Meget kan gå galt på en bilferie, og ikke uventet er det værste, bilisterne kan forestille sig, at komme ud for færdselsuheld undervejs. I den anden ende af bekymringsskalaen ligger kun de færreste vågne om natten og spekulerer på usle hoteller eller risikoen for at bilens airconditionanlæg bryder sammen.

Der viser en undersøgelse foretaget af Applus Bilsyn, der i forbindelse med at ekstra mange danskere i år tager på bilferie – 63 procent i år mod 38 procent sidste år – har spurgt bilferiefolket, hvad de frygter mest på rejsen. 1.427 bilister, der alle har besluttet at tage på bilferie henover sommeren, medvirker i undersøgelsen, og mere end hver fjerde frygter i høj eller meget høj grad at blive involveret i et færdselsuheld.

Opret abonnement på PLUS og få indblik i, hvordan du bedst forbereder din bil til bilferien. Se også hvad danskerne frygter mest, når de tager på bilferie, i en undersøgelse foretaget af Applus Bilsyn.

Modtag det ugentlige nyhedsbrev fra BT PLUS her.


Meget kan gå galt på en bilferie, og ikke uventet er det værste, bilisterne kan forestille sig, at komme ud for færdselsuheld undervejs. I den anden ende af bekymringsskalaen ligger kun de færreste vågne om natten og spekulerer på usle hoteller eller risikoen for at bilens airconditionanlæg bryder sammen.

Der viser en undersøgelse foretaget af Applus Bilsyn, der i forbindelse med at ekstra mange danskere i år tager på bilferie – 63 procent i år mod 38 procent sidste år – har spurgt bilferiefolket, hvad de frygter mest på rejsen. 1.427 bilister, der alle har besluttet at tage på bilferie henover sommeren, medvirker i undersøgelsen, og mere end hver fjerde frygter i høj eller meget høj grad at blive involveret i et færdselsuheld.

Til gengæld er det ganske ufarlige, men til gengæld meget irriterede hændelser, der følger efter i toppen af bekymringsskalaen. F.eks. at hænge fast i bilkøer eller at få stjålet ejendele. Frygten for bilkøer må sige at være ganske velbegrundet. Netop i ferieperioden snegler bilerne sig af sted på mange af de populære rejseruter mod syd.

»Det er forståeligt at trafiksikkerhed er vigtig for folk. Men det overrasker os, at markant flere frygter dårligt vejr og bilkøer end at bilen går i stykker. Mere end 8.000 danskere oplevede i de tre sommermåneder sidste år, at deres bil brød sammen i udlandet på grund af defekter. Vi anbefaler derfor en tilstandsattest på bilen, så man får kontrolleret motor, elinstallationer, bremser og andre ting, som, hvis de går i stykker, ellers kan ødelægge en rejse, siger Per V. Rasmussen, adm. direktør hos Applus Bilsyn.

Forbered ferien OG bilen

Bilferien bliver som oftest planlagt grundigt, og en del af forberedelserne er at få bilen i flot stand. Det viser en supplerende spørgerunde fra Applus Bilsyn. Denne gang blandt 2.254 bilejere.

En grundig gang vask er så at sige obligatorisk i sommertiden. Mere end ni ud af ti bilejere vasker samt støvsuger bilen mellem juni og august. Hver anden bilejer i undersøgelsen udskifter olie, bremsevæske, kølevæske m.v., mens hver tredje skifter dæk. Dæftrykket tjekkes af mere end 80 pct.

»At bilisterne arbejder med deres køretøj henover sommeren hænger uden tvivl sammen med, at så mange har besluttet at tage på bilferie i år. For at undgå at bilen sætter ud, tager mange rådet til sig om at kontrollere bilen, f.eks. med en tilstandsattest«, siger Per V. Rasmussen, adm. direktør hos Applus Bilsyn.

Det er dog de færreste. der går i gang med større operationer. Gennemsnitsbilen i Danmark er ni år gammel, og rust er et ret stort problem i den danske bilpark, erfarer Applus i forbindelse med deres mange syn. Alligevel får kun hver tiende bilist rustbeskyttet bilen eller udbedret rustangreb hen over sommeren.

»Det er beklageligt. Sommeren der et optimale tidspunkt at rustbeskytte bilen. Bilen er tør og suger rustbeskyttelsen optimalt til sig«, siger Per V. Rasmussen.

Når bilen får solstik

Foto: Scanpix/Iris
Vis mere

Når solen bager ned fra en skyfri himmel og kviksølvsøjlen kravler i vejret, er det hårde tider for bil, fører og passagerer. Solstik er heldigvis en sjælden lidelse, men hovedpine, almindelig ubehag, kvalme og svedeture hører til de almindeligste gener i kabinen, hvis ikke bilens aircondition og kølesystem er i orden.

Værre ser det ud for motoren, hvis kølesystemeet svigter. Værkstedportalen Autobutler har foretaget en en rundspørge hos tilknyttede værksteder, for at høre om usædvanlige aktiviteter i kølvandet på minihedebølgen i sidste uge. Svarene er foruroligende.

