Skal man lease eller købe bilen?

Det er et spørgsmål, flere og flere bilister stiller sig selv. Vi kigger på fordele og ulemper og hjælper med at finde den rigtige løsning for netop dig.

OPRET ABONNEMENT PÅ BT PLUS HER og se hvilke fordele og ulemper der er ved at lease eller købe bilen.

Det får du:

  • Artiklen 'På udkig efter en ny bil? Se om du skal lease eller købe bilen'
  • Guiden 'Det skal du overveje'
  • Artiklen ' Udvalget bliver stadig større'

Skal man lease eller købe bilen?

Det er et spørgsmål, flere og flere bilister stiller sig selv. Vi kigger på fordele og ulemper og hjælper med at finde den rigtige løsning for netop dig.

Privatleasing vinder frem, men et flertal herhjemme vælger stadig at købe bilen. Enten kontant eller via lånefinansiering. I mange andre lande er leasing den mest populære måde at få en ny bil hjem i garagen.

Brugte biler omsættes derimod næsten altid via køb, men flere leasing-udbydere tilbyder nu også brugte leasingbiler under betegnelsen releasing. Der kan argumenteres for både det ene og det andet.

Med dagens lave renteniveu på indlån er det for bilisten med penge i banken billigere at købe end at lease. Ved kontantkøb slipper man for at betale rente, og man slipper også for en række gebyrer tilknyttet billån.

Selv om man ikke har alle pengene til bilen, er det en fordel at gribe dybt i baglommen. Nogle banker halverer renten på billånet, hvis køberen udbetaler 40 pct. eller mere af bilens pris i stedet for 20 pct. eller derunder.

Vælger du at købe bilen, må ejerperioden ikke blive for kort. Afskrivningen er størst i begyndelsen. Den såkaldte ’kantsten-afskrivning’ er det beløb, bilen falder i værdi. i samme sekund, den mister sin status som ny.

Hvor stor kantsten-afskrivningen er, afhænger af biltype og bilmærke. Regn som hovedregel med, at du får den forholdsvis bedste pris for en nyere brugt bil, hvis den er af et kurant mærke, eftertragtet type og med normalt udstyrsniveu. F.eks. er en mindre eller mellemstor stationcar i sølvgrå lak et sikkert valg. Medmindre der lurer en tørstig mangecylindret motor under hjelmen.

Ingen indskrænkninger

Ejerglæde skal man ikke underkende. Masser af mennesker vil jo også hellere eje end leje boligen. Når du ejer biler, er der ingen indskrænkninger i, hvem der må bruge den, som det kan være tilfældet ved leasing. Og du kan sælge den når som helst.

Ved leasing-arrangementer koster det ekstra at køre mere end forudsat i leasingkontrakten. Det mest almindelige i forbindelse med privatleasing er 15.000 km om året.

Er man som leasing-kunde i tvivl om, hvorvidt det bliver til mere, er det bedre at lægge et højere kilometertal ind i kontrakten end at betale for dyrere overkørte kilometer. Efter en lovændring sidste år blev det muligt at ændre det indregnede kørselsforbrug undervejs i leasingperioden. Men det koster gebyr og kan kun betale sig, hvis ændringen i kørselsforbrug er meget stor.

Skal der foretages en holdbar sammenligning af, hvad det koster at købe bilen i forhold til at lease den, er man nødt til at skønne, hvad bilen vil indbringe ved salg. Regn med, at normalbilens salgsværdi halveres i løbet af tre til fem år afhængig af model, type, motorvalg og markedet i øvrigt. Fra dette værditab kan du trække din eventuelle rabat på bilen.

De fleste finansieringstilbud på biler gælder længere perioder. Ofte otte år. Det giver små afdrag og dermed en lav månedlig ydelse. Men af flere årsager er det en dårlig idé udelukkende at fokusere på den månedlige ydelse. Små afdrag – især i forbindelse med lille udbetaling – betyder, at bilens værdi i mange år er mindre end gælden i bilen. Ejeren kan ikke sælge uden at skulle have et beløb op af lommen.

Ved leasing er der fuld service og garanti i hele perioden, mens de fleste europæiske bilmærker allerede lukker for garantien efter to år. Japanske bilmærker har typisk tre års garanti. Enkelte fem år med begrænset kilometertal, mens de koreanske mærker Hyundai og Kia går helt op til fem eller syv år.

Hos Hyundai er der endda ubegrænset antal kilometer. Ved kort garanti er risikoen for reparationsudgifter oven i den månedlige ydelse stor. Prisen for at forlænge garantien hos et eksternt firma kan give et fingerpeg om, hvad der i gennemsnit skal regnes med.

Derimod er det let at beregne udgifterne til service. Enten ved at betale for service fra gang til gang, når kilometertallet kræver det. Eller ved at tegne en servicekontrakt.

Regn med 300-400 kr. om måneden for en mindre bil. De skal selvfølgelig lægges til finansieringsydelsen, når de reelle udgifter skal beregnes for den lånefinansierede bil.

Vælger man at lease bilen, indgår fuld service og garanti i leasingydelsen. Hos nogle selskaber er der oven i købet 24 timers vejhjælp i hele Europa inkluderet.

