I denne uge rammer efterårsferien Danmark, og det betyder, at rigtig mange familier fylder bilen med børn og bagage og ræser vejene tynde i jagten på hyggelige stunder, spændende arrangementer og feriemuligheder både i ind- og udland.

For nogle er det sjældent, at bilen kører langt, og derfor er det godt at tage sine forholdsregler. For efterårsvejret kan være drilsk og tage fusen på enhver, hvis bilen ikke er klar til de ustadige vejrforhold. Det er dog let at forberede sig. Her er nogle gode råd, som kan gavne dig, din familie og din bil i efterårstrafikken.

LOG IND PÅ BT PLUS og læs om hvordan du gør bilen klar til ferien.

Det får du:

  • Artiklen 'Se hvordan du gør bilen efterårsklar'
  • Trafikfakta
  • Alt det praktiske til bilen

I denne uge rammer efterårsferien Danmark, og det betyder, at rigtig mange familier fylder bilen med børn og bagage og ræser vejene tynde i jagten på hyggelige stunder, spændende arrangementer og feriemuligheder både i ind- og udland.

For nogle er det sjældent, at bilen kører langt, og derfor er det godt at tage sine forholdsregler. For efterårsvejret kan være drilsk og tage fusen på enhver, hvis bilen ikke er klar til de ustadige vejrforhold. Det er dog let at forberede sig. Her er nogle gode råd, som kan gavne dig, din familie og din bil i efterårstrafikken.

Tjek dækkene

Det er vigtigt, at man jævnligt tjekker sine dæk for at sikre, at bilen har de optimale styreegenskaber. Et for lavt dæktryk og utilstrækkelig mønsterdybde nedsætter bilens vejgreb ved f.eks. våd vej og kan dermed være til stor fare for fører, passagerer og øvrige trafikanter.

»Ikke alle er lige gode til at få tjekket deres dæktryk. Man bør tjekke det minimum én gang om måneden og sørge for, at trykket er korrekt i forhold til bilproducentens anbefaling.

Et forkert dæktryk både slider på dækket, nedsætter bilens styreegenskaber og forøger brændstofforbruget, pointerer direktør for Continental Dæk Danmark A/S Georg Nielsen.

Helt konkret er det muligt at spare penge ved at have et korrekt dæktryk: Lavt lufttryk på en feriepakket bil betyder, at du bruger op til 10 pct. mere brændstof. Og samtidig formindsker du dine dæks levetid. Lufttrykket og dækkenes tilstand i øvrigt betyder meget for sikkerhed og komfort.

»Folk glemmer ofte, at en feriepakket bil er noget tungere, end når den bruges til hverdag. Derfor skal lufttrykket også højere op. F.eks. kører en Skoda Octavia til dagligt med et tryk på 2,2 bar, men når den er fuldt lastet, skal trykket faktisk helt op på 3,2.«

Georg Nielsen tilføjer, at man bør være opmærksom på, om dækkene har buler eller andre nedslidninger og eventuelt få dækkene tjekket hos et dækcenter, hvis man er usikker på, om dækkene er klar til efterårets drilske vejr- og vejforhold. Et godt tip er desuden at skifte sommerdækkene ud med vinterdæk allerede nu.

»Bremselængden i glat føre er betydeligt længere med sommerdæk end vinterdæk. Det kunne jo blive farligt, hvis man pludselig møder en bilkø en regnvåd søndag, hvor alle er på vej hjem fra deres efterårsferie,« siger Georg Nielsen.

Pak bilen korrekt

Ofte kan det være noget af en udfordring at fylde bagagerummet, for når man alligevel har pladsen, ender den ofte med at blive fyldt op med alskens ting.

Om det er tilfældet eller ej, så sørg for, at al bagage er pakket godt ned og spændt fast ved oppakning af bilen. Løse genstande i bilen kan hurtigt komme til at blive meget tunge, når de flyver gennem bilen ved en hård opbremsning eller kollision, hvilket kan forvolde stor skade på bil og ikke mindst bilens passagerer.

Derudover skal man være opmærksom på, at en fuldt lastet bil kører anderledes end normalt

»En tungt lastet bil ændrer køreegenskaber og får derved en ringere bremseevne end normalt. Kør desuden lidt langsommere, hold god afstand til de forankørende og giv tid til overhalinger. Så burde man komme sikkert både ud og hjem fra ferien,« lyder de selvfølgelige råd fra Georg Nielsen.

Foto: Scanpix/Iris
Vis mere

Mærkater

Hvis bilferien passerer de danske grænser, så er det en god idé at sørge for at have styr på sine papirer og mærkater.

Mere end 70 tyske byer har indført et krav om et miljømærke, og har man ikke det, risikerer man en bøde på 80 euro. Se hvilke byer på FDMs hjemmeside, og mærkaterne kan købes hjemmefra.

Udover det selvfølgelige kørekort, er det også et krav, at man kan forevise del nr. 1 af bilens registreringsattest. Derudover skal man sørge for at have et DK-skilt på bilen, medmindre man har en EU-nummerplade. Går bilferien uden for EUs grænser, skal man også medbringe det såkaldte ’grønne kort’, som er et bevis på, at bilen er ansvarsforsikret.

Det kan i dén grad betale sig at planlægge turen på forhånd. Det er f.eks. et gammelt trick at køre gennem Nordtyskland om natten eller meget tidligt om morgenen, da man så skal være meget uheldig for at ramle ind i en kø.

Men mindre kan også gøre en forskel. Der er visse dage med ekstra rejsetrafik, hvor al transport på motor- og større hovedveje eller knudepunkter bliver en pestilens.

Stor skiftedag

I dag 15. oktober er efterårsferiens store udrejsedag med ekstra mange biler på vejene i dagtimerne på hele motorvejsnettet i Danmark. Trafikken vil her primært bevæge sig fra hovedstadsområdet og vestpå over Sjælland og Fyn.

Også i Jylland vil der være tæt trafik sydpå ad E45 mod den tyske grænse samt på E20 Esbjergmotorvejen mod den jyske vestkyst. Da lørdag ofte er skiftedag i sommerhusene, vil der også traditionen tro være meget tæt trafik i dagtimerne i og omkring de mange sommerhusområder i landet.

Omvendt er lørdag 22. oktober den store hjemrejsedag i efterårsferien - med mest trafik i retningen fra Jylland mod hovedstaden, samt nordpå fra henholdsvis den tyske grænse i Sønderjylland og fra færgeforbindelserne på Lolland-Falster.

Søndag 23. oktober er ligeledes en hjemrejsedag med tæt trafik. Søndagene viser sig ofte at være travlest i nordgående retning fra de tyske grænseområder, så trafik uden for disse dage vil være at foretrække.

Rigtig god ferie.