Ny Supersportsvogn er den ultimative køremaskine.

Formel 1-inspireret teknologi, revolutionerende chassis-design og præstationer i verdensklasse. 20 års erfaring med design af supersportsvogne, udvikling og produktion kombineret med stor succes i Formel 1 danner baggrund for den ny supersportsvogn, McLaren MP4-12C, en ultimativ køremaskine for fremtiden. MP4-12C er den første af en række drømmebiler fra McLaren Automotive i Woking i England siden den legendariske F1 GTR, der i 1995 vandt Le Mans foran flere prototyper. Efter den har McLaren i samarbejde med Mercedes bygget verdens bedst sælgende luksussupersportsvogn, Mercedes-Benz SLR McLaren , hvoraf to er i dansk eje.

Nu gælder det MP4-12C, og nu er det Ferrari 458 Italia og Porsche 911 Turbo, der står for tur. Den to-sædede McLaren MP4-12C, F1 GTR var tre-sædet med førersædet i midten, er bygget delvist i kulfiber, Carbon MonoCell, og den første supersportsvogn, der er baseret på en så stærk og let racerbil-konstruktion og så er den støbt i et stykke. MP4-12C er motoriseret med en centerplaceret 3,8 liter V8-turbo med ca. 600 hestekræfter. Gearkassen er syv-trins med dobbeltkobling, SSG, kalder McLaren den. Motoren har, for at gøre den så kompakt som muligt, udstødningsmanifoldene indvendigt i Vet.


Alt er lavet af McLaren

Alt i bilen, fra motor til hjulbolte, er lavet af McLaren selv, intet er købt hos andre fabrikker.

Køreegenskaberne er fantastiske; den lettest kørte supersportsvogn i verden, siger McLaren selv.

Hurtig, ja, vejgreb udover det almindelige, ja, brugbar til daglige ture hen til grillkiosken, ja!

Præstationerne er McLaren ikke meget for at fortælle om, men er den klædt på, som fabrikken lover, skal den kunne nappe de første 100 km/t. på under 3,5 sekunder og ikke tabe pusten før den har passeret 325 km/t.

McLaren vil meget hellere fortælle om, hvor renlig MP4-12Ceren er. De påstår, at V8eren har verdens laveste forhold mellem effekt og CO2-udslip dieselbiler medregnet.

Prisen er endnu ukendt, men hundedyr, det bliver den. Målet er at bygge 1.000 biler om året med produktionsstart i 2011.