Køreegenskaber, komfort og smart design viger for luft i budgettet.

Billig, brændstoføkonomisk, sølvfarvet og sikker. Det er opskriften på en storsælgende bil i disse krisetider, viser nu stor undersøgelse.

Danskernes bilvaner er blevet så snusfornuftige, at det nærmer sig det kedelige. Hvor hestekræfter, masser af plads og et eksklusivt brand i de gode gamle dage var den sikre vej til at få mange eksemplarer af en bilmodel ud over disken - Volvo var i sin tid Danmarks bedst sælgende bil - går vejen til en salgssucces i dag over mange kilometer på literen, lav pris og billige driftomkostninger.

Det viser en stor markedsundersøgelse, som analyseinstituttet Epinion har foretaget for den danske Hyundai-importør baseret på svar fra 1505 personer, hvoraf 90 pct. allerede har adgang til en bil.

Svarerne - med et finere ord kaldet respondenterne - er nogenlunde ligeligt fordelt mellem kvinder og mænd med en aldersammensætning og husstandssammensætning, der i store træk matcher de faktiske forhold blandt købere af nye biler på det danske marked.

Mens de tre vigtigste forhold kan sammenfattes under overskriften 'kør og spar', kommer bilens sikkerhed ind som vigtigste 'ikke økonomi-baserede' parameteter.

55 pct. rater bilens sikkerhed som et af de vigtigste forhold, hvis de med spørgernes ord 'skulle købe bil i morgen'.

Først herefter nævnes forhold, der direkte har noget med komforten eller køreoplevelsen at gøre. Pladsen i sæderne og bagagerummet sættes højt. Hvorimod design overraskende er helt nede på en 11. plads ud af 14 forhold.

Bilproducenterne gør sig ellers store anstrengelser for at få deres produkter til at se godt ud. Undertiden på bekostning af bagagerumsplads og hovedhøjde over bagsædet. Det ville måske se anderledes ud, hvis bilkøberne globalt opførte sig lige så snusfornuftigt som danskerne.

Undersøgelsens resultat overrasker ikke adm. direktør for Hyundai Bil Import, Niels Rønnebech:

- I et land med verdensrekord i bilafgifter er det ikke overraskende, at pris og totalomkostninger spiller en afgørende rolle, siger Rønnebech.

Med den store vigtighed, de adspurgte tillægger bilernes økonomi, kan det til gengæld undre, at garanti-forhold ög serviceordninger ikke ligger højt på listen. Mulighed for at indgå en serviceaftale er faktisk det forhold af alle, som svarerne lægger mindst vægt på.

Forklaringen kunne være, at de fleste alligevel regner med, at bilen skiftes ud, når garantien klinger af. Det kan kan også forklare, at tilliden/kendskabet til forhandleren ikke scorer ret højt. Mon ikke det havde forhold sig omvendt med garanti og forhandlertillid, hvis udgangspunktet havde været brugte biler.

Epion/Hyundai har også spurgt, hvilken farve, de adspurgte foretrækker. Som det har været tilfældet år efter år, scorer sølv topkarakter. 23 pct. foretrækker denne farve. Igen kan det spille ind, at sølv eller mørkegrå metalnuancer forventes at føre til en bedre pris, når bilen skal sælges som brugt.

Få et ugentligt nyhedsbrev fra BT PLUS her


Billig, brændstoføkonomisk, sølvfarvet og sikker. Det er opskriften på en storsælgende bil i disse krisetider, viser nu stor undersøgelse.

Danskernes bilvaner er blevet så snusfornuftige, at det nærmer sig det kedelige. Hvor hestekræfter, masser af plads og et eksklusivt brand i de gode gamle dage var den sikre vej til at få mange eksemplarer af en bilmodel ud over disken - Volvo var i sin tid Danmarks bedst sælgende bil - går vejen til en salgssucces i dag over mange kilometer på literen, lav pris og billige driftomkostninger.

Det viser en stor markedsundersøgelse, som analyseinstituttet Epinion har foretaget for den danske Hyundai-importør baseret på svar fra 1505 personer, hvoraf 90 pct. allerede har adgang til en bil.

Svarerne - med et finere ord kaldet respondenterne - er nogenlunde ligeligt fordelt mellem kvinder og mænd med en aldersammensætning og husstandssammensætning, der i store træk matcher de faktiske forhold blandt købere af nye biler på det danske marked.

Mens de tre vigtigste forhold kan sammenfattes under overskriften 'kør og spar', kommer bilens sikkerhed ind som vigtigste 'ikke økonomi-baserede' parameteter.

55 pct. rater bilens sikkerhed som et af de vigtigste forhold, hvis de med spørgernes ord 'skulle købe bil i morgen'.

Først herefter nævnes forhold, der direkte har noget med komforten eller køreoplevelsen at gøre. Pladsen i sæderne og bagagerummet sættes højt. Hvorimod design overraskende er helt nede på en 11. plads ud af 14 forhold.

Bilproducenterne gør sig ellers store anstrengelser for at få deres produkter til at se godt ud. Undertiden på bekostning af bagagerumsplads og hovedhøjde over bagsædet. Det ville måske se anderledes ud, hvis bilkøberne globalt opførte sig lige så snusfornuftigt som danskerne.

Undersøgelsens resultat overrasker ikke adm. direktør for Hyundai Bil Import, Niels Rønnebech:

- I et land med verdensrekord i bilafgifter er det ikke overraskende, at pris og totalomkostninger spiller en afgørende rolle, siger Rønnebech.

Med den store vigtighed, de adspurgte tillægger bilernes økonomi, kan det til gengæld undre, at garanti-forhold ög serviceordninger ikke ligger højt på listen. Mulighed for at indgå en serviceaftale er faktisk det forhold af alle, som svarerne lægger mindst vægt på.

Forklaringen kunne være, at de fleste alligevel regner med, at bilen skiftes ud, når garantien klinger af. Det kan kan også forklare, at tilliden/kendskabet til forhandleren ikke scorer ret højt. Mon ikke det havde forhold sig omvendt med garanti og forhandlertillid, hvis udgangspunktet havde været brugte biler.

Epion/Hyundai har også spurgt, hvilken farve, de adspurgte foretrækker. Som det har været tilfældet år efter år, scorer sølv topkarakter. 23 pct. foretrækker denne farve. Igen kan det spille ind, at sølv eller mørkegrå metalnuancer forventes at føre til en bedre pris, når bilen skal sælges som brugt.

Få et ugentligt nyhedsbrev fra BT PLUS her

DOWNLOAD PDF MED DANSKE FORETRUKNE BIL-ØNSKESEDDEL