Er du på jagt efter ny bil, kan det godt betale sig at tage et kig på 'Brugtbilsrapport 2015', hvor DEKRA skiller fårene fra bukkene med tørre tal.

Den helt overvejende del af det danske bilsalg ligger på mikrobiler, minibiler og såkaldte kompaktbiler. Sidstnævnte kaldes også lille mellemklasse.

Det afspejler sig naturligvis også i udbuddet af brugte biler, der er massivt i disse størrelser, og er du på jagt efter en af disse talrige »danskerbiler«, er det en god idé at lave lidt research på bilernes kvalitet fra mærke til mærke og fra model til model.

Opret abonnement på BT PLUS og få resultaterne fra den omfattende brugtbilsrapport DEKRA har foretaget. DEKRA har gennemgået og vurderet 15 millioner biler.

Modtag det ugentlige nyhedsbrev fra BT PLUS her.


Den helt overvejende del af det danske bilsalg ligger på mikrobiler, minibiler og såkaldte kompaktbiler. Sidstnævnte kaldes også lille mellemklasse.

Det afspejler sig naturligvis også i udbuddet af brugte biler, der er massivt i disse størrelser, og er du på jagt efter en af disse talrige »danskerbiler«, er det en god idé at lave lidt research på bilernes kvalitet fra mærke til mærke og fra model til model.

Der findes mange forskellige kvalitetsanalyser af brugte biler. De fleste bygger på synstatistikker, hvor bilernes fejlprocenter er opgjort. F.eks. hos den danske synsvirksomhed Applus.

50 lande

Men den slags analyser har to svagheder. Dels medregnes kun fejl med betydning for sikkerheden. Dels »vejes« fejlene ikke efter deres »alvorlighed«. Det gør de derimod i verdens formentlig mest omfattende analyse over brugte bilers kvalitet fra den verdensomspændende industriorganisation DEKRA med hjemsted i Tyskland og filialer i 50 lande. DEKRAs 35.000 medarbejdere giver sig af med analyser af de fleste industrielt fremstillede forbrugsgoder - herunder altså også biler.

Hvert andet år venter verdens bifabrikker spændt på DEKRAs »Used Car Report«, hvor alle brugte biler, der er testet og gennemgået af organisationen i flere end 1.000 eksemplarer, får sin egen profil. Dels med et såkaldt »DEKRA Fault Indeks« (DFI), der gælder alle kilometertal. Dels med sammenvejede karakter der strækker sig fra -2 til +2 med bilerne opdelt efter antal kørte kilometer fra nul til 50.000 km, fra 50.000 til 100.000 km og fra 100.000 til 150.000 km.

Det helt unikke ved rapporten over de brugte biler er, at DEKRA under gennemgangen af hver enkelt bil har frasorteret fejl, der overvejende sandsynligt kan tilskrives manglende vedligeholdelse, fejlreparationer eller lignende. Desuden er bilernes fejl vurderet, så de alvorligste trækker mest ned i karaktergivningen, hvor +2 er topkarakteren.

På DEKRAs hjemmeside www.gebrauchtwagenreport.com kan man se en analyse af hver enkelt bilmodel. Dens svagheder er opgjort i fem kategorier: Undervogn/styretøj, motor/forurening, karrosseri/kabine og lys/elektronik. Fejlprocenten for disse undergrupper er angivet og bilens samlede fejlprocent er også angivet. Desuden er bilen forsynet med en sammenfattende vurdering, der bl.a. omhandler bilens svageste punkter, som bilkøberen naturligvis skal være særligt opmærksom på, før han/hun sætter sit navn på slutsedlen.

For de små biler er Audi A1 den bedste med karakteren +2 både for bilerne under 50.000 km og for eksemplarer med kørselsforbug mellem 50.000 og 100.000 km. 96,0 pct. af alle inspicerede Audi A1 under 50.000 km har været uden betydende fejl. Gennemsnittet i klassen er 88,1 pct. Med mellem 50.000 og 100.000 km på tælleren er 88,1 pct. af alle inspicerede Audi A1 uden betydende fejl. Gennemsnittet i klassen er her 72,4 pct. Ikke mindst styretøj og undervogn imponerer i den lille Audi. Ikke én eneste inspiceret bil med mindre end 50.000 kørte km har haft fejl eller mangler her.

