Det kan godt betale sig at lease en brugt bil fremfor en ny. Ofte kan du gå en bilklasse op ved at vælge en nyere brugt leaset bil i stedet for en helt ny leaset bil. Leasing af brugte biler stormer frem, fordi det er billigt og lige så budgetsikkert som at lease en ny bil. Brugt-leasing kaldes også genleasing eller releasing.

Det vigtigste i leasingfirmaets kalkulation er bilens gensalgsværdi. Bilens værditab i kroner og øre falder med alderen. Det samme kan være tilfældet med den afgift, der skal betales af bilen ved leasing-kontraktens indgåelse. LOG IND PÅ BT PLUS og læs meget mere om leasing af brugte biler.


Det kan godt betale sig at lease en brugt bil fremfor en ny. Ofte kan du gå en bilklasse op ved at vælge en nyere brugt leaset bil i stedet for en helt ny leaset bil.

Leasing af brugte biler stormer frem, fordi det er billigt og lige så budgetsikkert som at lease en ny bil. Brugt-leasing kaldes også genleasing eller releasing.

Det vigtigste i leasingfirmaets kalkulation er bilens gensalgsværdi. Bilens værditab i kroner og øre falder med alderen. Det samme kan være tilfældet med den afgift, der skal betales af bilen ved leasing-kontraktens indgåelse.

Afgiften betales for hele perioden, og beregningssatserne nedsættes med bilens alder. Først efter tre måneder på tælleren. Næste gang efter tre-års-alderen.

Til gengæld kan beregningsgrundlaget stige i begyndelsen, fordi Skat bruger en model for brugte biler, der tager udgangspunkt i bilens værdi på det danske marked. Hvorimod nye biler afgiftsberigtiges efter bilens indkøbspris.

»Som andre storkunder får leasingfirmaerne en rabat, og for nyere biler kan denne rabat i nogle tilfælde mere end opveje de lavere beregningssatser. Med andre ord kan det i visse tilfælde være dyrere i afgift at lease bilen ud som let brugt end som ny. Så gør vi det selvfølgelig ikke. I stedet bliver bilen solgt til markedsværdien,« siger direktør Thomas Lindgren Mortensen fra Alm. Brand Leasing.

Når bilen fra Alm. Brand Leasing leveres til en ny kunde, får vedkommende en kopi af FDM-rapporten på bilen mht. kørte kilometer, småskader o.l. så han/hun ikke kommer til at hænge på fortidens synder.

Derfor er brugtleasing billigere

Også andre forhold belaster brugtleasing. Der er normalt fuld service i leasingkontrakter, og brugte biler er som regel tættere på store serviceftersyn end nye. Sliddelene er også tættere på udskiftning. Leasingfirmaet hænger på eventuelle reparationer, og brugte biler går mere i stykker end nye.

Men der er jo allerede betalt ekstraordinær førstegangsydelse (en slags udbetaling) en gang på den brugte bil, og summa summarum kan leasingfirmaet derfor alligevel i mange tilfælde levere bilen med markant lavere førstegangsydelse og lavere månedlig ydelse i forhold til en sammenlignelig ny bil.

Foto: Scanpix/Iris
Vis mere

Normalt er udgifter til dæk som regel for kundens egen regning. Tjek derfor, at der er rigeligt med mønster i dækkene. Eller få en aftale om, at selskabet betaler for den slitage, der allerede er foretaget, hvis mønsteret er temmelig slidt. Der skal nemlig være mindst 1,6 mm mønster i dækkene, når bilen afleveres igen.

Faldgruberne

Når folk ikke kaster sig frådende over releasede biler, hænger det ifølge branchefolk sammen med en frygt for at komme til at hænge på småskader, der er påført bilen i den tidligere brugers tid. For at fjerne denne usikkerhed er BMC Leasing A/S i Horsens gået i samarbejde med FDM.

»Vi tilbyder at betale 50 procent af en FDM-test efter udleveringen til vore kunder. Kunden bestiller selv tid og kører bilen til FDM for at få en omfattende vurdering af bilens tilstand,« siger Jan Lorenzen fra BMC Leasing.

Et leasing-tjek hos FDM koster herefter 375 kr. for hver part, og kunden kan være sikker på, at tidligere kunders brugsspor ikke bliver hendes hovedpine. Det er en vigtig detalje hos BMC Leasing, der har en del lidt ældre biler i varelageret.

Hos Alm. Brand Leasing pointerer direktør Thomas Lindgren Mortensen, at det er meget svært for kunden at lave direkte sammenligninger mellem releasede og nyleasede biler, fordi fabriksnye biler ofte er anderledes udstyret end tidligere årgange.

Mest at spare på udgået model

Men kunden kan selvfølgelig selv gå ind på firmaets hjemmeside og vurdere tilbuddene. Nye som brugte. Ofte kan kunden gå en bilklasse op ved at vælge en nyere brugt leasingbil i stedet for en helt ny. I vor casestory er kunden endda gået to klasser op i størrelse uden ekstraudgifter.

Ifølge branchefolk lægger den typiske releasing-kunde også vægt på hurtig levering. Til gengæld må kunden leve med, at der er mindre at vælge mellem alt efter, hvad der er kommet retur.

Ofte er besparelsen størst, hvis man hopper på en udgået model. Også selv om den har få år og kilometer på samvittigheden. På Alm. Brand Leasings hjemmeside har vi f.eks. fundet en Opel Corsa 1.3 CDTI Cosmo til 1.695 kr. om måneden med 4.345 kr. i førstegangsydelse. Samlet betaling i tre år inkl. alle gebyrer er 66.266 kr.

Samme leasingudbyder tilbyder en ny Corsa 1,3 CDTI (nu kaldet Sport One Star) til 4.995 kr. i førstegangsydelse, 2.395 kr. i månedlig ydelse og med en samlet betaling på 92.116 kr. Over tre år vil brugt-leasing-kunden således spare 25.850 kr., svarende til 718 kr. om måneden.

Herunder ses en række eksempler på releasede biler. Beregningsperioden er tre år og med 15.000 km årligt. Vi har her samlet nogle eksempler på priser for brugtleasede biler hos BMC Biler og Alm. Brand Leasing.

Fiat Panda Årg. 2012 (BMC Leasing)

  • Startydelse: 6.900 kr.
  • Månedlig ydelse: 1.290 kr.
  • I alt for tre år inkl. gebyrer: 55.230 kr.

Ford Fiesta 1.2 5D Årg. 2010 (BMC Leasing)

  • Startydelse: 7.900 kr.
  • Månedlig ydelse: 1.490 kr.
  • I alt for tre år inkl. gebyrer: 63.433 kr.

Renault Clio 1.5 dCi Expression Årg. 2015 (Alm. Brand Leasing)

  • Startydelse: 4.345 kr.
  • Månedlig ydelse: 1.995 kr.
  • I alt for tre år inkl. gebyrer: 77.065 kr.

Fiat 500 1.2 Wind Årg 2014 (Alm. Brand Leasing)

  • Startydelse: 4.345 kr.
  • Månedlig ydelse: 1.795 kr.
  • I alt for tre år inkl. gebyrer: 69.866 kr.