Dronningens kunst kan du fra søndag finde ved siden af mælken i Netto.

Dronningen sælger sin kunst i Netto-butikker over hele landet i form af dobbelte kort i A5-størrelse med monogram og tilhørende konvolutter. Med kortene støtter Margrethe, at 8.000 gardere kan få en god jubilæumsoplevelse i forbindelse med Den Kongelige Livgardes 350 år jubilæum 30 juni.

Det har været vigtigt for Dronningen, at hendes kunst bliver solgt til den folkelige pris af 25 kr. for fire kort. Der er trykt 280.000 kort, som sælges i pakker med fire. I alt 70.000 pakker lander ude i butikkerne. Samlet vil de indbringe 1.750.000 kr. hvoraf udgifterne til trykningen fratrækkes.

- Vi er utrolig taknemmelig for, at Dronningen har hjulpet os på denne her måde. Det er helt fantastisk, siger Livgardens chef, oberst og kammerherre Lasse Harkjær, som bekræfter, at Dronningen på alle måder har fulgt sin kunst til Nettos hylder.

Margrethes kunstkort vil ifølge Nettos indkøbschef Helle Stenbak kunne købes i alle landets 390 Netto-butikker.

Scroll ned og læs mere

Møde med Majestæten
Livgardens chef havde i november og december sidste år en drøftelse med Dronningen om muligheden for at kunne reproducere et kunstværk, som kunne støtte Livgardens jubilæum.

Dronningen kom med ideen om de fire malerier som postkort, og som hun har malet på de slotte, hvor Livgarden går vagt, nemlig Amalienborg, Fredensborg, Marselisborg og Gråsten.

- Vi har aftalt, at vi får dækket vores omkostninger, trykningen af kortene, og de omkostninger vi har i forbindelse med markedsføringen. Det er meget spændende, hvor meget vi vil kunne give Livgarden. Selv om jeg er en forsigtig mand, så er jeg sikker på, at vi kan møde op ved Livgardens gaveoverrækkelse 27. juni med en stor check, siger administrerende direktør i Netto Claus Juel-Jensen, som selv er officer i Livgarden og kaptajn af reserven.

- Dronningen har udtrykkeligt bedt om, at kortene sælges som støtte til Livgardens jubilæum, og det er det, de bliver, understreger han.