Vignale er luksusversionen af Fords ansigtsløftede SUV Kuga. Den er velkørende og leverer solidt med luksusværdi for pengene, men er på trods af et facelift presset af nyere konkurrenter

Hvad er nyt?

I slutningen af 2016 blev Ford Kuga ansigstløftet, og i den forbindelse blev luksusudgaven Vignale tilføjet Kuga-modelprogrammet. Vignale er Fords luksusunivers, der kun føres af udvalgte forhandlere. Vignalemodellerne leveres med specielle lædersæder og læderbeklædning på døre og instrumentbord, og derudover får man lidt ekstra særbehandling hos forhandlerne. F.eks. hentes bilen hjemme hos dig, så du ikke behøver svinge forbi forhandleren, når bilen skal til service.

Lædersæderne og det lækre betræk på instrumentbordet er unikt for Vignalemodellen. Nuvel - den er dyrere, men lægger du ekstraudstyret sammen, så leverer den god værdi-for-pengene, hvis det er den slags udstyr du efterspørger. Foto: Henrik Dreboldt
Lædersæderne og det lækre betræk på instrumentbordet er unikt for Vignalemodellen. Nuvel - den er dyrere, men lægger du ekstraudstyret sammen, så leverer den god værdi-for-pengene, hvis det er den slags udstyr du efterspørger. Foto: Henrik Dreboldt
Vis mere

I forbindelse med faceliftet er kabinen blevet strammet op, og der er kommet færre knapper, da flere funktioner er integreret i infortainmentsystemet. Vignalemodellen adskiller sig visuelt ved at have en kølergrill med et særligt mønster af sekskanter.

Hvad virker?

Lædersæderne er fremragende og finishen og fornemmelsen af de overdådige sæder er klasseledende. Alle Vignalemodeller udsættes for en ekstra to-timers inspektion, når de triller ad samlebåndet på fabrikken i Valencia, og den nidkærhed og fokus på detaljen, bilder jeg mig in jeg fornemmer afspejlet i finishen. På udstyrsfronten er både den store Audiopakke 4 med både navigation og 9 højtalere standardudstyr på Vignale, ligesom læderkabinen, mulitjusterbart el-forsæde, el-betjent bagklap og bi-xenonlyset er det, så merprisen på 33.000 kr. i forhold til en Titaniummodel, synes retfærdiggjort alene på merværdi-for-pengene.

Kuga er en virkeligt velkørende SUV, og med Vignalemodellen får du tykt læder i kabinen og masser af udstyr. Foto: Henrik Dreboldt
Kuga er en virkeligt velkørende SUV, og med Vignalemodellen får du tykt læder i kabinen og masser af udstyr. Foto: Henrik Dreboldt
Vis mere

Hvor halter den?

Problemet med Vignale-universet er, at det skal leverer luksus udover hvad standardmodellerne gør. Men ser vi bort fra de lækre sæder, så virker en gennemsnitslig konkurrent som Volkswagen Tiugan eller Peugeot 3008 faktisk lækrere i kabinen, end en Kuga. Det er et problem, da Vignalemodellerne er tænkt som en modforanstaltning mod, at glade Fordkunder vælger en Audi Q3 eller en BMW X1. Hvis selv de mere jordnære konkurrenter disker op med en højere fornemmelse for luksus, så skal der mere end en concierge-service, til at lokke kunderne over i en Vignale. Derudover er den testede 1,5 liters ecoboostmotor på 182 hk ikke et drømmematch med den 6-trins powershift dobbeltkoblingsgearkasse. 13,5 km/l er nærigt sammenlignet med en tilsvarende Seat Ateca eller Volkswagen Tiguan, der med samme power og automatgearkasser leverer over 16 km/l.

Vignale-navnet er oprindeligt et italiensk designhus som Ford overtog sammen med Ghia, og navnet er genoplivet for at kaste stjernestøv og de mest veludstyrede modeller. Foto: Henrik Dreboldt
Vignale-navnet er oprindeligt et italiensk designhus som Ford overtog sammen med Ghia, og navnet er genoplivet for at kaste stjernestøv og de mest veludstyrede modeller. Foto: Henrik Dreboldt
Vis mere

Er den noget for dig?

Køredynamisk er Ford Kuga en af klassens bedste, og vælger du udgaven med den 2-liters dieselmaskine på 180 hk, får bilen den motor den fortjener. Med hele læderbehandlingen og firehjulstræk løber en diesel Vignale op i en halv million. Er du til falds for conciergeservice, klassens bedste lædersæder og den særlige Vignale-front, så fortjener den en testtur. Men på trods af ansigtsløftet, så er Kuga som model betragtet presset af de mange nyere konkurrenter i klassen.