtsløftede Volkswagen Golf, der som klassens navngiver næsten er selvskreven. Den har fået mere udstyr i forbindelse med faceliftet, samtidigtmed at prisen er sænket en anelse – punkter som Golf historisk har haft sine udfordringer med, men som nu synes adresseret mere målrettet end nogensinde før.

Opel Astra ville have været den naturlige vinder for et år siden, men i 2016 afholdt vi ikke Årets Bedste Biler, så den mangler pokalen på kaminhylden. Den skarpe frapris på 189.900 kr. og dens fine 1,0 liters turbomotor gør den stadigvæk til en titelbejler på trods af, at alle de andre biler i finalen først er blevet introduceret her i 2017.

Den nye Honda Civic har høstet megen ros for sine fænomenale køreegenskaber og omdrejningsvillige nye turbomotorer, hvor den trecylindrede 1,0-liters turbomotor på 129 hk er testfeltets stærkeste. Samtidig stiller den med et skyhøjt udstyrsniveau selv i basismodellen til 249.000 kr.

Hyundai har med den nye i30’er begået en ægte Volkswagen Golf- konkurrent. En bil med et uhyre højt bundniveau, men uden et kækt eller provokerende design, der eventuelt kunne skræmme nogen væk. Den har på vanlig koreanske maner et højt udstyrsniveau og en lang garanti på fem år.

Sidst, men ikke mindst, er den faceliftede Skoda Octavia i finalen på klassiske skodakvaliteter som afsindig gode pladsforhold og lang garanti. Den har fået en del nyt udstyr i forbindelse med sit seneste facelift, hvor den største synlige forandring er en ny front med et par markant mere opmærksomhedskrævende forlygter, end den alibisøgende forgænger præsterede.

Biler som den nye Seat Leon, Peugeot 308 og Renault Megane hører hjemme i samme klasse. Men Leon er fravalg, da finalefeltet helst ikke skal over fem biler, og da den deler en stor del af sin teknik med Golf og Octavia, der begge sælger markant bedre end spanieren, trak den ikke billet. Peugeot 308 står overfor et facelift, så den er uaktuel om et øjeblik. Megane er sammen med biler som Ford Focus og Kia Ceed med flere ikke vurderet skarpe nok til at kunne bære titlen Årets Bedste Lille Mellemklassebil 2017 af fagdommerne. Dermed er det også vigtigt at huske, at finalefeltet kun består af potentielle vinderbiler, så en sidsteplads i en Årets Bedste Biler finale, betyder langt fra, at en bil er dårligst i sin klasse. Det gør den bare til den dårligste af de allerbedste.

Hyundai uden x-faktor

Vi begynder som altid bagfra, og her finder vi den nye Hyundai i30 med 20 point. Den er som beskrevet i indledningen en rigtig fin allround bil, men den formår ikke at begejstre nogen af dommerne. Et par tredjepladser vidner om dens høje bundniveau, og den kan heller ikke kritiseres for ikke at være tidssvarende på nogen som helst punkter. Den fås med det nyeste sikkerhedsudstyr, den nyeste motorteknologi og leverer fint med plads og praktisk anvendelighed. Dommerne er dog enige om, at køreoplevelsen er den mindst inspirerende i feltet, og et par kritiske røster finder også, at kabinen for uinspirerende. Men der er ingen alvorlige anker ved i30, så det er snarere dens manglende evne til at begejstre eller levere afgørende x-faktor, der lander den sidstepladsen.

Astra overhalet

Da Opel Astra landede forrige efterår, satte den hele Golfklassen skakmat. Priser, motorprogrammet og et charmerende design gjorde den til klassens naturlige førstevalg. Men siden har konkurrenterne taget revanche, og det viser afstemningsresultatet også.

Med 24 point er den sammen med i30 langt fra toppen. Den deler dog vandene i dommerpanelet markant mere end koreaneren. Den får en enkelt førsteplads på netop pris og den fine 105 hk turbomotor, der på brændstoføkonomi stadigvæk slår resten af feltet markant. Men køredynamisk får den hug for ustabile motorvejspræstationer, og fordi motoren ’kun’ er på 105 hk, savner et par af dommerne lidt punch i den testede basisudgave. Nu er det modellen generelt, (og ikke en specifik motorversion) der er på vægten til Årets Bedte Biler, men den generelle opfattelse er, at udviklingen går afsindigt hurtigt i klassen, og dét, der var nok til at imponere for blot et år siden, er i dag at betragte som den bløde mellemvare. Kabinen har ikke samme kvalitetsmæssige overskudsfornemmelse, som f.eks. Volkswagen Golf præsterer, og så er bagagerummet testens mindste. Småting – men i en finale med så fine konkurrenter giver selv småting anmærkninger ved den grønne dug.

