Vi har kørt 17 campingtrækkere i jagten på Årets Campingtrækker 2016. Her er BTs fem favoritter lige nu.

Klonk, siger det. Blikket springer til bakspejlet. Lyden efterfølges af en løbsk campingvogn, der har kurs højre om den grå Hyundai i30, jeg sidder i. Jeg trækker bilen helt til venstre, mens campingvognen pløjer ud i grønsværen på inderkredsen af det køretekniske anlæg i Sorø, hvor den stopper efter 12 meter.

Episoden illustrerer to meget vigtige pointer ved kørsel med campingvogn: 1. Det behøver ikke at være kedeligt, og 2: Tjek ALTID en ekstra gang, om vognen er spændt ordentlig på.

Bortset fra den uheldige parkering af Adria-vognen, forløber dagen uden yderligere uheld. Vi kan derfor koncentreres om at finde den bedste campingtrækker blandt et bredt felt på 17 biler. Men det er ikke kun den løbske vogn, der overrasker. Flere forhåndsfavoritter falder igennem med et brag, mens et par undseelige underdogs kører direkte ind på vores liste over de fem mest anbefalelsesværdige trækkere i Kongeriget lige nu...

Log ind på BT PLUS og læs hele den store test af Danmarks bedste campingtrækker. God læselyst!

Det får du i denne PLUS-pakke:

  • Artikel: Danmarks bedste campingtrækker
  • Oversigt: Testfeltet og favoritter
  • Udvalg: Vores fem favoritter

Klonk, siger det. Blikket springer til bakspejlet. Lyden efterfølges af en løbsk campingvogn, der har kurs højre om den grå Hyundai i30, jeg sidder i. Jeg trækker bilen helt til venstre, mens campingvognen pløjer ud i grønsværen på inderkredsen af det køretekniske anlæg i Sorø, hvor den stopper efter 12 meter.

Episoden illustrerer to meget vigtige pointer ved kørsel med campingvogn: 1. Det behøver ikke at være kedeligt, og 2: Tjek ALTID en ekstra gang, om vognen er spændt ordentlig på.

Bortset fra den uheldige parkering af Adria-vognen, forløber dagen uden yderligere uheld. Vi kan derfor koncentreres om at finde den bedste campingtrækker blandt et bredt felt på 17 biler. Men det er ikke kun den løbske vogn, der overrasker. Flere forhåndsfavoritter falder igennem med et brag, mens et par undseelige underdogs kører direkte ind på vores liste over de fem mest anbefalelsesværdige trækkere i Kongeriget lige nu.

Det handler om mere end rå motorkraft for at skabe en god campingtrækker. Her er det Subaru Outback, der trækker.
Det handler om mere end rå motorkraft for at skabe en god campingtrækker. Her er det Subaru Outback, der trækker.
Vis mere

  • Subaru Outback var en skuffelse sammen med de fleste af SUV'erne og de store mellemklassebiler.

Årets campingtrækker-felt

Testen er arrangeret af Dansk Camping Union (DCU), der hvert år kårer Årets Campingtrækker. Vi er inviteret med for at stille med et bilkyndigt jurymedlem som supplement til de andre jurymedlemmer fra foreningen. Den endelige DCU-vinder offentliggøres først til januar, men vi benytter testmuligheden til at pege på vores fem favoritter blandt de forsamlede 17 biler.

Testfeltet er samlet ved, at DCU har kontaktet de danske bilimportører og bedt dem stille med en bil i familiebilssegmentet, som de mener kan køre med om titlen som Årets Campingtrækker 2016. Det er typisk en bil i den lille eller store mellemklasse eller en SUV. Af de 28 nominerede biler har DCU valgt 17 ud – baseret på deres erfaring med campingvognskørsel, og det er de biler, der er samlet til denne en-dags-test i Sorø.

Mercedes C-Klasse er det lækre valg til campister med økonomien helt i top.
Mercedes C-Klasse er det lækre valg til campister med økonomien helt i top.
Vis mere

Campingtrækkerens dyder

Der er en række generelle campingvogns-pointer, som også er fællesnævnere for testfeltet. Vi starter med gearkasserne. Kørsel med campingvogn kræver som oftest flere gearskift – særligt når man kommer sydpå. Så mange af testbilerne har automatgear. Det er en komfortabel og praktisk detalje, da de fleste danskere vil have rigeligt travlt med at holde øje med autoværn og motionscyklister, når de skal op ad Alpe d’Huez med campingvognen i sommerferien.

Dernæst er en del af bilerne stationcars. Når man camperer fire mennesker, har man som oftest masser af bagage med, og det kræver plads. Sidst, men ikke mindst, viser testbilerne med dieselmotor sig at være en tand mere trækkompetente end dem med turbobenzinmotor. Kun Mazda CX-3 og Volvo V40 T2 holder benzinfanen højt. De stiller begge med to-liters benzinmotor med masser af slagvolumen-baseret bundtræk.