Audi A1 er den mest fejlfrie mnibil. Den får topkarakteren +2 både for de lave og de højere kilometertal. Det samme gælder Mazda 2, der dog har en anelse flere fejl.
Audi A1 er den mest fejlfrie mnibil. Den får topkarakteren +2 både for de lave og de højere kilometertal. Det samme gælder Mazda 2, der dog har en anelse flere fejl. Foto: OLIVER LANG
Vis mere

Bagateller fraregnet

DEKRAs rapport medregner både mikro- og minibiler til småbilsgruppen. I klassen over - den såkaldte kompaktklasse - er Toyota Prius bedste bilmodel med 97,1 pct fejlfrie eksemplarer under 50.000 km. I denne bilstørrelse er gennemsnittet 91,5 pct. pct. fejlfrie biler. I alle de nævnte tilfælde skal fejl forstås som »relevante fejl«. Det betyder, at rene bagateller ikke er regnet med. Medregnes alle Priuser uanset antal kørte kilometer er 94,6 pct. af den uden fejl.

Toyota Prius er mest fejlfrie kompaktbil med topkarakter +2 ved begge kilometertal.
Toyota Prius er mest fejlfrie kompaktbil med topkarakter +2 ved begge kilometertal. Foto: KAZUHIRO NOGI
Vis mere

BT har gennemgået alle biler fra de tre storsælgende »dansker-klasser.« Dvs. mikrobiler, minibiler og og kompaktbiler. Vi har kigget på deres karakterer med 0 - 50.000 km på uret og med mellem 50.000 til 100.000 kilometer. Biler mere end 150.000 km har vi ikke regnet med, fordi der i denne gruppe ofte er tale om to eller flere modeller med samme modelnavn. Det kan i få tilfælde også være tilfældet blandt biler med lavere kilometertal. Her har vi udelukkende set på karaktergivningen til den nyeste model. Hvis nyeste bilmodel ikke findes med det højere kilometertal, har vi ikke taget den ældre model i stedet. Blot noteret »IA« for »ikke angivet«.

Resultaterne ses i skemaerne herunder. Dårligste samlede karakter er -2. Fulgt af -1, 0, +1 og +2. Føromtalte Audi A1 får +2 både for bilerne med de lave og de højere kilometertal. I den anden ende finder vi blandt minibilerne Citroën C2 og Citroën C3, der scorer bundkarakteren -2 uanset kilometertal.

Citroën C2 og C3 får bundkarakterer -2 i begge kilometerkategorier. Det gør dem til analysens dårligste minibiler.
Citroën C2 og C3 får bundkarakterer -2 i begge kilometerkategorier. Det gør dem til analysens dårligste minibiler.
Vis mere

Bedste mikrobil er Toyota IQ. Topkarakter +2 både for kilometertal op til 50.000 og mellem 50.000 og 100.000 km.
Bedste mikrobil er Toyota IQ. Topkarakter +2 både for kilometertal op til 50.000 og mellem 50.000 og 100.000 km. Foto: Soren Bidstrup
Vis mere

Fremtiden

Blandt kompaktbilerne klarer Toyota Prius sig som nævnt bedst efter antal fejlfri biler, men karakteren +2 opnår også Ford Focus både for de lave og de høje kilometertal. Det samme gælder blandt småbilerne for Mazda 2.

Også Ford Focus får topkarakter +2 ved både lave og de højere kilometertal, men decimalerne i de enkelte dicipliner rykker den en smule bag Prius.
Også Ford Focus får topkarakter +2 ved både lave og de højere kilometertal, men decimalerne i de enkelte dicipliner rykker den en smule bag Prius. Foto: SANDRO CAMPARDO
Vis mere

Ofte ses forskel på nye og udgåede modellers kvalitet. Selv med sammelignelige kilometertal. En Skoda Fabia af nyeste medregnede model får således karakteren 0 i klassen under 50.000 km. Den udgåede model må nøjes med -1 med samme kilometertal. Endnu større er forskellen for Nissan Micra, hvor nyeste medregnede model klarer karaktern +2 i kategorien under 50.000 km, mens den en generation ældre Micra med samme kilometertal er helt nede på 0.

Den seneste Nissan Micra får topkarakteren +2 ved kilometertal under 50.000. Den er ikke repræsenteret ved højere kilometertal. Det er derimod forgængeren, der klarer sig dårligere med karakteren 0 i de lave kilometertal og -1 mellem 50.000 og 150.000 km.
Den seneste Nissan Micra får topkarakteren +2 ved kilometertal under 50.000. Den er ikke repræsenteret ved højere kilometertal. Det er derimod forgængeren, der klarer sig dårligere med karakteren 0 i de lave kilometertal og -1 mellem 50.000 og 150.000 km.
Vis mere

Har du kig på en brugt bil, anbefaler vi, at du googler »Used Car Report 2015« fra Dekra, hvor du finder oplysninger om bilen med det relevante kilometertal, Ved højere kilometertal kan du få et fingerpeg, om bilen har tendens til at udvikle mange flere fejl med alderen.

BRUGTBILSRAPPORT 2015: SE RESULTATERNE HER

Se resultaterne fra den omfattende brugtbilsrapport her.