Skoda med selvtillid

Det er, som om Skodas kække nye forlygtedesign til Octavia skal signalere en form for nyfunden selvtillid hos det tjekkiske mærke. Nu skal det øjensynligt ikke længere kun handle om pris og overdådig plads, men også om design og livsstil. Denne selvtillid har desværre også fundet vej til prissætningen, hvor den nye Octavia i flere tilfælde faktisk er dyrere end en Volkswagen Golf med tilsvarende motor og udstyr – en sammenligning, der er let at foretage, da de kører med samme drivlinjer og udstyrsteknologi (begge mærker er ejet af Volkswagen-gruppen).

Der er bred enighed i dommerpanelet om, at Octavia er en både velkørende og indbydende pakke, hvor især det store bagagerum under den tophængslede bagklap og bagsædepladsen imponerer. Det her er bilen til familien med langlemmede teenagebørn. Men dens prissætning gør den til én af testens dyreste – hvis vi hælder udstyr i, og det kan bilen ikke bære i alle dommernes øjne. Med 32 point er den dog tæt på titlen.

Civic er en enten-eller bil

Alle er enige om, at den sjoveste køreoplevelse i hele testfeltet finder man i den nye Honda Civic. Selv med den ydmyge trecylindrede 1,0 liters turbobenzinmotor leverer den oceaner af punch, og med 129 hk er den også den kraftigst motoriserede. Kombineret med en seks-trins manuel gearkasse med stram og mekanisk tilfredsstillende korte skift har den GTI-talenter langt fra GTI-priser. Den har samtidig et stort bagagerum, et gavmildt bagsæde og et tårnhøjt udstyrsniveau til prisen. Den har stort set alle de assistentsystemer, klassen byder på, men som standard og ikke som dyrt købt ekstraudstyr. Det lander bilen på tre førstepladser.

På den anden side er den testens mest støjende vogn med en kabine, der i både design og finish går i den modsatte grøft af Hyundai i30 eller Golf. Her handler det ikke om at finde et alibi, der ikke skræmmer nogen. Her handler det mere om at begejstre dem, der forstår designerens vision. Lidt som med det ydre design. Desværre er det ikke hele dommerpanelet, der forstår visionen. Det er heller ikke alle dommere, der er vilde med klassens højeste frapris. Honda vil givetvis sige, at udstyret matcher prisen – hvilket det gør. Men Civic er bare for ekskluderende til at blive klassevinder. Både ved at barberer den del af klassekøberne, der ikke vil spendere 250.000 kr.,væk og ved at have et design så specielt, at de fleste enten vil elske eller hade det.
Golf på toppen af sin klasse

Der har været perioder, hvor Golf ikke har kunnet hævde ejerskabet til bilklassen opkaldt i dens navn. Der har været perioder, hvor prisen har været for høj, udstyrsniveauet for lavt og bilerne bare for trivielle. Men med det seneste facelift har Golf endnu en gang hævet bundniveauet, samtidig med at prisen er uændret og udstyrsniveauet hævet. Den kombination skaber en bil, der trækker fire andenpladser og en tredjeplads. Er det fladt at have en vinder, der ikke præsterer én enkelt førsteplads i afstemningen? Måske.

Men fire andenpladser tyder på en bil, det er umuligt at sætte noget på. Infotainmentsystemet er klassens bedste, finish i kabinen er klassens bedste, og der er ingen tvivl om, at dens gensalgsværdi også er klassens bedste. Måske ikke de mest sexede vinderargumenter, mens som italiensk fodbold har lært os gennem generationer, så kan man sagtens ende med at vinde, hvis bare man undgår at tabe undervejs. Golf er ikke en vogn, der i basisversionerne har hardcore fans som f.eks. Honda Civic. Men det er en bil, ingen rigtigt kan sætte en finger på, og er bundniveauet højt nok, rækker det til en sejr.