Viktor Axelsens fornemme 2016 har kastet flere lukrative sponsortilbud af sig dagligt, fortæller hans far og manager til BT

For 10 år siden løb en lille fynsk dreng i al ubemærkethed rundt på det mintgrønne gulv i ’hangar-hallen’ på Godthåbsvej i Odense. I dag synges der i asiatiske kæmpearenaer hyldestsange om den fynske dreng, der i mellemtiden er vokset de fleste over hovedet og nu har sat kurs mod badmintonhimlen.

22-årige Viktor Axelsen vader i succes – og lukrative tilbud. Især fra Kina, hvor fjerbold og ketsjer nærmest er nationalsymboler, og hvor danskeren regnes i dag blandt de mest populære sportsnavne.

Søndagens imponerende sejr i sæsonfinalen i Dubai, hvor Axelsen udraderede kinesiske topspillere på stribe, satte to fede streger under et 2016, hvor næsten alt er lykkedes for den unge fynbo. Og det har været året, hvor han for alvor har smashet sig ind i bevidstheden hos det buldrende asiatiske marked – især det kinesiske.

»Der er enorm stor hype omkring ham. Der er to store virksomheder i Asien, der i disse dage holder møder bare om Viktor. Jeg kan dog desværre ikke fortælle, hvilke virksomheder, det drejer sig om. Ikke endnu,« fortæller Henrik Axelsen, Viktors far og manager.

»Vi har lige haft besøg af Viktors kinesiske lærer, som sagde til mig: ’Henrik, du fatter ikke, hvor stor Viktor er i Kina. Før du ser det selv, kan du slet ikke forestille dig, hvor populær han er’,« tilføjer han.

Foto: STRINGER
Vis mere

Derudover er Viktor Axelsen ifølge BTs oplysninger tæt på at lukke en indbringende aftale med et toneangivende dansk sportbrand, der gerne vil bruge ham til et reklamefremstød i Asien.

Det helt store gennembrud for Viktor Axelsen kom ved sommerens OL-slutrunde, hvor han – ud over at spille en bronzemedalje hjem – begejstrede samtlige asiatiske medier ved at gennemføre interview på flydende mandarin. Det skabte overskrifter verden over, og danskeren er sidenhen blandt andet blevet tilbudt en rolle i en stor kinesisk kærlighedsfilm.

»Jeg kan fortælle, at alle sportsbrands inden for badminton havde henvendt sig inden OL. De gjorde alt muligt for at få møder med mig. Lovede det ene, det andet og det tredje. Efter OL er det så gået helt amok. Jeg har fået noget i retning af to henvendelser om dagen siden OL. Og det er fra alle mulige forskellige folk, der vil have en bid af Viktor,« fortæller Henrik Axelsen.

Men selv om Viktor Axelsen reelt set kunne sikre sig økonomisk for livet ved at takke ja til alle de tilbud, han får, vælger han og hans far bevidst at vente med at slå mønt af succesen.

»Det er Viktors tid, der er det vigtigste for os lige nu. Der er ikke noget, vi hellere vil end at snakke med alle dem, der henvender sig. Men vi er nødt til at navigere i det, og jeg har sagt nej til rigtig, rigtig mange penge de seneste tre et halvt år – for jeg har villet, at Viktor skulle fokusere på sin sport. Det er ikke for at være hellig, men han er altså 22 år, og han skal kunne holde hele vejen hjem,« påpeger Henrik Axelsen.

I dag er Viktor Axelsen blandt andet sponsoreret af den tyske bilgigant Audi, badminton-mærket Yonex og den danske småkage-producent Danisa.

Og han vil i fremtiden blive et eftertragtet mål for firmaer, der gerne vil ind på det lukrative asiatiske marked, vurderer Simon Bastiansen, rådgiver i sponsorrådgivningsfirmaet MKTG.

»Jeg sidder – sammen med de virksomheder, jeg repræsenterer – konstant og kigger på seertal. Og seertallene ude i Asien er tårnhøje i forhold til Europa. Det åbner muligheder for danske og i særdeleshed udenlandske virksomheder, der kan se den kommercielle værdi i badmintonspillere, som er på vej ind på det asiatiske marked,« siger Simon Bastiansen og tilføjer:

»Jeg vurderer, at Viktor har gode muligheder for at slå sig sammen med udenlandske virksomheder, der gerne vil ind på det asiatiske marked. Hans kommercielle værdi er tårnhøj, og så har han et lille es i ærmet i det faktum, at han taler kinesisk, hvilket der stort set ikke er nogen europæiske sportsstjerner, der gør. Det viser, at han ikke bare er en god sportsmand. Han er også en dygtig forretningsmand.«

Viktor Axelsens sejr i weekenden indbragte ham en præmiesum på 80.000 dollar – godt og vel 580.000 kroner. Præmiesummen er den største i hans karriere - men kun en brøkdel af, hvad der venter ham i sponsorpenge. Når han en dag siger ja til de mange tilbud.