Denver Broncos' quarterback Peyton Manning vandt sin anden Super Bowl i karrieren natten til mandag. Efter triumfen spredte han jubelsbrøl hos den amerikanske øl-gigant Budweiser.

»Jeg kommer til at drikke en masser Budweiser i aften.«

Ordene fra Manning faldt i det første interview efter Super Bowl-sejren over Carolina Panthers. Foran millioner af seere.

Firmaer fra hele verden betaler år efter år millioner og atter millioner af dollars for at få et reklamespot i verdens største sportsbegivenhed Super Bowl, hvor det estimeres, at op imod 113 millioner mennesker så dette års udgave. Og det var blot i USA.

Derfor skabte Mannings spontane øl-udbrud massiv glæde hos Budweiser. Sådan et reklamespot kan simpelthen ikke købes for penge. Over for The Guardian vurderer brand - og marketingeksperten Mark Borkowski, at det var et historisk øjeblik.

»Det er højst sandsynligt den mest værdifulde reklame i historien. Jeg kan ikke komme i tanke om noget ligeså stort: En ærke-amerikansk sportsstjerne, der reklamerer for en ærke-amerikansk øl foran et rekordstort tv-publikum,« siger han

Budweisers marketingchef Lisa Weser skrev først på Twitter om sin begejstring for derefter at fortælle, at Mannings øl-ord ikke var et planlagt stunt.

»Hej internet. Bare så I ved det, betalte Budweiser ikke Manning for at nævne Budweiser i aften. Vi var overraskede og henrykte over, at han gjorde,« skrev hun.

Og hvis det ikke skulle være nok, gentog Manning endda sit øl-budskab på podiet med trofæet i sin hånd.

Ifølge The Guardian vurderer analyse-firmaet Apex MG Analytics, der specialiserer sig i sportssponsorater, at Mannings to spontane øl-udbrud har en umiddelbar værdi på 3,6 millioner dollars (24 millioner kroner), hvilket forventes at sige, når snakken om 'stuntet' spreder sig.

Så kan man godt forstå, hvis Budweisers ledelse selv drak et par af firmaets produkter efter Super Bowl.