Selv om den nu 94-årige skibsreder Mærsk Mc-Kinney Møller virker forbavsende sund og adræt trods sin høje alder, er han ikke helt sluppet for sygdom.

Af den nye bog 'Chauffør for Hr. Møller' (udkommer nu) fremgår, at Mærsk i mange år har lidt af hudsygdommen helvedesild, som er en godartet, men smertefuld virussygdom, der er karakteristisk ved sit smertende og kløende udslæt med blærer, der indeholder skoldkoppevirus.

Smerterne kan umiddelbart dæmpes med bl.a. Camferine-creme. De små, grønne tuber med cremen står i kassevis i hjemmet på Mosehøjvej.

- Helvedesilden er årsagen til, at hr. Møller ofte tager sig til brystet eller halsen, da det også kan hjælpe lidt at holde området varmt, fortæller forfatteren Bo Østlund i den nye Mærsk-bog, der giver et usædvanligt indblik i hverdagen med herskab og tjenestefolk, hverdagens små rutiner, spisevaner, kulturforbrug, indkøb, små særheder og ideer osv.

Her følger del 1:

PRIVAT SYGEPLEJERSKE: Skibsrederen har i en årrække haft flere private sygeplejersker, som dagligt tjekker hans helbred, bl.a. blodtrykket.

PÅ VÆGTEN:: Mærsk vejer sig dagligt. Han har en af de mest nøjagtige digitalvægte, som findes.

FAVORIT-HOSPITAL:: Mærsk foretrækker privathospitalet Hamlet, som han ejer en stor del af.

TIDLIGT OP:: Altid oppe ved 6-6.30-tiden. Også i weekenderne.

VANDHUND:: Mærsk begynder dagen med et frisk brusebad. Bagefter svømmer han crawl i 15-20 minutter i den opvarmede pool i underetagen.

BØJ OG STRÆK:: Efter morgen-svømmeturen står den på en halv snes minutters gymnastik med bl.a. 10 armbøjninger.

MORGENBORDET:: Efter endnu et bad og iført sit tøj sætter han sig klokken 7.45 til morgenbordet. Til et ret beskedent måltid bestående af frisk frugt – grapefrugt, kiwi – ristet toast, juice af friskpressede appelsiner og den særlig gode kaffe fra Holger Frederiksens Eftf. på Ordrupvej 100.

TIL PUNKT OG PRIKKE:: Mærsk er på alle måder pertentlig. Selv bilen skal altid parkeres meget præcist. Chaufføren Erik Bergmann fortæller i den nye bog: »Jeg blev korrekset af hr. Møller, da jeg havde været der i kort tid, og han var blevet irriteret over, at jeg parkerede bilen forkert.

- De stiller bilen forkert om morgenen. Den skal stå på den helt rigtige måde, så fliserne ikke brækker, sagde han. Og det havde han jo ret i. Sådan en bil vejer 1.700-1.800 kilo, og der er ingen mening i, at en marmorflise skulle knække, fordi den ikke står rigtigt. Så det var okay.

FULD FART PÅ:: Ifølge den tidligere privatchauffør er Mærsk ikke glad for at holde ofte for rødt lys i sin bil.

- Spildtid ved rødt lys er spild af penge, hedder det i bogen.

Hvis han er nødt til at holde for rødt lys, foretrækker han at holde først – foran de andre biler – så der er frit udsyn til alle sider. Skibsrederen har selv i mange år været en god chauffør – og skubber gerne privatchaufføren til side indimellem for selv at give den gas.

- Jeg var aldrig nervøs for at køre med ham, selv om han var 86, fortæller Mærsks eks-chauffør.

Kilde: 'Chauffør for hr. Møller', skrevet af Bo Østlund. Udkommer nu på Ekstra Bladets Forlag.

Læs del 2 torsdag