Løfter om en stor lottogevinst viste sig at være rent fup. I stedet fik Lillian Jensen en ubrugelig check.

En mystisk ældre dame lovede guld og grønne skove, men alt hvad Lillian Jensen fik, var en ubrugelig check. Hun svarede på en annonce, hvor den clairvoyante Marie France tilbyder at opfylde dine syv hedeste ønsker ganske gratis, og straks begyndte det at vælte ind med breve og tilbud fra den mystiske kvinde.

»Det var jo bare for sjov, og jeg troede egentlig ikke på det, men efterhånden som brevene væltede ind, blev jeg nysgerrig,« siger Lillian Jensen.

I annoncen præsenteres Marie France som en berømt clairvoyant og medium, der ved hjælp af mystiske ritualer kan opfylde ønsker. Lillian Jensen fik da også forudsigelser om store formuer, der nærmede sig, men hun endte med at blive snydt for 720 kroner. Nu advarer hun andre mod at hoppe på spøgen.

Og Lillian Jensen er ganske rigtig ikke den eneste. Hos forbrugerombudsmanden kender de udmærket til Marie France og hendes »makker« Maria Duval, der også tilbyder sine clairvoyante evner i annoncer. I virkeligheden drejer det sig om et firma, der sender standardbreve ud.

»Alle de forudsigelser, folk modtager gratis, er ens, så der er helt klart ikke noget clairvoyant ved det. Vi advarer mod at svare på annoncerne. Hvis ingen svarer, kan firmaerne ikke blive ved at holde gang i forretningen,« siger Birgitte Wested, jurist hos Forbrugerombudsmanden.

Da brevene var væltet ind hos Lillian Jensen i over et halvt år, sagde hun ja til et tilbud om at få sine personlige lykketal. Det kostede 360 kroner og viste sig at være en lille grøn bog med en masse tal. Kort efter skrev Marie France igen og forklarede, at hun nu var træt og ville trække sig tilbage, men hun havde specielt udvalgt Lillian Jensen som den eneste, der kunne få lottotallene for maj-måned. De kostede også 360 kroner.

»Alle drømmer vel om at vinde, og der kunne jo ikke ske noget ved at prøve, for Marie France garanterede, at jeg fik pengene tilbage, hvis ikke hendes forudsigelser gik i opfyldelse,« siger Lillian Jensen.

Hun blev rasende, da hun så modtog nøjagtig den samme grønne bog med tal, som hun havde fået første gang. Hun følte sig snydt og returnerede både breve og bøger til Marie France. Endelig kom der en check på 720 kroner, men den var ikke underskrevet.

»Jeg har skrevet til Marie Frances kundeservice, men de svarer ikke. Checken er fra BG bank, men her får jeg bare at vide, at de ikke kan hjælpe mig,« siger Lillian Jensen.

B.T har prøvet at kontakte Marie France for at få hendes forklaring og en underskrift på Lillian Jensens check, men det er ikke lykkedes. Checken er sendt fra en postbox i Skovlunde, men herfra får vi intet svar. I den nyeste udgave af kuponnyhederne har Marie France adresse i Schweiz, men ingen af beboerne på adressen kender noget til Marie France eller et firma. Lillian Jensen vil nu tage sagen til Forbrugerklagenævnet.