Mikrobiler og minibiler - hvad er bedst? De danske salgsstatistikker taler deres tydelige sprog: Danskerne går efter de billige biler. Jo billigere jo bedre. Det er der god grund til. En analyse foretaget af B.T. og Bilpriser.dk viser med stor tydelighed, at lav indkøbspris er lig med tilsvarende lav kilometerpris.

Det får du med Plus:

- En grundig gennemgang af både mikrobiler og minibiler.

- En totaløkonomi-analyse af tolv mikrobiler og af tolv minibiler

- I alt 24 af markedets billigste biler, så du er sikker på at få markedets billigste bil



Mikrobiler og minibiler - hvad er bedst? De danske salgsstatistikker taler deres tydelige sprog: Danskerne går efter de billige biler. Jo billigere jo bedre.Det er der god grund til. En analyse foretaget af B.T. og Bilpriser.dk viser med stor tydelighed, at lav indkøbspris er lig med tilsvarende lav kilometerpris.

Mini-biler

Foto: B.T. Grafik
Vis mere


Bilfolk påstår ofte, at mini-biler er en bedre investering end mikro-biler, fordi mini-klassen byder på større brugbarhed og bagageplads til gavn for gensalgsprisen.

Men påstanden er forkert. Ikke en eneste af vore 12 mini-biler kan måle sig med selv de dyreste af mikrobilerne, når det gælder totaløkonomi. Højere mini-priser Opel Corsa fører mini-feltet med 1,68 kr. pr. kilometer.

Det er 32 øre eller ca. 24 pct. mere, end mikrobilernes spare-konge Suzuki Alto præsterer. Og tre øre dyrere end den dyreste af mikrobilerne, Suzuki Splash, præsterer.

Det er først og fremmest mini-bilernes højere pris og tilsvarende større afskrivning, der fører til de ekstra omkostninger. Men også brændstof-økonomien trækker også mikro’ernes favør. De bedste mikro’er kører 22,7 km/l pr. liter benzin, mens den mest økonomiske mini-bil, Mitsubishi Colt, klarer 20,4 km/l.

Den gennemsnitslige benzinøkonomi for de 12 biler i i mikro-klassen er 21,2 km/l, men det tilsvarende forbrug i mini-klassen er 18,8 km/l.

Tre gange så dyrt

Ser vi på ejerafgiften i hele perioden er det som regel dobbelt op eller tre gange så dyrt at køre mini i stedet for mikro. Det bliver til 2.000 eller 4.000 kr. ekstra i hele perioden. Hvortil kommer den ekstra brændstofudgift på 5.000 -7.000 kr. i perioden.

Billigste mikro koster ca. 44.000 kr. i perioden. Billigste mini ca. 50.000 kr. i perioden.

I skemaet kan du se de nøjagtige tal for 12 mikro- og 12 minibiler.

Udgangspunktet er fire års ejerskab, 20.000 km. om året, en benzinpris på 12,48 kr. og en rente på 6 pct. Leveringsomkostningerne er regnet ind i værditabet. Individuelle udgifter som forsikring og service er ikke medregnet.


Mikro-biler

Foto: B.T. Grafik
Vis mere

Alle er benzinbiler Derfor toppes listen over de total økonomisk set billigste biler af den lille femdørs Suzuki Alto til knap 85.000 kr..Den koster kun 1,35 kr. alt inklusive pr. kilometer.

Sammen med søsterbilen Nissan Pixo er Alto også den mest benzinøkonomiske deltager.

Da udgangspunktet for analysen er importørernes billigste mikro- og minibiler uanset motorisering og udstyr, er alle deltagerne benzinbiler.

Diesel-versioner er væsentligt dyrere. 7 ud af de 12 mikrobiler i analysen er femdørs. Herunder Hyundai i10, der har det laveste værditab af alle.

Når Suzuki Alto og tvillingerne Citroen C1 og Toyota Aygo alligevel er en anelse billigere at køre i, hænger det sammen med deres lavere benzinforbrug.

Hyundai i10`s exeptionelt lave værditab hænger også sammen med den flotte garanti: Fem år med ubegrænset kilometer.

Men garanti i sig selv er ikke nok. Kia Picanto med syv års garanti har større afskrivning end Hyundai i10, fordi den er 5.000 kr. dyrere i indkøb.

Pris er Gud på småbilsmarkedet. En kraftig motor og god benplads - som Renault Twingo med 76 hk og undervogn fra storesøster Clio byder på - er ikke nok til en topplacering. Twingo havner på 8. pladsen ud af de 12 mikrobiler.