»De mest almindelige motorfejl i meget varmt vejr skyldes noget så simpelt som for lidt kølervæske. Problemet opstår typisk på ferien med masser af køkørsel. Mangel på kølervæske kan forårsage alvorlige skader på motoren. I sidste uge havde vore værksteder 28 biler, der alle var brændt sammen på grund af for lidt kølervæske. Det er meget trist, for kølervæske koster jo næsten igenting, og tager kort tid at fylde på. Som regel ryger toppakningen først. Det en reparation i den dyre ende. Stemplerne kan også tage skade, og i mere sjældne tilfælde kan stålforingerne i alu-motorer løsne sig,« siger analysechef Jan Sturm fra Autobutler.dk

Hvis bilisten slipper med en ødelagt toppakning, er det en reparation til mellem 9.000 og 18.000 kr., viser en forespøgsel på 20 forskellige bilmodeller hos portalens tilknyttede værksteder. Prisen er inkl. tandrem, vandpumpe, olie og filter, der oftes skiftes ved samme lejlighed.

Hvis der er alvorligere følgeskader som de førnævnte, bliver reparationen sandsynligvis så dyr, at det bedre kan betale sig at finde en brugt motor eller en ombytter, forklarer Jan Sturm. Da det er en reparation som følge af dårlig vedligeholdelse, dækker bilens eventuelle garanti ikke.

Bilens kølervæske cirkulerer i et lukket kredsløb, og det skal helst være helt tæt. Hvis du jævnligt må efterfylde kølervæske, er det et dårligt tegn. Bilen skal hurtigst muligt efterses af et kompetent værksted. Et småutæt kølersystem kan pludselig begynde at tabe større mængder væske, hvis bilen kommer på langtur i høje temperaturer.

Hjemmefusk

Du kan selv hælde et specialmiddel i kølervæskebeholderen for at tætne små lækager i f.eks. pakninger og motorblok. Men det er ikke en optimal løsning. Tætningsmidlet risikerer at forringe kølerens evne til at afgive varme, og resultatet kan blive kogende motorer med sprængning af kølerslanger eller væsketab gennem trykdæksler som resultat.

Så galt går det dog ikke, hvis der er utætheder eller andre fejl i bilens airconditionanlæg. Lige nu har værkstederne travlt med at ordne defekte airconditionanlæg, som folk er blevet opmærksomme på under hedebølgen. Hos autobutler.dk er aircondition p.t. den mest søgte opgave af alle. I juni og juli er der over tre gange så mange aircondition-opgaver end normalt. De fleste sager skyldes, at bilejere ignorerer deres aircondition om vinteren, hvorefter anlægget løber tør for kølemiddel nu, hvor der er brug for, at det virker. Resultatet er et anlæg der puster luft ud uden at køle tilstrækkeligt.

Alle airconditionanlæg har en knap i motorrummet, man kan trykke på. Hvis der kommer kølig luft ud, er der væske på anlægget«.

Kabinehørm

Et dårligt fungerende airconditionanlæg kan også skyldes skidt. Køler anlægget kun i den ene side, kan der være fejl i luftfordeleren, en slange der er faldet af, eller en mekanisk fejl som kræver et værkstedsbesøg.

Ud over manglende køleevne klager bilejere over, at airconditionanlægget lugter grimt. Det skyldes også mangel på brug om vinteren, hvor der dannes svam og bakterier i systemet. Når sommertemperaturer opvarmer fugten i anlægget, ryger bakterier og skimmelsvamp med ud i kabinen og forårsager den dårlige lugt. Derfor skal anlægget renses minimum hvert andet år. Eller bedre endnu: have et komplet service.

Her tryktester mekanikeren anlægget og påfylder om nødvendigt sporvæske, der afslører selv meget små utætheder. Kompressor, slanger og pakninger smøres. De fleste værksteder renser systemet med kemi. der giver frisk duft i kabinen og fjerner bakterier og skadelige organismer. Selvfølgelig bliver kølevæsken skiftet. hvorefter man har et airconditionanlæg, der fungerer som nyt.

Et pristjek hos 20 værksteder landet over afslører, at det koster fra ca. 400 kr. til 1.800 kr. at give anlægget et komplet service. Afhængig af bilmodel og værksted.

I skemaet kan du se forskellen fra dyreste til billigste værksted for de udvalgte modeller. Det andet skema viser priser for udskiftning af toppakning inkl. ny vandpumpe, tandrem, oliefilter olie og kølervæske for ti forskellige bilmodeller.

Aircondition-pumpen er hjertet i kabinekølesystemet. Den virker kun, hvis der er tilstrækkeligt med væske i systemet.
Aircondition-pumpen er hjertet i kabinekølesystemet. Den virker kun, hvis der er tilstrækkeligt med væske i systemet. Foto: HENNING BAGGER
Vis mere