På krogen med vognen. Stikket i. Så er man kørende. Men I hvilken bil? DCUs store test giver dig måske svaret.
På krogen med vognen. Stikket i. Så er man kørende. Men I hvilken bil? DCUs store test giver dig måske svaret.
Vis mere

SUVerne skuffer

Største overraskelse er, at både SUVerne og bilerne fra den store mellemklasse skuffer fælt. Ikke på trækkraft, for der giver deres som oftest kraftigere motorer dem en fordel. Men i SUVernes tilfælde betyder det højere tyngdepunkt, at bilerne opfører sig mere levende med vogn bagpå. Især Subaru Outback – der ikke engang er en rigtig SUV – Renault Kadjar, Fiat 500X og Kia Sorento vugger ildevarslende ved slalomkørsel ved hastigheder på omkring 60 km/t.

Ikke at vognen er ved at vælte, eller at bilen bliver ustyrlig, men hele vogntøjet bliver usikkert på benene, og det er ikke rart bag rattet.

Det samme gør sig til dels gældende i den store mellemklasse med Volkswagen Passat, Toyota Avensis og Ford Mondeo. Bilerne vugger en anelse i længderetningen under acceleration, mens de heller ikke er glade for keglebanekørsel med over 60 km/t. Det virker ærligt talt som om, at moderne biler med avancerede ESC og assistentsystemer modarbejder campingvognen rent køredynamisk. Jeg er i hvert fald langt fra imponeret. Eneste undtagelse er Mercedes C-Klasse, der på trods af sin størrelse og avancerede sikkerhedssystemer opfører sig eksemplarisk. Men måske det skal tilskrives, at den er baghjulstrukken.

De bedste trækkere

Alt det leder os hen til toppen af campingtrækker-kransekagen. Her samler sig et solidt favoritfelt, der alle opererer i eller omkring den lille mellemklasse. Især Peugeot 308 SW med automatgear og den 2-liters dieselmaskine, som testbilen stiller op med, imponerer. Den stryger gennem forhindringerne med over 70 km/t uden tilløb til unoder. Samtidig leverer den oceaner af motoroverskud, og i SW formatet er den blandt de bedste i sin klasse, både hvad angår bagagerum og bagsædeplads. Det er alle højt skattede campingtrækker-dyder. Testbilen flirter dog med en pris tæt på 400.000 kr., som er eneste sten i skoen.

Kampagnetilbud

Her træder Honda til med Civic Tourer. Den fås med en 120 hk dieselmaskine og samme overdådige pladsforhold som 308 SW til bare 250.000 kr. på kampagnetilbud lige nu. Okay – så skal du selv skifte gear, men den er næsten lige så velopdragen på keglebanen, og leverer mere værdi for pengene.

Hyundai i30 er den sidste regulære mellemklassebil, som imponerer i rollen foran campingvognen. Den koster 255.000 kr. med 110 dieselheste og automatgear. Skal man op i en stationcar med samme motor og gear, lander den ansigtsløftede i30 på 285.000 kr. Den mangler en anelse power i forhold til både Peugeot og Honda, men leverer en solid mængde udstyr sammen med fem års garanti.

Åbenbaringen

De to sidste favoritter er BMW 218d Active Tourer og Volvo V40 T2. Volvoen er i virkeligheden dagens helt store åbenbaring. Den er bedst på keglebanen og ved undvigemanøvren, og den har ikke engang en dieselmotor, men en 122 hk benzinturbomaskine. Alligevel føles den oplagt med en vogn på krogen. Den er virkelig lækker, men også i en prisklasse over de andre. Inden V40 er færdigudstyret, rammer den 500.000 kr., og kombineret med mindre bagsædeplads og bagagerum er den ikke campingtrækkeren til familien. I stedet passer den bedre til det ældre ægtepar, der har råd og sætter pris på den ekstra prestige og luksus, der følge med svenskeren.

Sidste favorit er noget så usædvanligt som en fornuftig BMW. Den forhjulstrukne Gran Tourer MPV (fås også som 5-personers med efternavnet Active Tourer) med en 150 hk 2-liters turbodieselmaskine. Den er marginalt dårligere end de fire andre favoritter på keglebanen, men den leverer til gengæld mere plads, bedre præstationer og en fremragende brændstoføkonomi – taget dens mange kræfter i betragtning.

Hvilken bil, der ender med at løbe med DCUs titel som ‘Campingtrækker 2016’, må vi vente til januar med at høre. Men vi er ikke i tvivl om, at vores fem favoritter – plus Mercedes C-Klasse til campister med økonomien helt i top, er de bedste biler på testanlægget i Sorø denne efterårssøndag.

VORES FEM FAVORITTER

17 biler konkurrerer om at blive årets bedste campingtrækker. Vi har valgt de fem biler ud, vi foretrækker til opgaven