Naturen springer ud, næsen begynder at løbe, og termometeret klatrer mod tocifrede plusgrader. Det er svært ikke at blive i godt humør, når foråret springer ud, men lige netop dine vinterdæk er ikke glade for varmen.

Så hvis de ikke allerede er skiftet, så er det bare med at gøre det nu. Der er nemlig flere ulemper ved at køre med vinterdæk i lunt vejr, og mange undersøgelser har vist, at vinterdæk f.eks. ikke står så godt fast som sommerdæk. På våd vej har et vinterdæk i gennemsnit 15 pct. længere bremselængde end et tilsvarende sommerdæk, og på tør vej har det ca. 10 pct. dårligere vejgreb i kurver, hvilket også siger noget om, hvor godt dækket håndterer eksempelvis en undvigemanøvre.

LOG IND PÅ BT PLUS og få oversigten over de bedste sommerdæk. Vi har udvalgt de fem bedste dæk i hver størrelse, og hvis du vælger et af dem, kan du godt sove trygt om natten.

Modtag det ugentlige nyhedsbrev fra BT PLUS her.


Naturen springer ud, næsen begynder at løbe, og termometeret klatrer mod tocifrede plusgrader. Det er svært ikke at blive i godt humør, når foråret springer ud, men lige netop dine vinterdæk er ikke glade for varmen.

Så hvis de ikke allerede er skiftet, så er det bare med at gøre det nu. Der er nemlig flere ulemper ved at køre med vinterdæk i lunt vejr, og mange undersøgelser har vist, at vinterdæk f.eks. ikke står så godt fast som sommerdæk. På våd vej har et vinterdæk i gennemsnit 15 pct. længere bremselængde end et tilsvarende sommerdæk, og på tør vej har det ca. 10 pct. dårligere vejgreb i kurver, hvilket også siger noget om, hvor godt dækket håndterer eksempelvis en undvigemanøvre.

Det forklarer Søren W. Rasmussen, der er bilteknisk redaktør hos FDM.

»Sommerdæk kan bremse kortere og styre bedre. Man kan sige, at sommerdækket udnytter bilens køreegenskaber bedre. Vinterdæk kan derimod blive bløde i gummiet i varmen, og det giver upræcise køreegenskaber. Slidstyrken på vinterdæk kan også være mindre, så det er uøkonomisk at fortsætte på vinterdæk i sommerhalvåret.«

Omfattende test

Her kan du læse et uddrag af verdens mest omfattende dæktest, som FDM hvert år laver sammen med en række andre europæiske bilist-organisationer. Dækkene er testet over en lang periode i efteråret 2015 på både tør og våd vej, og rullemodstand og dækstøj er målt. Sidst, men ikke mindst, har 30 biler hver især kørt omkring 30.000 km for at teste dækkenes slidstyrke.

I alt er 16 forskellige dæk testet i størrelsen 225/45 R17. Det er typisk dæk, som er monteret på større biler, f.eks. BMW 3-Serie og Volvo V70. Den samme test er også lavet med dækstørrelsen 185/65 R15, som passer til mindre biler som Renault Clio og Peugeot 208.

De ti bedste

Vi har udvalgt de fem bedste dæk i hver størrelse, og hvis du vælger et af dem, kan du godt sove trygt om natten.

»De fem bedste dæk i testen er alle glimrende dæk, som hver især har egenskaber, der gør dem gode.

Nogle er bedre i regn, og andre er mere slidstærke. Men vigtigst er det, at prisforskellen mellem de dårligste og de bedste dæk faktisk kan være ret begrænset, selv om dækkene kan være meget forskellige.

Derfor er det vigtigt, at man selv sætter sig ind i, hvilke dæk der er bedst,« forklarer Søren W. Rasmussen.

Vredestein vinder førstepladsen i FDMs test for dæk i minibilstørrelsen, fordi deres dæk, Sportrac 5, både klarer sig fremragende på tør og våd vej.

»Continental-dækket på andenpladsen klarer sig bedre på tør vej, men Vredestein-dækket er bedst på våd vej. Og på våd vej er det meget vigtigt, at dækket opfører sig på samme måde, som det gør på tør vej, for det kan komme bag på føreren, hvilket i sidste ende kan føre til farlige situationer.«

Utrolig udvikling

I den store kategori for 17-tommer-dæk er det Continental, som vinder med sine ContiSportContact 5-dæk.

»Det er Continentals nyeste dæk, og man må bare sige, at dækudviklingen er utrolig. Hver gang man tror, de har lavet det bedste dæk, så kommer der en ny generation, hvor de er kommet endnu videre.

Dækket er forrygende på tør vej, testens bedste og helt fremragende, og så er det et dæk, det ikke ændrer egenskaber på våd vej,« fortæller Søren W. Rasmussen.

Sommerdæk er overlegne i plusgrader, så det er bare med at få dem på nu: