»Woooow. Det er virkelig ubehageligt, det her,« siger Cecilie Gilstrøm.

Hun griner, mens hun i sneglefart forsøger at manøvrere sin bil rundt på den parkeringsplads, der er opstillet i dagens anledning. Hun er egentligt en erfaren bilist, men det går ikke så godt for hende på parkeringspladsen. Hun rammer stort set alle keglerne, og bilen har hun heller ikke meget kontrol over, selv om koncentrationen og stressniveauet er højt. Cecilie Gilstrøm har nemlig fået specielle briller og en særlig dragt på hænder og fødder, som betyder, at hun har ekstremt svært ved at manøvrere bilen. Udstyret skal simulere, at hun er kraftigt påvirket af stoffer, og dermed er øvelsen ganske alvorlig.

Lige som 332 andre unge er hun taget til FDM Sjællandsringen for at deltage i Fords kørekursus Driving Skills For Life, som blandt andet har fokus på at undgå påvirkede bilister og spritkørsel. Det er primært for 18-24 årige bilister, som igen er overrepræsenterede i seneste uheldsstatistik fra Vejdirektoratet. Sidste år blev 25 unge i aldersgruppen dræbt i trafikken på de danske veje.

Gennem kurset får de unge opbygget bedre kørevaner gennem en række underholdende øvelser.

LOG IND PÅ BT PLUS og læs mere om de unge bilister der bliver udfordret på deres køreevner, når de simulerer fulde, skæve og uopmærksomme bilister på et kursus udviklet af Ford. Få også ti gode råd til, hvordan du kører sikkert.


Unge bilister  bliver udfordret på deres køreevner, når de simulerer fulde, skæve og uopmærksomme bilister.

»Woooow. Det er virkelig ubehageligt, det her,« siger Cecilie Gilstrøm.

Hun griner, mens hun i sneglefart forsøger at manøvrere sin bil rundt på den parkeringsplads, der er opstillet i dagens anledning. Hun er egentligt en erfaren bilist, men det går ikke så godt for hende på parkeringspladsen. Hun rammer stort set alle keglerne, og bilen har hun heller ikke meget kontrol over, selv om koncentrationen og stressniveauet er højt. Cecilie Gilstrøm har nemlig fået specielle briller og en særlig dragt på hænder og fødder, som betyder, at hun har ekstremt svært ved at manøvrere bilen. Udstyret skal simulere, at hun er kraftigt påvirket af stoffer, og dermed er øvelsen ganske alvorlig.

Lige som 332 andre unge er hun taget til FDM Sjællandsringen for at deltage i Fords kørekursus Driving Skills For Life, som blandt andet har fokus på at undgå påvirkede bilister og spritkørsel. Det er primært for 18-24 årige bilister, som igen er overrepræsenterede i seneste uheldsstatistik fra Vejdirektoratet. Sidste år blev 25 unge i aldersgruppen dræbt i trafikken på de danske veje.

Gennem kurset får de unge opbygget bedre kørevaner gennem en række underholdende øvelser.

»Jeg er her for at blive bedre til at køre bil, for jeg tror, at det er vigtigt, at man kender sine begrænsninger, når man sidder bag et rat,« siger Cecilie Gilstrøm, der er 25 år, studerende og bor i Lyngby.

Hun forklarer, at det med spritkørsel er ganske tæt på, for hendes familie var tæt på at blive ofre for netop en spritbilist.

»De blev påkørt i bilen, mens jeg ikke var med, og de blev ramt sådan, at det var virkelig tæt på en frontalkollision. Derfor kunne det aldrig falde mig ind at køre med sprit i blodet. Men jeg kender mange unge, som ikke har den samme selvfølgelige holdning,« siger hun og fortsætter:

»De tænker, at tre øl er ok at køre på. Mange af dem har huskereglen, at man forbrænder en genstand i timen, men det er jo helt afhængigt af hvordan man er bygget,« som hun siger.

Driving Skills for Life blev udviklet af Ford i 2003 som en reaktion på det store antal solouheld, der fører til dødsfald blandt teenagere i USA. For fire år siden kom kurset til Europa, og sidste år var det for første gang i Danmark.

Der er blandt andet fokus på uopmærksomhed bag rattet, og der er desværre mange, som tjekker sms, Instagram eller andet på smartphonen, mens de kører.