Eneste springende punkt er, hvilke skader bilen får i perioden. Men sådan er det også for privatejede biler. Her kommer regningen bare i form af en lavere gensalgspris. Og i modsætning til, hvad mange frygter, accepterer leasingselskaber, der anvender FDMs regelsæt for leasingkontrakter, en hel del ’Bilka-buler’ og småskader svarende til, hvad man kan forvente under almindelig brug.

Mens man således ikke på forhånd kan vide, hvad det i en given periode koster at eje en ny eller brugt bil, er der næsten fuld overskuelighed ved leasing. Det er som hovedregel leasingselskabets hovedpine at gensælge bilen til en fornuftig pris. Gå langt uden om selskaber, hvor man selv hænger på eventuel underpris ved videresalg.

Fordel ved at lease store biler

Når man leaser en bil, er en række engangsudgifter uafhængige af bilens pris. Derfor kan det som hovedregel bedst betale sig at lease de lidt større biler. Det er jo mikrobilerne og minibilerne, der tegner sig for størstedelen af salget i Danmark, og her finder vi formentlig en del af forklaringen på, at leasing trods voldsom vækst stadig er mindre almindeligt end almindeligt bilkøb i Danmark.

Så er man i markedet for små biler, eller har man kapital i banken, vil køb som oftest være en bedre forretning, ligesom hvis man regner med at beholde bilen i over fem år.

Men vil man gerne køre i nye biler af en vis størrelse, så er leasing økonomisk set som oftest det billigste, og så undgår du alle bilbekymringer og får fuld sikkerhed i bilejerskabet.

Guide: Det skal du overveje

Her er en række gode råd, som kan hjælpe dig til at vælge mellem leasing eller køb:

  • Har du penge i banken til lav rente, er det ofte en fordel at købe bilen kontant, da renten på billån næsten altid er meget højere end indlånsrenten. Desuden spares en række gebyrer. Gå altid efter størst mulig rabat.
  • Regner du med at skifte bilen ud efter tre-fire år eller mindre, er det en fordel at lease bilen. Så slipper du for den dyre startafskrivning.
  • Aner du ikke, hvor mange kilometer du kommer til at køre om året, kan det være en fordel at købe bilen. Ved leasing risikerer du at betale for dyre ’overkørte’ kilometer eller at betale for kilometer, du aldrig kommer til at køre. De fleste leasingkontrakter kan dog mod gebyr tilrettes undervejs ved ændrede kørselsbehov.
  • Har familien brug for en stor og relativt kostbar bil, vil leasing næsten altid være at foretrække. Dyre biler taber forholdsvis mere i værdi end billige, men leasingselskabet kompenserer dette ved gennem storkøb at få store rabatter, som du næppe vil kunne komme i nærheden af. Desuden gensælger leasingselskaberne ofte de dyre biler i udlandet, hvor efterspørgslen er større. Det kan de gøre, fordi de kun betaler registreringsafgift af bilen i forhold til leasingperiodens længde.
  • Et hyppigt fremført argument for at købe bilen i stedet for at lease den er, at din forbrugerbeskyttelse i henhold til købeloven er større på en række punkter. Men vælger du en leasingkontrakt, der er udformet efter FDMs retningslinjer, er der stort set dødt løb på dette område.
  • Hvis din leasingkontrakt er udformet med meget lange opsigelsesfrister, er det bedst at købe bilen, fordi du så kan sælge den og købe en ny af anden type, hvis dit transportbehov ændrer sig. På dette område er der dog sket meget, og hos de fleste store selskaber kan kunden komme ud af kontrakten allerede efter seks måneder.
  • Hvis du er meget usikker over for at købe bil, og det viser en undersøgelse fra Applus+, at især mange kvinder er, så er det en fordel at lease bilen, fordi der her er færre ubekendte. Du kan dog få hjælp til at sammenligne et leasingtilbud og et salgstilbud på samme bil ved at bruge FDMs privatleasingindikator. Men du skal have styr på, hvor meget bilen forventes at falde i pris, hvor meget bilen forventes at koste i service, og hvor mange kilometer du forventer at køre, før indikatoren giver mening. Hvor meget bilen går i stykker efter udløb af garantien, kan du selvfølgelig ikke vide noget om, og det kan som nævnt vælte hele billedet til fordel for leasing.

Leasing: Udvalget bliver stadig større


I takt med udbredelsen af privatleasing bliver udvalget og mulighederne bare større og større. Det er lig med øget konkurrence – og nye spillere på markedet. Ford har for nylig lanceret et stærkt tilbud på Fiesta. For 1.995 kr. om måneden – efter en engangsbetaling på 4.995 kr. – er man i 36 måneder kørende i en Fiesta Titanium med 125 hk. Et mere eksotisk bud er på den nye hybridbil Hyundai Ioniq (herover), som introduceres i Danmark i februar.

Hybridbilen i stil med Toyota Prius kommer på markedet til en månedlig ydelse fra 3.795 kr. og en engangsydelse på 9.995 kr., og det virker meget rimeligt for biltypen. Senere regner Hyundai med også at introducere den fuldelektriske udgave af Ioniq på privatleasing. Der er intet strømførende over Jaguar og Land Rovers nye satsning på privatleasing, men briterne håber at ramme bredt med tilbud på Jaguar XE, XF og F-Pace – samt Land Rover Discovery Sport og Range Rover Evoque. Engangsydelsen begynder ved 19.995 kr. og den månedlige ydelse ved 5.495 kr. for en Jaguar XE (billedet nederst). BEK