Performance-pærer kan forbedre din bils lys dramatisk, men ikke alle pærer. Nogle gør mere skade end gavn for bilens sikkerhed. Her er de bedste - og de dårligste.

Den mørke tid er over os, og dermed vokser kravet til dine forlygter. Ikke mindst til de pærer, der sørger for produktionen af lys og til parabolerne, der udkaster lyset på den mest hensigtmæssige måde. I denne pakke får du en oversigt over de bedste og dårligste forlygtepærer.

Opret abonnement på B PLUS og lær mere om de bedste og dårligste forlygtepærer - husk at 1. måneds abonnement er helt gratis.

  • Fakta om billygter
  • Oversigt over gode og dårlige forlygter

Modtag det ugentlige nyhedsbrev fra BT PLUS her.


Performance-pærer kan forbedre din bils lys dramatisk, men ikke alle pærer. Nogle gør mere skade end gavn for bilens sikkerhed. Her er de bedste - og de dårligste.

Den mørke tid er over os, og dermed vokser kravet til dine forlygter. Ikke mindst til de pærer, der sørger for produktionen af lys og til parabolerne, der udkaster lyset på den mest hensigtmæssige måde.

Især pærerne slides ned, og det går hurtigere, end de fleste tror. En almindelig standardmonteret halogenpære - der sidder i ca. 80 pct. af alle de pærer der følger med nye biler i Danmark nutildags - lever omkring 550 timer. Med en kørt gennemsnitsfart af 40 km/t svarer det til ca. 22.000 kilometer med gang i hovedlyset.
Men længe inden da har pærerne mistet deres evne til at oplyse vejen tilfredsstillende.
Allerede efter nogle hundrede timer vil det være en god ide at skifte pærerne ud parvist. Ved samme lejlighed har du mulighed for at forbedre hovedlyset på din bil dramatisk i forhold til det, bilen blev leveret med fra ny.

Standard vs performance


De standardmonterede halogenpærer i hovedparten af bilerne er ikke særligt gode. De skal bare overholde nogle minimums lovkrav. Eftermonterede performance-pærer er ofte betydeligt bedre. Er din bil f.eks. monteret med Philips lamper, vil en såkaldt mekanikerpære – den der typisk monteres, hvis ikke andet efterspørges – ligge ca. 30 pct. over mindstekravet til lys/holdbarhed. Nogle pærer ligger endda kun en anelse over standardkravet.
+30% Philips-pærerne koster mellem 160 kr. og 240 kr. monteret. Går du op i en high performance pære – hos Philips - f.eks. model X-Treme Vision +130% - vil lysudbyttet stige til mere end det dobbelte af standardkravet, hvor der er mest brug for det.
»Prisen for denne langt mere effektive pære stiger inkl. montering typisk til 400-600 kr. monteret,« oplyser direktør Anders Grønbech fra Phillips i Danmark. Han tilføjer at opgradering af bilens forlygtepærer er den billigste optimering af bilens sikkerhedsmæssige udstyr, der findes.
Ved normal landevejshastighed vil chaufføren have et par sekunder mere at reagere i, fordi en eventuel forhindring opdages tidligere.

Uoverskueligt udbud


Desværre er udbuddet af såkaldte high performance pærer aldeles uoverskueligt. Nogle af dem er virkeligt dårlige trods opfindsomme navne som »Blue Xenon Effekt« Magic Blue Light, Super White og så fremdeles. En god hovedregel er at holde sig til de velrenommerede fabrikater f.eks. fra Bosh, Osram, Philips eller General Electric.
Det viser en test foretaget af den tyske testorganisation DEKRA for magasinet Auto, Motor & Sport. Men der er også knap så gode pærer af disse fabrikater, viser en supplerende test fra det tyske motorugeblad Auto Bild.
Testen gælder 20 forlygtepærer fordelt på de to mest almindelige lygtetyper i nyere biler. Den ene er H4, der sidder i mange mindre og knap så dyre biler. H4 lampen har glødeelementet til både højt og kort lys bygget ind i samme pære. H4 lamper nøjes derfor med en enkelt parabol til at reflektere lyset fra pæren ud gennem lygteglasset.
H7 lampen har derimod en særskilt pære til både højt og lavt lys. Den må derfor have to paraboler indbygget i lygten.
DEKRA har målt de 20 pærer ud fra en lang række tekniske værdier. Det munder ud i fire dicipliener med hver sin værdi opgjort som stjerner, hvor fem er det bedste og nul det dårligste.
Endelig har DEKRA og Auto, Motor & Sport givet de i alt 20 pærer en samlet vurdering, der går fra meget anbefalelsesværdig over anbefalelsesværdig, betinget anbefalelsesværdig til ikke anbefalelsesværdig.

Vælg kurant mærke


Alle forlygtepærer fra de store velkendte firmaer som Bosh, Osram, Phillips og General Electric opnår vurderingen meget anbefalelsesværdig eller anbefalelsesværdig.
De mindre kendte handelsmærker som MTC, Carlex, Grant, Eufab eller Blutec bedømmes som ikke anbefalelsesværdige eller betinget anbefalelsesværdige.
Forskellene er enorme. Pæren Blutech Xenon får f.eks. nul stjerner i tre af de fire hovedkategorier.
Kun i diciplinen holdbarhed slæber den sig igennem med tre stjerner ud af fem mulige. Ingen pærer får topkarakter i alle dicipliner. Men tre af H4 pærerne fra Phillips, Osram og Bosch får topkarakter i alle belysningsdicipliner.
Kun holdbarheden trækker ned med tre stjerner for dem alle. Det er forventeligt, da holdbarhed og lysevne er modsat rettede størrelser. Jo varmere pæren brænder, desto større er lysevnen og sliddet på den.
I skemaerne ses værdierne for de testede pærer. Vi har ikke anført pris, da de svinger en hel del fra værksted til værksted.
De dyrere Xenon- og LED-lamper er ikke med i testen.
Vi har også vedlagt en oversigt over større antal H7-pærer netop testet af det tyske blad Auto Bild med tilhørende totalbedømmelse.

Se i oversigten, hvilke pærer der er bedst og hvilke der er dårligst. (Du kan også se oversigten i PDF dokument nedenfor):

I følge den tyske testorganisation er klassiske runde folygter alt andet lige bedst til at udnytte lyset fra forlygtepærerne. 
I følge den tyske testorganisation er klassiske runde folygter alt andet lige bedst til at udnytte lyset fra forlygtepærerne. 
Vis mere

Smarte designerlygter gør sjældent noget godt for bilens lys. Til gengæld kan de være med til at nedsætte bilens luftmodstand og dermed forbruget.
Smarte designerlygter gør sjældent noget godt for bilens lys. Til gengæld kan de være med til at nedsætte bilens luftmodstand og dermed forbruget.
Vis mere

Forlygternes facon er med til at give bilens front karakter. Her den nye VW Passat, der synes at klemme øjnene årvågent sammen. 
Forlygternes facon er med til at give bilens front karakter. Her den nye VW Passat, der synes at klemme øjnene årvågent sammen. 
Vis mere