»Ja, jeg må nok indrømme, at jeg kigger ned i telefonen, hvis jeg får en sms eller et opkald. Så skal man lige fiske den op af lommen, og så ser man ikke rigtigt, hvad der sker foran én,« siger 24-årige Mads Nielsen, der til dagligt er mellemleder i en Føtex.

Mads Nielsen mister kontrollen over sin Ford på Driving Skills for Life-kurset. Han er lige i målgrupen på de 18 til 24-årige, som er overrepræsenteret i dødsulykkerne på de danske veje. Foto: Vincent Byakika
Mads Nielsen mister kontrollen over sin Ford på Driving Skills for Life-kurset. Han er lige i målgrupen på de 18 til 24-årige, som er overrepræsenteret i dødsulykkerne på de danske veje. Foto: Vincent Byakika
Vis mere

Men efter en øvelse, hvor man skulle forsøge at manøvrere en bil, mens man sad med sin telefon i hånden, var tonen noget anderledes.

»Jeg har helt klart lært noget, for der er kontant afregning, hvis man ikke lige er opmærksom, og det er svært, når man sidder med en telefon i sin ene hånd. Så snart opmærksomheden ikke er i top, kommer man til at køre ting ned, som man ikke skulle,« siger Mads Nielsen og virker en smule forlegen.

Dermed er et af målene for kurset opnået.

»Det er til stadighed de 18-24-årige, som skiller sig uheldigt ud i trafikken. Vi gør på en sjov og underholdende måde opmærksom på vigtigheden af basale køreevner, som så forhåbentligt kan være med til at mindske antallet af ulykker,« siger Lene Dahlquist, som er pressechef for Ford Danmark.

Hos Ford ved man, at det ikke virker med en løftet pegefinger over for målgruppen, lige som en powerpointpræsentation med statistik næppe heller har den ønskede effekt:

»De lærer noget ved at prøve det af i praksis. Det er et godt og afprøvet koncept, som bliver brugt til unge i hele verden,« siger Lene Dahlquist.

Driving Skills for Life vender efter al sandsynlighed tilbage til Danmark næste år. Det er gratis for de unge at deltage.

Indtil nu har ca. én million unge fra 35 lande deltaget i kurset.

Ti gode råd: Sådan kører du sikkert

Selv om antallet af døde i trafikken i 2015 var det næstlaveste nogensinde siden 1930, så er der stadigvæk mange, som kommer til skade, fordi de selv eller en anden part i trafikken, er uopmærksomme eller påvirket af enten stoffer, medicin eller alkohol.

Men også uopmærksomhed spiller en væsentlig rolle. Rådet for Sikker Trafik oplister fire måder at være uopmærksom på: Den visuelle, når du ser væk fra trafikken.

Den kognitive, når du har tankerne et andet sted end trafikken. Den motoriske, som er når du slipper rattet med en eller begge hænder og endelig den auditive, som er når du lytter efter andet end trafikken. Alle kan være nok til, at du ikke koncentrerer dig nok, og din reaktionstid bliver for langsom.

Men når uheldet sker, så er man ofte tilbøjelig til straks at tænke, at det er den andens skyld.

»Det var ikke mig, det var ham den anden, den store idiot!«

Fint nok. Så det var ham den anden. Måske tænker modparten det samme - og ér du måske i virkeligheden ham, der var skyld i det?

Vi har samlet ti ting, som du i hvertfald skal eller let kan undgå at gøre forkert i trafikken, så det i hvert fald ikke er dig, der står som skyldig.

Medicin, stoffer og alkohol

Rådet for Sikker trafik er ike i tvivl: Indtager du medicin, som påvirker din dømmekraft og reaktionsevne, øger du risikoen for at blive involveret i en trafikulykke, hvis du sætter dig bag rattet. Det samme er natuligvis tilfældet med stoffer. Fx mindsker hash din reaktionsevne, mens kokain gør dig overmodig. Mht alkohol kender de fleste vist til tabet af balanceevne og koordination. Det er ikke en god kombination med at sidde bag rattet i et køretøj.

Vær udhvilet

Dette har de fleste sikkert prøvet. At køre bil mens du er søvnig kan være lige så farligt som spritkørsel. Når di krop trænger til søvn, så skal den nok sørge for at få det på den ene eller anden måde. Bilister som insisterer på at køre mens de er trætte har en langt langsommere reaktion, og det er ikke usandsynligt, at man kan falde i søvn bag rattet. Også selv om de bare er ganske få sekunder ad gangen. Visse biler har fået en træthedsindikator, som registrerer, hvis kørsel er for ujævn. Hvis den beder dig om at køre til sien og få en kaffe eller en lur, så har den ret.

