Har du et lille kørselsbehov, er der mange penge at spare på at vælge delebil.

Tænk hvis du kunne slippe for at betale værkstedsregninger, forsikringer, brændstofforbrug og parkering for din bil. Så ville der pludselig være flere penge i budgettet.

Det hele kan gå i opfyldelse, hvis du hopper med på en af de mange delebilsordninger, der skyder op omkring de større danske byer. For der er mange penge at spare...

OPRET ABONNEMENT PÅ BT PLUS og læs hvordan du nemt kan spare penge ved at bruge en delebil. Se både fordele og ulemper.

Det får du i denne PLUS-pakke:

  • Artikel om forbrug: Spar penge på delebilen
  • Oversigt: Her er de billigste delebilskoncepter
  • Artikel: Faldgruber ved delebiler

 

Modtag det ugentlige nyhedsbrev fra BT PLUS her.


Har du et lille kørselsbehov, er der mange penge at spare på at vælge delebil.

Tænk hvis du kunne slippe for at betale værkstedsregninger, forsikringer, brændstofforbrug og parkering for din bil. Så ville der pludselig være flere penge i budgettet.

Det hele kan gå i opfyldelse, hvis du hopper med på en af de mange delebilsordninger, der skyder op omkring de større danske byer. For der er mange penge at spare.

En delebil kan både betyde store besparelser og mere fleksibilitet – men det kræver, at du ikke bruger bilen hver dag.
En delebil kan både betyde store besparelser og mere fleksibilitet – men det kræver, at du ikke bruger bilen hver dag.
Vis mere

Hvis du kører 10.000 km årligt, kan du spare 1.500 kr. ved at droppe egen bil – om måneden. Det viser en undersøgelse lavet af Mikonomi.dk.

»Hvis du bruger din bil hver dag, så kan det ikke betale sig at skifte til delebil. Men det skiller omkring 15.000-20.000 km årligt, som de fleste danskere faktisk også kører i gennemsnittet. Men jo mindre du kører, jo mere sparer du,« forklarer Jeanette Bro, kommunikationskoordinator hos Mikonomi.dk.

Klubber

Fordelen ved delebilen er nemlig, at du i princippet kun betaler for bilen, mens du bruger den. Så alle de regnvåde dage, hvor bilen ellers bare ville holde ude på vejen og tabe værdi, dem er du fri for, hvis du hopper på en delebilsordning.

De sure tjanser ved bilejerskabet slipper du for, fordi udgifterne ved en delebil deles af mange. Så du betaler også til forsikring og vedligehold, men kun den dag, du skal bruge bilen, og derfor er udgiften forsvindende lille.

car2go kommt nach Kopenhagen
car2go kommt nach Kopenhagen
Vis mere

Men der er flere forskellige koncepter blandt delebilerne. Nogle er private klubber, som er drevet af medlemmerne selv. Her betaler du typisk mellem 500 og 3.000 kr. for at melde dig ind og et depositum i samme størrelsesorden. Der findes også delebilsvirksomheder som Car2go og Hertz, som koster mellem 200 og 1.000 kr. i tilmeldingsgebyrer, og så slipper du for at betale et depositum. Men her kommer udfordringen for dem, som ikke er så stærke til hovedregning. Du skal nemlig også betale en daglig leje og betale for det antal km, du kører.

»Hvad der er billigst for dig, kommer i høj grad an på, hvor meget du har råd til at lægge selv. De billigste ordninger kræver et større depositum og indmeldingsgebyr. Til gengæld er timeleje og dagsleje væsentlig billigere. Dernæst handler det om, hvor mange km, du skal køre. Du skal finde ud af, om du mest skal bruge bilen til korte ture eller til at besøge svigerforældrene i Jylland,« siger Jeanette Bro fra Mikonomi.dk.

Fleksibelt

Jeppe Møller er forsker ved Roskilde Universitet, og da tiden kom til at skifte den gamle bil, valgte han i stedet at være medlem af Munksøgård Delebil, og det har han ikke fortrudt.

Arriva har investeret i 400 elbiler, som du kan leje via Rejsekortet.
Arriva har investeret i 400 elbiler, som du kan leje via Rejsekortet.
Vis mere

»Vi sparer rigtig mange penge. Da vi havde bil selv, kostede det nok 3-4.000 kr. om måneden, nu er det under 1.000 kr. Vi har ikke stort behov for bil, så det gav mening at vælge delebilen, for det er mere fleksibelt. Vi kan låne en stor bil, når vi skal på langtur, og jeg kan låne en lille bil, når jeg skal til møde i København,« forklarer Jeppe Møller.

Besværet

Men der er også besvær forbundet med ikke at have sin egen bil, fortæller Jeppe Møller. Bilerne har en fast parkeringsplads, så det kan betyde, at han nogle gange skal op på cyklen for at hente en bil. Ligeledes er bilerne mere populære i weekender og ferie, så derfor skal man være ude i god tid. Bilerne skal nemlig bookes, og det sker, at alle 15 biler hos Munksøgård Delebil er i brug af de omkring 200 medlemmer.

Hvad nu, hvis I har en aftale med familien i Jylland, og du har glemt at booke en bil i ordentlig tid?

»Vores delebilsordning har et samarbejde med en biludlejning, hvor vi kan leje biler billigere, så det gør vi, hvis det er nødvendigt.«

Jeppe Møller forklarer, at man ikke behøver at bekymre sig om at overtage en klam bil, der er helt tom for brændstof, for når bilerne tilhører en relativt lille klub, føler alle sig ansvarlige, og man skal formentlig låne samme bil igen.

Så selvom der er besværlige sider ved delebilsordning, vil han ikke bytte.

»Hvis vi sparer 2.000 kr. på ikke at have en bil, så betyder ufleksibiliteten ingenting. Jeg får ekstra tid, fordi jeg ikke behøver arbejde nær så meget, og jeg får flere penge, som jeg kan bruge på noget andet. Det er en afvejning. Det er mere besværligt med en delebil, men for mig er gevinsterne større,« siger Jeppe Møller.

 

 

--- OOO --- OOO --- OOO ---

 

​FALDGRUBER VED DELEBILER

 

Her er de ting, du skal være opmærksom på, hvis du overvejer en delebil.

Det er vigtigt, at du gør dig klart, hvor mange gange og hvor mange km, du kører, hvis du overvejer en delebilsordning.

Herfra kan du nemlig finde det bedste deletilbud til dig. Men der kan også være skjulte farer, for selvom forsikringen er inkluderet i prisen, er der også en selvrisiko, og den skal du selv betale. Hos nogle selskaber betales den som en del af det månedlige kontingent, men hos andre kan selvrisikoen være helt op mod 5.000 kr., og er du uheldig at lave en ridse i bilen, så kan det koste dyrt.

»Du skal også være opmærksom på, at nogle delebilsordninger tager sig meget godt betalt for rengøring, eller hvis du smider en nøgle væk eller afleverer bilen for sent,« forklarer Jeanette Bro fra Mikonomi.dk.

»Du skal være opmærksom på gebyr som ekstra rengøring. Hos nogle af de store deleselskaber, kan det koste op mod 1.500 kr., hvis de synes, du ikke har efterladt bilen i ordentlig stand.«