Snart vil vi se mindre og mere miljørigtige taxier i gadebilledet. Det er to nye lovforslag, der vender op og ned på taxibranchen - og gør op med Mercedes-æraen.

Det er slut med firehjulstrækkere og store sekscylindrede Mercedes-taxier. To nye lovforslag vil fuldstændig ændre den danske taxivognpark, så bilerne bliver mindre og mere miljøvenlige. Det skriver DR Nyheder.

- I mange år har Danmark været kendt for meget store og dyre taxier - også meget større end i for eksempel Tyskland og Sverige. Det vil ændre sig nu i en mere grøn retning, siger Søren W. Rasmussen, der er bilteknisk redaktør på FDM’s blad Motor til DR Nyheder.

I dag er 61% af de danske taxier Mercedeser, men den første september kommer den første nye regel: alle taxier klare nye miljøkrav. Og den første januar kommer der et nyt afgiftsystem, der tilskynder vognmændene til at købe mindre biler. Så nu er Mercedesæraen slut. DR Nyheder har været i kontakt med flere taxivognmænd, der alle nu - for første gang nogensinde - vil købe andre mærker næste gang. Så fremover bliver der plads til mindre biler som Skoda, VW og Hyundai, lyder det fra branchen.

Selv en inkarneret Mercedes-fan Bent Donner, der er vognmand for 33 taxier i København, han overvejer andre mærker - han har ellers kun haft Mercedes i vognparken i alle 39 år, han har været i taxifaget.

Men selvom taxierne bliver billigere i indkøb og mere brændstofsbesparende i det daglige, så kommer der ikke billigere priser, siger Trine Wollenberg, der er direktør i Dansk Taxinævn.