EU vil have grænseværdierne sat ned. Se her, om din bil er med i oversigten over hvilke biler der støjer mest.

Forestil dig en biljagt i Hollywood uden motorstøj. Eller et Formel 1-løb med hviskende elbiler. Næppe nogen særlig tiltrækkende tanke for de fleste, der mener, at motorbrøl er en undværlig del af dramaet omkring potente biler.

Men i virkelighedens verden er trafikstøj og højtråbende maskiner en dræbende pestilens. Ca. 50.000 årlige dødsfald i Europa forårsages af trafikstøj. Fem gange flere får alvorlige hjerte-karsygdomme af samme årsag, fastslår en rapport fra Delft Universitetet i Holland.

Modtag det ugentlige nyhedsbrev fra BT PLUS her.


Forestil dig en biljagt i Hollywood uden motorstøj. Eller et Formel 1-løb med hviskende elbiler. Næppe nogen særlig tiltrækkende tanke for de fleste, der mener, at motorbrøl er en undværlig del af dramaet omkring potente biler.

Men i virkelighedens verden er trafikstøj og højtråbende maskiner en dræbende pestilens. Ca. 50.000 årlige dødsfald i Europa forårsages af trafikstøj. Fem gange flere får alvorlige hjerte-karsygdomme af samme årsag, fastslår en rapport fra Delft Universitetet i Holland.

Måleenheden for lydtryk er decibel forkortet til dB. En enkelt bil målt på 7,5 meters afstand støjer mellem 66 og 76 dB under acceleration, viser tal fra den britiske databank Car Emission. (Se oversigten). Jo flere biler på vejene, desto højere lydtryk. Det hører med i billedet, at en forhøjelse af støjniveauet på blot tre dB svarer til en fordobling af lydtrykket.

Der skal mindre end 66 dB til at gøre dig syg. Herhjemme er grænseværdien - eller man skulle måske kalde det den ønskede grænse - 55 dB. Over en mio. danskere er udsat for langt mere. 150.000 danske boliger primært i hovedstadsområdet er endda belastet med mere end 65 dB. Og her er helbredet for alvor på spil.

Risiko for sukkersyge

Mellem 200 og 500 danskere dør årligt på grund af trafikstøj fastslår Vejdirektoratet i »Støjhandlingsplan for statens veje 2013 - 2018«. Omkring 600 får et slagtilfælde, og en helt ny undersøgelse viser, at støj også øger risikoen for at få diabetes (sukkersyge). Nogle reagerer med angst, depression eller bliver aggressive, når de udsættes for støj. Og længere tids støj kan påvirke børns sprogudvikling og indlæring.

Der er flere måder at måle bilernes støjforurening på. Den mest almindelige går ud på at lade bilerne accelerere forbi mikrofoner på 7,5 meter afstand. Støjen måles på begge i sider af forbikørslen.

Efter denne metode må bilerne i dag højst udsende 77/78 dB, alt efter om de har benzin- eller dieselmotor. De kommende år vil det blive skærpet i to omgange til først 75/76 dB og senere 73/74 dB.

Samtidigt ændres målemetoderne, så det svarer mere til trafikstøjen den virkelige verden. F.eks. vil vindstøj og dækstøj veje tungere ind end i end i dag, hvor motorstøjen er det helt afgørende måleparameter, oplyser Vejdirektoratet.

EU vil også have has på »snydebilerne« med varibel udstødning. Målinger udført af det tyske bilblad Auto Bild afslører, at biler med »variabel« udstødningsstøj, kan give lang mere ondt af sig. En Jaguar F-Type R med udstødningen indstillet i sportmode målte Auto Bild til 100,3 dB under kraftig acceleration i 2. gear.

Men selv om tre dB svarer til en fordobling af lydtrykket, opfatter folk det ikke nødvendigvis sådan. Nogle skal op på seks dB mere, før de vurderer, at støjen er fordoblet. Andre helt op på 10 dB. Det hænger sammen med, at øret har sit eget beskyttelsesfilter. Hvis vi frivilligt frembringer/opsøger støjen, træder den såkaldte stapediusrefleks i funktion. Den beskytter øret mod meget høje lyde. Derfor nyder nogle en rockkoncert, hvor lydniveauet når over 100 dB. Eller de drøner rundt i timevis på en Harley med fri udblæsning.

Busser værst

Støj er værst, hvis den er uden ophør. Ved et vedvarende uønsket lydtryk på 60 dB har mennesker ca. 20 pct. forhøjet risiko for kredsløbssygdomme. Værst, når man skal koncentrere sig. Allerede ved 40 dB svarende til almindelig fuglesang begynder nogle mennesker at lide af forringet indlærings- og koncentrationsevne. Når vi taler til hinanden i normalt toneleje, er lydtrykket få meter fra personen ca. 60 dB. Det tænkte man næppe på, da åbne kontorlandskaber kom på mode.

Trafikstøj på en travl gade ligger på omkring 65 dB. Lastbiler og busser buldrer afsted med 85-90 dB. Asfaltbor, brolæggerjomfruer og andet kraftigt maskineri til brug i byområder kan komme op på 110 dB.

Myndighederne kan gøre meget for at reducere trafikstøj. F.eks. indføre elbusser. Det ville samtidigt reducere forureningen. Støjdæmpende asfalt er også effektivt. På motorvej har det samme effekt som en halvering af trafikken. Støjniveauet falder med ca. 3-4 dB.

Høj fart støjer mest. 20-30 km/t max. i byerne ville halvere støjniveauet. Men når farten falder, er bilerne længere tid på vejene. Det giver trængsel og trækker i modsat retning.

Bedst er det at grave vejene ned eller overdække dem, hvor det kan gøres uden for store omkostninger. F.eks. hvor motorvejene ligger lavere end omgivelserne. Det kunne desuden frigøre værdifulde arealer nær storbyerne.

Sportsdæk støjer

I oversigten kan du se, hvor meget bilerne støjer i følge oplysninger fra databanken Car Emission, der omfatter mange tusinde biler og bilmodeller af forskellige årgange. Tallene er hentet fra bilfabrikanternes egne opgivelser.

Ofte ses mærkelige forskelle. En Mercedes B 180 CDI står f.eks. opgivet til både 71 og 75 dB. Forklaring: Den støjende model har større hjul og bredere fælge. Lavprofildæk er mere støjende end smallere dæk med højere dæksider.

Vil du gøre os alle en tjeneste, kan du starte med at købe dæk med et lavt støjniveau næste gang, der skal gummi på bilen. Oplysningen følger i dag med dækkets mærkning.

Det hjælper også at udskifte udstødningssystemet, hvis det har mange år på bagen. De ætsende stoffer i udstødningen nedbryder lydpottens indre, og man tænker sjældent over det, fordi den forøgede støj opstår gradvist.

Men det mest effektive er holde speederfoden i ro og skifte tidligt gear. Flyd med trafikken og mærk blodtrykket falde.

Se skemaet over, hvilke biler der støjer mest (du kan forstørre billedet eller hente PDF'en nedenfor)