Der er meget stor forskel på pladsforholdene i bilerne under de magiske 100.000 kroner. BT og nybilsportalen Letsauto har lavet en analyse af en lang række biler og fundet ud af, hvor meget plads bilerne har til ben, hoved og bagage.

100.000 kr. er blevet en magisk grænse for mange prisbevidste danske bilkøbere. Engang var den prismæssige overgrænse ensbetydende med en mikrobil. Men i dag er mange modeller fra den en tand større miniklasse også til rådighed for 100.000 kr. eller mindre.

Opret abonnement på PLUS og læs BTs bilanalyse lavet i samarbejde med nybilsportalen Letsauto. Se hvilke biler, der fås under 100.000 kr. før evt. leveringsudgifter i Danmark. Og hvor meget plads de fleste af dem tilbyder til ben, hoved og bagage.

 

Modtag det ugentlige nyhedsbrev fra BT PLUS her.


Der er meget stor forskel på pladsforholdene i bilerne under de magiske 100.000 kroner. BT og nybilsportalen Letsauto har lavet en analyse af en lang række biler og fundet ud af, hvor meget plads bilerne har til ben, hoved og bagage.

100.000 kr. er blevet en magisk grænse for mange prisbevidste danske bilkøbere. Engang var den prismæssige overgrænse ensbetydende med en mikrobil. Men i dag er mange modeller fra den en tand større miniklasse også til rådighed for 100.000 kr. eller mindre.

»Vi ser, at mange danskere søger efter nye biler, der koster under 100.000 kr., De ønsker at forene lav pris og god rummelighed. Generelt er det svært at forene disse to parametre, men faldende priser på en række rummelige biler har dog gjort det nemmere end før,« siger Allan Bo Christiansen fra Danmarks eneste nybilsportal, Letsauto.

Som det fremgår af BTs analyse lavet i samarbejde med Letsauto, starter ballet prismæssigt ved Ford Ka til 70.340 kr. Den synger på sidste vers og fås kun som tredørs. Men pladsforholdene er slet ikke så ringe i den gamle model, som man skulle tro. Se skemaet.

Er kravet fem døre, starter ballet ved 80.000 kr. minus nogle småpenge. Her er der bud fra både Hyundai i10, Opel Karl, Fiat Panda med flere. En klasse over fås de billigste minibiler fra ca. 90.000 kr. Det koster en Mitsubishi Space Star, og så er der endda aircondition med som standard samt de fem døre.

86,5 cm. Fiat Panda har mest plads til benene foran bagsædet.
86,5 cm. Fiat Panda har mest plads til benene foran bagsædet. Foto: ERIC PIERMONT
Vis mere

Med plads til fem

Nu kan det imilertid diskuteres, om Space Star er en meget lille minibil eller en meget stor mikrobil.

»Jeg mener, at Space Star er en mikro, For selv om den på de ydre mål er lidt over de andre mikroer, kan det samme ikke siges om de indre mål. Nogle mikroer tilbyder mere bagageplads, andre mere benplads og højde over sæderne,« siger Allan Bo Christiansen.

Næste størrelsesmæssige step opad er minibilen Nissan Micra ligeledes med fem døre. Den koster fra ca. 95.000 kr., men som Space Star er det en mini i den mindste ende. Ønsker man en fuldstørrelses med fem døre bil fra B-segmentet, er der to at tage af og de koster begge lige knap 100.000 kr.

Dels discount-kæmpen Dacia Sandero. Dels den fuldt udvoksede Fiat Punto. Her er der tale om biler, som selv fire eller fem voksne kan være i ved vi af erfaring.

120  cm. Fiat Punto tilbyder mest benplads fortil.
120 cm. Fiat Punto tilbyder mest benplads fortil.
Vis mere

LetsAuto og BT har gennemtrevlet bilmærkernes hjemmesider for at finde de pladsmål, der efter vor mening er de vigtigste i små biler. Nemlig benpladsen for og bag, højden over sæderne for/bag. Samt bagagepladsen.

