18-årige Nicki Thiim skal være glad for, at hans far, Kurt, er en travl racerkører med mange jern i ilden - på en gang!

Kurt Thiim, en af Danmarks populæreste racerkørere, skal i næste weekend køre i den europæiske Le Mans-serien for det danske Corvette-team, Markland Racing, på Spa i Belgien, og det betyder, at han må melde fra til efterårspremieren i DTC på Padborg Park. Men det vil stadig være en potent Poulsen Motorsport BMW 320i E90 med navnet Thiim på forruden.

Bilen er nemlig overtaget af Nicki, der dermed får sin debut i den danske super-klasse og bliver den yngste DTC-kører nogensinde.

- Det er en fantastisk chance at få, så tak til min far fordi han har valgt at køre på Spa, og en stor tak til Kristian Poulsen fordi han giver mig chancen, siger Nicki Thiim, der en af de mest lovende unge danske standardvognkørere. Han har efter en flot karriere i Formel Ford, hvor han er regerende Danmarksmester, slået sig navn fast med syvtommersøm i den tyske Seat Leon Supercopa, der kører på samme baner og på samme løbsdage som DTM, hvor Tom Kristensen brillerer.

Nicki Thiim er en af de absolut hotteste navne i Seat-klassen, og med flere pole position, hurtigste omgangstider og sejre, er han en af de kørere, de store chefer hos Audi og Mercedes holder et vågent øje med. Det er da heller ikke nogen hemmelighed, at det er DTM, der er hans målsætning.

- Jeg håber at få en test for et af de to teams i vinterpausen, siger Nicki Thiim.

- Jeg vil så gerne have lov at vise, hvad jeg kan! Fart Kurt er ikke i tvivl om, at sønneke har en fremtid i toppen af europæisk motorsport. Han er hurtigt både i tidtagning og i løbene og så er han rigtigt god til hurtigt at køre sig ind på en ny bane, siger han. Men nu gælder det DTC, og efter en vellykket test på Padborg Park at dømme, er Nicki trods sin status som debutant absolut en kører, man skal regne med.

- Hvis alt flasker sig, tror jeg Nicki kan slutte i Top-5 i et af løbene, men jeg har også advaret ham mod at blive overmodig. Det er ingen god reklame at sætte bilen i muren, siger Kurt Thiim.

Teamejer Kristian Poulsen er ikke i tvivl om, at Nicki kan blive den store overraskelse på Padborg Park.

- Han har gjort det fremragende i Seat Leon Sucercopa i Tyskland og fortjener DTC-chancen, da hans far ikke kan køre på Padborg Park, siger Kristian Poulsen.

- Og med de tider, han kørte i sin første test i bilen i Padborg, har jeg store forventninger til hans debut. For DTC-klassen er det stort, at unge kørere får chancen for at vise deres værd. Der skal hele tiden fornyelse til for at fastholde interessen for klassen.

Michel Nykjær er Danmarks hotteste DTC-kører i øjeblikket.

Ikke alene fører han serien foran Jan Magnussen og Michael Outzen, han har også lige været udsat for et uheld, der i den grad varmede ham op til næste weekends løb på Padborg Park. Under en test samme sted gik der ild i hans Seat Leon-racer med det resultat alle slanger og hele ledningsnettet brændte op.

- Det bliver en kamp med tiden for at blive klar til næste weekend. Som det ser ud lige nu, er jeg ikke særlig optimistisk, men jeg håber, at vi får de stumper, vi mangler, så vi kan tage til Padborg og forsvare vores føring i serien, siger teamchef Jens Nykjær. Michel Nykjær pådrog sig en skade ved branduheldet, da han hurtigst skulle ud af bilen. En gammel skade brød op, men heldigvis var den ikke alvorlig, og han er ved at være fit for fight igen. Samtidig med at teamet slås med reservedels-problemerne, er de kørt for psykisk overskud efter at DTC-organisationen har besluttet, at Seat-racer skal have ekstra 15 kg på grundvægten. Det betyder, at Michel Nykjær skal køre med 52,5 kg succesbalast plus 15 kg på Padborg Park.

- Beslutningen med de 15 kg er helt ude i hampen, og de betyder, at vi ikke har en chance på Padborg Park. Vi skal være glade, hvis vi kan slutte i Top-10, siger Jens Nykjær.

Tag med B.T. til Padborg Park og følg starten på anden halvdel af DTC-sæsonen.