Der har været travlt med at skrive nye prisskilte ude hos landets brugtvognsforhandlere den seneste måneds tid, for priserne rasler ned på brugte biler.

Da regeringen 19. november sidste år besluttede at sænke registreringsafgiften på nye biler, sendte de en flodbølge i retning af brugtvognsmarkedet. For når man sænker registreringsafgiften fra 180 pct. til 150 pct. på nye biler, er det klart, at også prisen på brugte biler bliver berørt. Men præcis hvor meget var i de første uger svært at gennemskue.

Nu er der gået seks uger, og brugtvognsmarkedet er ved at have inkorporeret afgiftsnedsættelsen på nye biler i prisfastsættelsen på de brugte. Tendensen er klar, og det er gode nyheder til brugtvognskøberne, mens dem, der overvejer at sælge deres brugte bil, må finde sig i en markant lavere pris.

Mens alle nye biler til under to mio. kr. er faldet med 5,2 pct. i gennemsnit, er de brugte biler på Bilbasen.dk fra årgang 2010 frem til 2015, nedsat med 7,1 pct. Prisfaldet er altså markant højere på de nedsatte brugte biler end på fabriksnye biler, viser en undersøgelse, Bilbasen.dk har foretaget for BT.

OPRET ABONNEMENT PÅ BT PLUS og læs meget mere om prisfaldet på brugte biler og om, hvor du kan spare mest, hvis du går rundt med tanker om at købe en brugt bil. 

Det får du:

  • Artikel: Brugte biler i stort prisfald
  • Oversigt: Prisfald på brugte biler


Modtag det ugentlige nyhedsbrev fra BT PLUS her


Der har været travlt med at skrive nye prisskilte ude hos landets brugtvognsforhandlere den seneste måneds tid, for priserne rasler ned på brugte biler.

Da regeringen 19. november sidste år besluttede at sænke registreringsafgiften på nye biler, sendte de en flodbølge i retning af brugtvognsmarkedet. For når man sænker registreringsafgiften fra 180 pct. til 150 pct. på nye biler, er det klart, at også prisen på brugte biler bliver berørt. Men præcis hvor meget var i de første uger svært at gennemskue.

Nu er der gået seks uger, og brugtvognsmarkedet er ved at have inkorporeret afgiftsnedsættelsen på nye biler i prisfastsættelsen på de brugte. Tendensen er klar, og det er gode nyheder til brugtvognskøberne, mens dem, der overvejer at sælge deres brugte bil, må finde sig i en markant lavere pris.

Mens alle nye biler til under to mio. kr. er faldet med 5,2 pct. i gennemsnit, er de brugte biler på Bilbasen.dk fra årgang 2010 frem til 2015, nedsat med 7,1 pct. Prisfaldet er altså markant højere på de nedsatte brugte biler end på fabriksnye biler, viser en undersøgelse, Bilbasen.dk har foretaget for BT.

Undersøgelsen dækker perioden fra 20. november frem til 29. december. Her blev 9.681 biler sat mere end 500 kr. ned i pris på Bilbasen.dk, der er en af Danmarks største onlineportaler for handel med brugte biler. Af de nedsatte biler var 917 biler mellem tre og fem år gamle, mens de resterende 8.764 biler var under tre år gamle. Der er derfor først og fremmest tale om et prisfald på nyere brugte biler. Den gennemsnitlige prisnedsættelse lyder således på 15.081 kr.

Volkswagen ramt hårdt

Bilbasen.dk har udarbejdet en liste over det gennemsnitslige prisfald på 13 populære brugtbiler i årgangene 2010 til 2015 (med ca. 90 pct fra årgang 2012 til 2015). Listen viser, at det især er Volkswagens modeller, der har taget et dyk. En Volkswagen Golf er i gennemsnit nedsat med 23.534 kr., mens konkurenten Ford Focus kun er nedsat med 13.711 kr. og en Skoda Octavia med 8.803 kr.

Det kan hænge sammen med, at Volkswagen-skandalen, også kendt som ’Dieselgate’, har rullet i samme periode. I lande som Storbritannien og USA er salget af nye VW modeller allerede faldet, og det er sandsynligt, at det er samme situation, der har gjort de danske brugtvognskøbere varsomme overfor brugte Volkswagen-modeller.

Analysen viser også, at det først og fremmest er brugtvognsforhandlerne, der har sænket prisen. For mens både private og forhandlere kan benytte Bilbasen.dk, står 95,1 pct. af de nedsatte biler til salg hos en forhandler, mens det kun er 4,9 pct. af de nedsatte biler, der er sat til salg af private. De private sælgere tøver altså med at sætte prisen ned på deres brugte bil. Alle fordomme om luskede brugtvognsforhandlerne bør altså forstumme – i denne omgang. Forhandlerne har sat prisen markant mere ned, end prisfaldet på de nye biler i forlængelse af afgiftsomlægning gav forhåbninger om.

Der er masser af gode køb at gøre på brugtmarkedet lige nu. Brugtvognsforhandlerne har sat nyere brugte biler mere ned, end den nye afgiftsnedsættelse svarer til. En tre år gammel Volkswagen Golf kan du således spare en stor procentdel på.
Der er masser af gode køb at gøre på brugtmarkedet lige nu. Brugtvognsforhandlerne har sat nyere brugte biler mere ned, end den nye afgiftsnedsættelse svarer til. En tre år gammel Volkswagen Golf kan du således spare en stor procentdel på.
Vis mere

Mere brugtbil med garanti

Så konklusionen, halvanden måned efter afgiftsnedsættelsen på nye biler, er, at du nu får markant mere brugt bil for pengene, end du gjorde før afgiftsomlægningen.

At det er forhandlerne, der har nedsat priserne mest, er bare en endnu bedre nyhed, da du der har større sikkerhed ved dit brugtbilkøb, end hvis du handler med en privat, for en forhandler skal nemlig yde reklamationsret på en brugt bil.

De eneste tabere i hele dette prisjusteringskaos er dem, der har gået med salgstanker længe, men ikke fik solgt bilen før afgiftsændringen. Især hvis de overvejer at købe en ny bil, og den brugte er under tre år gammel. De får nemlig ca. syv pct. mindre for den brugte bil, mens den nye kun er sænket ca. fem pct. Men alle bilejere vinder på længere sigt, da prisfaldene er konsekvente over hele spektret. Kun mikrobilerne holder prisen relativt uanfægtet, da afgiftsnedsættelsen ikke berører nye biler til under 90.000 kr. Men i takt med at de lidt større biler bliver billigere, vil køberne formodentligt søge lidt op i størrelse, og det vil også slå igennem på efterspørgslen efter mikrobiler og dermed sende priserne ned på dem også.