Miljøzoner i de italienske byer koster mange danske turister bøder, advarer FDM. Læs her guiden til at undgå trafikbøder i udlandet og brug dine "feriepenge" på at hygge dig i stedet.

Log ind på BT PLUS og læs hele artiklen - HUSK AT 1. MÅNED ER GRATIS


Mange danskere vil til efteråret modtage en kedelig reminder fra en ellers dejlig ferie sydpå i sommerferien.

Har du taget bilen på ferie eller lejet en bil sydpå, risikerer du, at der dumper en irriterende trafikbøde ind ad brevsprækken længe efter, at ferien er slut.

- De bøder, vi især ser hos os, er fartbøder fra Tyskland og miljøzonebøder fra Italien, siger jurist hos FDM Dennis Lange til BT.

Mens du kan undgå bøderne på autobahnen ved at holde dig indenfor fartgrænserne, er de italienske miljøzonebøder straks sværere at gardere sig imod.

Hold øje med rød ring

- Du skal holde øje med et skilt med en rød ring på en hvid baggrund og påskriften Zona Traffico Limitado. Men det kan godt være svært, når du leder efter et hotel i en by, du ikke kender, mens ungerne skriger på bagsædet, siger han.

Miljøzonerne ligger typisk i hjertet af de store historiske byer som Rom, Firenze og Pisa, og du skal af med op mod 1.000 kroner, hvis du kommer til at forvilde dig ind i dem.

Dennis Lange anbefaler dig at betale miljøzonebøden, selv om den både er ærgerlig og fristende at arkivere lodret, fordi der jo er så langt til Italien.

Sendes til inkasso

- De italienske myndigheder har sendt bøderne videre til et dansk inkassobureau, som har kontaktet danske bilister hen over sommeren. Det kan både dreje sig om nye bøder og bøder, som er nogle år gamle.

Du risikerer tilmed rykkergebyrer, hvis du undlader at betale trafikbøderne fra ferien.

- Hvis alt ser rigtigt ud, så er der nok ikke så meget andet at gøre end at betale den, præcis som du ville gøre, hvis du fik en bøde herhjemme.

Ikke meget hjælp at hente

Om efteråret modtager FDM hver uge op til 20 henvendelser fra medlemmer, som har spørgsmål om en bøde, de har fået, eller mener, den er uberettiget. Men det er kun en brøkdel af de danskere, som får bøder i ferien.

- Vi kan give folk gode råd, men har hverken ressourcer eller kompetencer til at hjælpe folk i klagesager overfor udenlandske myndigheder, fortæller Dennis Lange.

I stedet anbefaler han, at du laver en skriftlig indsigelse til den myndighed, som har udskrevet bøden, hvis du er uenig i den. 

SÅDAN UNDGÅR DU BØDER OG EKSTRA REGNINGER:

Tager du bilen ned igennem Europa, eller lejer du bil i ferien, så risikerer du at få et kedeligt brev med en trafikbøde ind ad brevsprækken til efteråret. Her er FDMs råd til at undgå bøder og ekstraregninger.

Trafikbøder

Undersøg færdselsreglerne. Der, hvor du er på ferie, kan de være anderledes end her i Danmark. Kender du reglerne, er du forholdsvis sikker.

Let foden fra speederen. Det er fristende at give den gas på den tyske autobahn, når du skal sydpå, men lad være. Både af sikkerhedsmæssige årsager og pga. risikoen for kedelige fartbøder.

Miljøzoner

Tyskland: I de tyske byer skal bilen have et grønt miljømærke for at komme ind. Har den ikke det, får du en bøde på 40 euro - eller 300 kroner. Du kan købe mærkatet hos FDM. For at få en grøn miljømærkat skal bilen være en benzinbil produceret efter den 31. december 1992, eller en dieselbil produceret efter 31. december 2005.

Italien: Kun beboere og personer med et særligt ærinde har adgang til bykernerne i flere historiske byer i tidsrummet 8-18. Læg mærke til skiltet med en rød ring på hvid baggrund og påskriften Zona Traffico Limitato. Alle overtrædelser filmes med kamera og koster en bøde på mellem 50 og 80 euro. Mange biludlejningsselskaber tilføjer et yderligere gebyr, så du risikerer at komme af med 130 euro i alt - eller næsten 1.000 kroner.

Lejebiler

Sæt dig ind i forsikringerne. Typisk kan du betale ekstra for at få en lavere selvrisiko. Køb den store pakke, hvis du er usikker.

Kontroller din rejseforsikring. Nogle rejseforsikringer dækker selvrisikoen på en lejebil.

Fotografer lejebilen. Tag et par skud af bilen med mobilen eller kameraet både før og efter brug. Så kan du dokumentere det, hvis bilen havde skader, da du hentede den - og at det ikke er dig, som har påført den ridse på bagsmækken.

Vælg de store selskaber. Helst dem som har en dansk afdeling. Så kan de komme ind over efterfølgende, hvis der opstår en tvist.

Så stor er forskellen

Kører du 20 km/t for hurtigt i Norge, får du et smæk på 3.200 kroner. I Bulgarien slipper du derimod med en bøde på 186 kroner.

Bliver du snuppet, mens du taler i håndholdt mobiltelefon under kørslen i Spanien, skal du mindst af med 1.500 kroner. I Tyrkiet begynder bøderammen ved mere beskedne 224 kroner.

I England koster det op mod 4.400 kroner at køre uden sikkerhedssele, mens det i Polen koster 186 kroner.