Det koster hundredvis af kroner at parkere i byen, og når du endelig tager bilen med ind til centrum, så holder du i kø på grund af vejarbejde eller fyldte bilbaner halvdelen af tiden. Og måske kommer der bompenge, så det engang i fremtiden også kommer til at koste penge at køre ind i de danske storbyer.

BT Plus har testet seks foldecykler. Du kan have dem med i bagagerummet, parkere bilen i udkanten af byen, og så cykle det sidste stykke.

LOG IND PÅ BT PLUS og få:

  • Test af seks foldecykler: Greenfield, Sinclair A-Bike, Puch Foldecykel, Montague MTB Paratropper Pro, Mobiky Louis 12 og Montague Citybike Crosstown.
  • Sammenligning af vægt, fart, pedelarmenes længde m.m.

Det bliver stadigt mere bøvlet at slæbe bilen med ind i de større danske byer. Parkeringspladser nedlægges, gebyrer stiger, vejbaner ind-snævres og busbaner æder stadig mere af byens asfalt. Resultatet ses bl.a. i København, hvor der p.t. hersker totalt trafikkaos – især på de nordlige tilkørselsveje.

Det vil bompenge formentlig sætte en stopper for. Kommer bystyret igennem med de fremskredne planer om en betalingsring, vil et stort antal pendlere hverken have råd eller lyst til at køre i bil på arbejde.

Ifølge det foreløbige budget ventes bompengene at indbringe ca. 2 mia. om året svarende til 50-100 kr. pr. pendler om dagen. Kan være i bagagerummet Heldigvis findes der alternativer for bilpendlerne.

De kan parkere uden for city og fortsætte med bus, tog eller på cykel. Jeg vælger det sidste. Jeg er nemlig den lykkelige indehaver af en fiks lille foldecykel i aluminium. Den kan være i bagagerummet på en hvilken som helst bil, vejer kun en halv snes kg og foldes ud på få sekunder.

Jeg købte den i Netto for en del år siden, og jeg fatter ikke, at jeg engang kunne leve uden dette geniale lille køretøj. Den er en fast del af min bilferie-bagage, og den har kostet taxa-branchen i København tusindvis af kroner. Hvor jeg tidligere tog en hyrevogn mellem tilbageleveringer/afhentninger af testbiler, bruger jeg i dag folde-cyklen. Gratis med bussen Skal jeg kigge på nattelivet, cykler jeg til city, stiller cyklen og tager den senere med hjem i taxaens bagagerum eller som håndbagage i natbussen.

En sammenfoldet cykel kan nemlig medtages gratis i alle offentlige transportmidler. Desværre er den for stor til at tage med i flyet, men der findes andre og mindre foldecykler, som uden problemer klarer den manøvre også.

Den mindste er A-Bike, der fylder mindre end en sovepose og kun vejer 5 kg. Den har vi testet sammen med fem andre foldecykler af vidt forskellig pris og koncept. Nogle er store som almindelige cykler. Alligevel kan de i sammenfoldet stand være i bagagerummet på en mindre personbil.

Vi har kørt cyklerne, vurderet deres køreegenskaber, vejet dem, noteret deres vigtigste mål, vurderet hvor lette de er at folde/udfolde, har målt pedalarmenes længde og noteret, hvor langt man kommer på en pedalomgang i højeste gear.

Og selvfølgelig lavet en samlet vurdering af hver enkelt cykel. Kompromiser Alle foldecykler er kompromiser. Små hjul giver små dimensioner sammenfoldet, men dårligere køreegenskaber. Et stift stel giver stabilitet, men alt andet lige ekstra vægt.

Lange pedalarme gør det muligt at træde en højere gearing. Men fylder og skubber knæene i karambolage med styret under skarpe sving. Og så fremdeles.

Der er naturligvis talrige andre foldecykler på markedet, end de seks vi har testet. Mange af dem kan du finde på foldecykel.dk.