De gør andre små biler gammeldags:Her er Danmarks billigste biler med ESP.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Sikkerhed sælger. Og sikkerheds-udstyr er for mange bilkøbere ensbetydende med moderne teknologi og god gensalgspris. Derfor er det i dag totalt umuligt at markedsføre en bil uden ABS-bremser. For slet ikke at tale om airbags og et passende højt antal stjerner i Euro NCAP crashtest.

Til det nyeste og efter manges mening vigtigste aktive sikkerhedsudstyr hører ESP - elektronisk stabilitets program. Det griber ind, når der er fare for at miste kontrollen over bilen. En bil med ESP kan således hverken snurre rundt eller køre ligeud i glat føre med drejede forhjul.

Kostbart
Desværre ESP ret kostbart. Derfor har det indtil for få år siden været forbeholdt større og dyrere biler. Men som det skete med bl.a. ABS-bremser, er ESP rykket nedad i bilklasserne. Senest er det begyndt at finde vej til kampagne-biler. Vi har fundet fem små biler til 145.000 kr. eller mindre, der alle tilbydes med ESP som standard. Det er hård kost for konkurrenterne. Mange af dem forlanger mere for sammenlignelige biler uden ESP.

Historisk gennembrud
Det er især et gennembrud, at den nye udgave af Seat Ibiza får ESP i hele modelprogrammet. Det er også et næsten historisk gennembrud, at en Fiat Panda med både ekstra luksusudstyr og ESP kan sælges til under 130.000 kr.

Det gør Panda til Danmarks billigste bil med ESP som standardudstyr. Og det markerer samtidigt, at ESP har fundet vej til markedets allerbilligste biler. Hvis vi går lidt højere op i pris end B.T.s grænse på 145.000 kr., finder man ESP-udstyrede biler som Citroën C3 og Skoda Fabia. Og efter en del tovtrækkeri Peugeot 207.

Først var det planen, at den billigste Peugeot 207 ikke skulle have ESP. Men Peugeot ombestemte sig i sidste sekund. Det ville have set mildest talt mærkeligt ud, at den ældre og billigere Peugeot 206 har ESP på alle modeller. Mens efterfølgeren kan fås uden det vigtige sikkerhedsudstyr.

Toyota vovede stuntet - at pille ESP (plus nogle airbags) ud af den billigste Yaris for at holde prisen nede. Og fik masser af klø for det. Eksemplet frister næppe andre bilmærker.

Swift mangler ESP
Vi vil også opfordre bilkøberne til at se med et god portion skepsis på de bilmærker, der slet ikke kan fås med ESP. Suzuki kæmper en hård kamp med fabrikken for at få ESP på den populære Swift.

VW gruppen har den holdning, at der skal ESP på alle biler, hvis det er muligt. Men de fleste bilmærker lurepasser med ESP og vælger at gøre dette vigtige sikkerhedsudstyr til ekstraudstyr.