Afpas farten

For høj fart er den næststørste synder, når det gælder tabet af liv i trafikken efter spritkørsel. Det kræver ike den tunge logik at regne ud, at jo hurtigere fart, du kører galt med, jo større er risikoen for at blive skadet. Selv om de kan synes overlødige, så er der en grund til at der findes fartgrænser. Men det samme gælder, hvis du kører for langsomt. Hvis alle følger den anbefalede fart, så falder risikoen for uheld ganske væsentligt.

Uopmærksomhed

Du ved det allerede: Du skal droppe at spise mad mens du spiser, række ud efter papirer i handskerummet, tage makeup på og slukke for mobilen, mens du kører. Men det gør du naturligvis ikke. Uopmærksomhed er ellers en væsentlig faktor i en tredjedel af alle trafikulykker, skriver Rådet for Sikker Trafik. Mange uheld sker mellem 9 og 17. Hvis ikke I har en trafikpolitik på din arbejdsplads, er det en god idé at få én. I trafikpolitikken kan virksomheden lave retningslinjer for kørsel – fx at det ikke accepteres at ansatte sms’er eller tjekker mails bag rattet, og at det er i orden at vente med at svare, til man holder stille.

Glemme at køre efter forholdene

Dette kan lyde som et overflødigt råd fra din gamle, sure kørelærer, man det er slet ikke dumt. Vi ved, vi lige har nævnt fart, men det tåler en gentagelse her. Det er vigtigt at sænke farten, når der er dårligt vejr (sne, isslag, heftig regn, blade på kørebanen osv.). Det hele bunder i fysikkens love, men det er ikke alle, der fanger det: Cirka en fjerdedel af alle uheld sker, når der dårlige vejforhold. Ofte prøver bilister at bremse (for) hårdt, og man mister kontrollen over sin bil.

Hold afstand

Der er altid nogle, der har travlt på motorvejen. Nogle har endda så travlt, at de glemmer at holde afstand til den forankørende bil, og hvis der så opstår det mindste stop oppe foran, kan de resultere i hårde opbremsninger. Men det er svært at nå, hvis du kører med kølerhjelmen lige bag den forankørendes bagerste kofanger.

Drop vanvidskørslen

Der findes vanvidsbilister overalt. Lige meget om du er på Bagsværd eller Blokhus kan du opleve unge og gamle, som kører med hovedet under armen - mere eller mindre bevidst. Du kan undgå at blive en af dem ved at undgå at overhale indenom, overhale ved dobbelt optrukne striber eller rundt i sving samt at droppe hjulspinsstart, håndbremsevendinger og ræs ved lyskryds. Det er typisk unge herrer, som ikke kan begrænse sig.

Glemme sikkerhedsselen

Hvert år redder sikkerhedsselen overraskende mange liv. Også på bagsædet. Det er så ekstremt let at tage bæltet på, at der ikke rigtigt er en grund til at lade være. For nogle er det en livsstil at køre uden sele, og det kan forklares med en generationskløft og vaner fra andre kulturer. Men det korte af det lange er, at at del simple anordning redder liv og mindsker skader efter uheld væsentligt.

Giv plads - og tid

En af de mest væsentlige grunde til uheld er, at man ikke giver plads i trafikken. Når bilister for eksempel skal dreje til venstre, kan man være uheldig og overse eller undervurdere farten fra de modkørende. Og så ender det galt. Det samme gælder, hvis man lige tror, man kan snige sig med over som den sidste bil. Det kan du ikke altid, og når trafikken så starter for de andre, som har fået grønt lys, og du stadigvæk holder midt i krydset, så er resultatet også skidt. Brug logikken - og lad være med at have så travlt.

Drop mobilen

Vi har nævnt mobilen tidligere, men den får sit eget punkt, for den er blandt de største syndere til fx harmonikasammenstød. Du behøver hverken at led efter Pokemon, tale i håndholdt telefon, tjekke mail eller sms, se film eller YouTube-klip, tage selfies, poste på Instagram eller tage en SnapChat mens du kører. Du er muligvis en dygtig bilist, men der er en grund til, at det ikke er lovligt at bruge mobilen håndholdt, mens man kører.