Bliv klædt på til årets kør-selv-ferie og følg vores guide til både pakning, planlægning, forsikring og familie-klargøring

Årets danske invasion på de europæiske motorveje står for døren, når vi danskere de kommende uger triller sydpå mod solskinsgaranti og vandtemperaturer over 22 grader.

Men før vi kan indtage campingpladsen ved Gardarsøen, villaen i Toscana eller ferielejligheden ved Cote d’Azur, så skal vi krydse Europa i bil. En tur nogle elsker, men flere frygter. Historier om alt fra horrible bøder for trafikforseelser til timer brugt i en kogende varm motorvejskø, spreder sig som ringe i vandet i denne tid. Men med de rette forberedelser og en sjat af den fra Mærsk så berømte rettidige omhu, kan familien formodentligt lande i den latinske del af Europa uden større problemer.

Vi vil i hvert fald gøre vores for de danske feriebilister, og har derfor stykket en omfattende kør-selv-ferie guide sammen, så alt hvad der kan undgås ved solid planlægning, dermed ikke komme til at genere begyndelsen på en ellers aldeles fremragende sommerferie.

Det er altid et større cirkus, når familien skal på kør-selv-ferie. Men er du klædt godt på i forberedelsesfasen, så glider alt det andet markant lettere - så husk at få tjekket bilen grundigt igennem.
Det er altid et større cirkus, når familien skal på kør-selv-ferie. Men er du klædt godt på i forberedelsesfasen, så glider alt det andet markant lettere - så husk at få tjekket bilen grundigt igennem. Foto: Henrik Dreboldt
Vis mere

Gør bilen klar

Det er ikke nok bare at fylde tanken op med blyfri 95 og så sætte kursen mod den nærmeste Autobahn. Hvis bilen står af på vej ned gennem Europa, så kan det koste dyrebare feriedage at få den ud at trille igen. Det er en god idé at få den serviceret på dit værksted før den årlige 5.000 kilometer kør-selv-ferie. Men du kan også selv tjekke en række basale ting uden at skulle forbi værkstedet. Hiv oliepinden og tjek, om oliestanden er, som den skal være. Tjek kølervæsken og sørg også form, at bilen ikke mangler bremsevæske. Det foregår alt sammen ude i motorrummet. Dernæst er det en god idé at tjekke, om reservehjulet er i rullebar stand, om donkraften virker, og at du har refleksvest (skal ligge inde i bilen i Tyskland) og advarselstrekant klar, hvis uheldet skulle være ude. Dæktryk er en anden detalje, der både betyder noget for sikkerhed og brændstofforbruget. Tjek anbefalet dæktryk i bilens instruktionsbog og husk på, at du kører fuldt læsset, hvilket som oftest betyder et ekstra højt anbefalet dæktryk.

Pakning

Det er ikke nok bare at hælde alle pakkenellikerne tilfældigt ind bag i bilen. Det kan være decideret livsfarligt, hvis f.eks. fruens strygejern ligger løst allerøverst bag i en tætpakket stationcar. Kører du galt og bilen brager ind i et autoværn, så kan et flyvende strygejern, der rammer en af bilens passagerer i nakken, være dødeligt. Så pak altid kun op til nakkestøttehøjde og sørg for, at alt det tungeste og hårdeste feriegods pakkes nederst i bagagerummet.

Gør familien klar

Skænderier og dårlig kabinestemning fremmer hverken ferieglæden eller trafiksikkerheden. Så forventningsafstem med børnene, hvor mange timer der skal køres om dagen. Sørg for at der er strøm på tablets og mobiler og husk USB-stik til 12V-udtaget i bilen, så flere gadgets kan lade ad gangen. Sørg også for at have downloaded spil og film inden afrejsen, da netforbindelse og wifi er en dark horse på vej sydover.