Desværre har vi ikke fundet alle værdier for samtlige biler, men næsten hele mikrofeltet er komplet, og her viser det sig overraskende nok, at de bedste af mikroerne er forbløffende konkurrencedygtige. Tager vi benpladsen fortil først, viser det sig lidt overraskende, at den ellers ikke særligt store Renault Twingo vinder blandt mikroerne med et maksimalmål på 116 cm. Forklaringen er, at Twingo har motoren bagfil. Minibilen Fiat Punto har dog 4 cm. mere.

Bagage

Motorplaceringen rammer til gengæld den lille franskmand m.h.t. pladsen ved bagsædet, hvor maksimalmålet på 77 cm er næsten 10 cm mindre end i mikrobilen Fiat Panda.

Forklaringen finder vi bl.a. ved at se på bagagerummet, hvor Twingo kun rummer 224 liter. Kæmpen her er Dacia Sandero med 320 liter.

Skal man undertiden transportere store ting, er en trailer guld værd, men kun to mikroer - Fiat Panda og Suzuki Celerio - må trække sådan en. Med 400/800 kilo alt efter om der er bremser eller ej på trailen.

Disse mange mål er selvfølgelig lidt forvirrende, men ved at kigge i skemaet får man trods alt et godt indblik i, hvilken bil til under 100.000 kr., der passer med netop dine præferencer på pladsområdet. Med i billedet hører dog, at man aldrig kommer uden om at »prøvesidde« bilen med alle brugere.

320 liter. Dacia Sandero slår alle under 100.000 kr. på bagageplads.
320 liter. Dacia Sandero slår alle under 100.000 kr. på bagageplads.
Vis mere

To eller fire personer

Det efter vor mening allervæsentligste komfortparameter - benpladsen - er maksimalmål, som ikke kan tilvejebringes både for og bag samtidigt.

Hvis forsædet trækkes helt frem får man den maksimale benplads bagi. Og hvis det skydes helt tilbage den minimale benplads bagtil. Forskellen er markant. Med forsædet helt tilbage ryger der typisk godt 20 cm. af benpladsen bagtil.

I en Renault Twingo kan sædet f.eks. forskydes med 22 cm. Og så skrumper benpladsen ved bagsædet fra 77 til 53 cm. Det er dog stadig mere end i en af Peugeot/Toyota/Citroen tvillingerne, hvor benpladsen bagtil med forsædet tilbage kun er 51 cm. Fire langbenede personer sidder decideret dårligt i disse biler, der også har de mindste bagagerum.

Omvendt levner Hyundai i 10, der faktisk scorer rigtigt gode gennemsnitsmål på alle pladsparametre, udmærkede 60 cm benplads bagtil med forsædet rykket tilbage.

Vi kan derfor slå fast, at pladsforholdenes vigtighed i de små biler i høj grad hænger sammen med husstandens sammensætning.

Singler kan nøjes med at fokusere på højde og benplads fortil. Er børnene små mange år endnu, har alle bilerne i mikro- og miniklassen plads nok både fortil og bagtil.

Men har famillen pubertetsdrenge på tærsklen til væksteksplosion, bør man absolut gå efter den gode plads bagtil. Er far og mor også af den høje slags, bør man slet ikke interessere sig for en mikrobil. Faktisk heller ikke en almindelig mini. Først med en lille mellemklassebil eller en usædvanlig stor mini er der benplads nok til store voksne for og bag.

102 cm. Suzuki Celerio tilbyder mest plads i højden over forsæderne.
102 cm. Suzuki Celerio tilbyder mest plads i højden over forsæderne.
Vis mere

96,2 cm. Over bagsædet er der mest plads i Kia Picanto.
96,2 cm. Over bagsædet er der mest plads i Kia Picanto.
Vis mere

I skemaerne ses hvilke biler, der fås under 100.000 kr. før evt. leveringsudgifter i Danmark. Og hvor meget plads de fleste af dem tilbyder til ben, hoved og bagage.