Totalt kaos råder på Kystbanen nord for København efter at DSB First har overtaget driften.

____simple_html_dom__voku__html_wrapper____>Togpersonalet er forvirrede. Passagererne v ed ikke, om de skal med bus eller tog. Og ingen aner, hvornår togene er fremme i København.

DSB First har fået en pinlig debut ved overtagelsen af Kystbanen i København. Massive forsinkelser og strækninger hvor passagerne må flytte over i busser. Det er hvad de hårdt prøvede pendlere på nordkysten må stå model til.

LÆS OGSÅ
  • Togfører på Kystbanen brød sammen


- Normalt synes jeg, det fungerer nogenlunde. Men de sidste to dage har været helt vanvitige. Tog er aflyst og forsinkede, og man kommer for sent på arbejde, siger Charlotte Glahn, der siddder og venter på stationen i Humlebæk. Toget hun skulle have været med til København er aflyst og det næste er forsinket.

- Det er især vanvittigt, når man hører statsministeren sige at vi skal tage toget og at offentlig transport er fremtiden. Det er hul snak, tilføjer Charlotte Glahn.

På stationen i Espergærde står gymnasielærer Tom Lerdrup og ryster på hovedet.

- Jeg var her til premieren søndag hvor de serverede suppe og satte skilte op, hvor de skrev at nu var der nye boller på suppen. Men de nye boller kunner vi godt have været foruden. Det er gået helt galt siden de startede, siger Tom Lerdrup.

Problemerne på Kystbanen startede allerede klokken fem mandag morgen.Flere ansatte vidste simpelthen ikke, hvilke tog de skulle melde sig til tjeneste på, da de dukkede op på perronerne i København. Det betød, at togene nåede for sent frem til Helsingør, og dermed var en kæderekation sat i gang.

For at kunne indhente forsinkelserne har DSB First indtil fredag sløjfet stop på Espergærde og Humlebæk i myldretiden. Desuden har nogle tog endestation i Nivå, selv om der i køreplanen står Helsingør.

- Jeg har været pendler her i 25 år. Men nu er jeg pensionist, og det er bare skønt at slippe for at kørre med Kystbanen, siger Jørgen Schmidt.