Det kan være fristende at indrette sig lidt mere afslappet og alternativt på bilferien, men når farmand kører 150 på Autobahn, så sørg altid for, at junior sidder i sin stol og har sele på.
Det kan være fristende at indrette sig lidt mere afslappet og alternativt på bilferien, men når farmand kører 150 på Autobahn, så sørg altid for, at junior sidder i sin stol og har sele på. Foto: Henrik Dreboldt
Vis mere

Det SKAL du have i bilen

Hvis du bliver stoppet for en trafikforseelse, tager politiet i flere europæiske lande kun imod kontant afregning på stedet. Så sørg altid for at have et par hundrede euro i bilen. Husk også at få vekslet lidt småpenge første gang du tanker, da toiletfaciliteterne på den tyske Autobhn koster 70 cent per besøg. Refleksveste til alle bilens passagerer skal også forefindes i kabinen, da man ikke må færdes omkring en havareret bil uden selvlysende veste.

En solid kurvfuld proviant er også en fremragende idé og sørg altid for at have mindst en liter vand per passager i bilen. Triller du pludselig ind i en uforudset kø på motorvejen, så risikerer du at sidde fast i timevis, og så ønsker du ikke at være uden vådt og tørt.

Kør forsigtigt

Det lyder måske en anelse speltmoderligt, men kør forsigtigt. Hold pauser hver anden time, hvor du får gang i kroppen, og hold straks pause, hvis du er træt. Vi ved godt, at destinationen kalder, og flere pauser betyder længere rejsetid. Men er du søvnig, er du farlig for dig selv, din familie og dine medtrafikanter.

Læg en plan

Det er fint bare at fylde destinationsadressen i gps’en og køre af sted, men med en anelse planlægning kan du undgå de værste trafikudfordringer. Vil du bare hurtigt frem, så kan det være en idé at køre om natten. Da er det europæiske motorvejsnet mindst trafikeret. Men sørg så for at være mindst to der skiftes til at køre, og skift ofte – helst efter halvanden time bag rattet, så I ikke bliver for trætte. Ellers forsøg at undgå motorveje omkring storbyer i myldretiden, og skal du til Kroatien, Østrig eller Venedig egnen i Norditalien, så kan det godt betale sig for dem der bor i Østdanmark at vælge en østlig rute via Gedser-Rostock ned og strejfe Berlin og så tage A9 mod München, da det gamle Østtyskland generelt er lettere trafikeret end på ruten fra Hamborg og sydpå.

Bagagen er altid omfattende, når familien skal på tur. Husk at pakke med de tunge ting i bunden af bagagerummet og ikke højere end til nakkestøtterne, da løse genstande bliver dødsensfarlige projektiler, hvis du kører galt. Foto: Henrik Dreboldt
Bagagen er altid omfattende, når familien skal på tur. Husk at pakke med de tunge ting i bunden af bagagerummet og ikke højere end til nakkestøtterne, da løse genstande bliver dødsensfarlige projektiler, hvis du kører galt. Foto: Henrik Dreboldt Foto: Henrik Dreboldt
Vis mere

Alt det løse

Du skal altid have del 1. af din registreringsattest i bilen, så du kan dokumentere over for udenlandske myndigheder, at du har ret til at køre i bilen. Hvis ikke det er din bil, skal du have en låneattest, der dokumenterer ovenstående. Derudover er det en god idé med en kopi af dine forsikringspapirer og numre til vejhjælp, hvis uheldet er ude.

Derudover bør du undersøge de lokale regler for miljøzoner og motorvejsbetaling på din vej. I flere europæiske storbyer må du ikke køre ind uden et særligt skilt i forruden, så brug en time på nettet,før du drager af sted, for at orientere dig om reglerne på din rute.

Ferie handler først og fremmest om, at slappe af. Så jo mere du har styr på hjemmefra, des mere kan du koncentrere dig om at slappe af og nyde kør-selv ferien. Har du tjek på alle punkterne i guiden, så har du tjek på køredelen af ferien og kan så bruge dine kræfter på at smage den lokale is, lære at surfe eller få læst de bøger, du fik til jul, men endnu ikke har fået læst. God ferie.