Kan du heller ikke finde hoved og hale i motorrummet, fordi det hele er så kompakt bygget, så findes der heldigvis nogle småting, du snildt kan ordne på bilen.

Det er ikke billigt at være bilejer. Der skal bruges penge på forsikringer, afgifter og benzin, og så skal den vedligeholdes.

Heldigvis er der nogle ting, du selv kan lære og dermed spare penge.

Hvis du er helt grøn, er det en god idé at have instruktionsbogen ved hånden, anbefaler seniorteknikker ved FDM Jørgen Jørgensen.

Noget af det første, man kan lære sig selv, er at tjekke olien.

»Langt de fleste biler i dag har en oliepind, som man trækker op, tørrer fri for olie, og stikker ned igen. Når du så trækker den op, kan du se, om mængden af olie er inden for de to afmærkninger,« forklarer Jørgen Jørgensen fra FDM.

Du bør tjekke oliestanden en gang om måneden.

»Du skal helst gøre det ved en slukket motor, der har stået i minimum fem minutter og kølet af. Det er simpelthen fordi, at al den olie, der er blevet pumpet rundt i motoren, skal have tid til at løbe tilbage i karret,« siger Jacob Jensen, der er automekaniker og værkstedssupporter ved Autobutler.

Beholderne til køler- og sprinklervæske er begge gennemsigtige og er derfor nemme at tjekke. Her er der også en minimum- og maksimumsstreg, så det kan man også godt kaste sig over.

Det er sjældent, at der mangler kølervæske, men det kan ske. Hvis du mangler kølervæske, mens du er ude at køre, så kan du hælde vand i beholderen.

Det er bare vigtigt, at du venter med at skrue låget, til det er "håndlunt". Ellers kan du blive forbrændt af både dækslet og væsken.

Vinduesviskere er også en opgave, som de fleste kan få succes med selv at skifte.

»Man køber en æske med viskerblade i, og så er der tit en vejledning med, der fortæller, hvordan og hvor de skal sidde,« siger Jacob Jensen fra Autobutler.

Når det kommer til dine dæk, er der to ting at holde øje med: Mønstret i dækkene og dæktrykket.

Dine dæk må maksimum have et mønster, der er 1,6 millimeter dybt, og det må ikke slides ned til at være under 3 millimeter.

Du kan tjekke det anbefalede dæktryk i bilens manual, og selv ordne det på en tankstation.

Som amatørmekaniker kan man også kigge sine bremser efter.

Du skal måske tage hjulkapslerne af, før du kan kigge gennem hjulet og ind gennem bremsen.

»Foran bremseskiven sidder der et aggregat, der holder bremseklodserne rundt om skiven. Så kan du lyse ind på dem med lyset fra din telefon og se, hvordan de ser ud,« siger Jacob Jensen.

Der skal gerne sidde en belægning på bremseklodsen. Jernet fra skivene og klodserne må ikke ramme hinanden. Hvis den kun er en enkelt til to millimeter, så bør du tage forbi værkstedet.

/ritzau/FOKUS